Jag upplever att jag har väldigt svårt att bry mig om min ekonomi och hålla koll på mina utgifter ifall något händer i livet som påverkar mina rutiner.
Exempelvis som oväntat sjukdomstillstånd detta år som har resulterat i mycket smärta, vilket har gjort mig energilös och obrydd.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en negativ händelse, jag kan känna likadant när jag är mitt uppe i en flytt och så överskrids budgeten till den grad att jag bara tänker ”F*ck it” .
Lite som att lyckas upprätthålla en bra träningsrutin och kost under en lång period innan man åker på semester och äter glass varje dag och inte tränar på några veckor, så kommer man hem och fortsätter leva som på semestern ett tag innan man tillslut tar tummen ur och skärper sig.
Någon annan som upplever liknande och hur hanterar ni detta? Finns något sätt att underlätta i turbulenta tider?
Hur kan jag sömlöst återgå till mina hälsosamma rutiner efter semestern?
Själv tycker jag avsättandet till mitt ISK ska vara på en nivå där jag känner att jag inte behöver försaka något i övrigt.
Jag ligger på 10% sparkvot till mitt långsiktiga sparande, det funkar ändå ok med min ganska låga inkomst. Allt sköts också automatiskt i början på varje månad, så behöver inte lägga energi eller pyssla med det.
Just nu sparar jag till en buffert, då jag har behövt tömma bufferten pga oväntade händelser, men jag lyckas inte komma upp i den nivån jag behöver pga brist på motivation och disciplin i planering av mina utgifter.
Jag har tillgångar på ISK, så det är väl därför jag inte känner innerst inne att det är på blodigt allvar att ha en buffert, fast det såklart inte är idealt att vara utan. Därför är sparandet på paus just nu också, innan jag fyllt upp bufferten.
Syftet med en buffert är att använda den vid behov. Hade jag varit i din sits hade jag tagit ut en summa från ISK och fyllt på bufferten och sen börjat månadsspara på en rimlig nivå igen.
Jo jag har funderat på det också, men många avråder från att sälja av fonder för att fylla på buffert. Har inga barn eller hus, och vi har två inkomster så tänker att om något oväntat dyker upp kan vi ta det på kredit, från löner eller i värsta fall sälja av fonder då. Men jag kanske tänker fel.
Långsiktigt sparar jag till förtidspension. Har aldrig haft mycket pengar innan och nu vill jag hamstra för att känna trygghet, för att vara helt ärlig. Tycker dock inte jag snålar, utan har köpt mitt drömboende, reser när jag vill, och har kul i vardagen. Så problemet är väl snarare att jag har lite för kul, kanske