Jag har insett att jag har väldigt högt sparande ( angeläget problem ) men borde jag våga chansa mer på börsen? Har idag 2,7 miljoner i fonder varav 1,1 milj i räntefonder som visserligen går rätt bra ( 10-14 %) men har också ca 200000 i på vanligt sparkonto, borde jag släppa lite räntefonder och lägga in dem på vanliga fonder/ aktier istället ? Är under 40 år så har ju långt kvar innan pengarna ska användas.
Allt handlar om riskvilja. . .räntefonder o pengar på kontot är ju bra när börsen går ner..men i uppgångar tappar du mycket möjlig avkastning. . men 200.000 på sparkonto med typ 1% ränta är rätt onödigt om du inte bor i hus o har stor familj o plötsliga utgifter. ..
Jag har väl typ 1500:- på mitt sparkonto i detta nu
helt vanliga Swedbank ränta kort, köpte dem 2022 men skrev nog lite missvisande. De har gått raka vägen upp sen dess och är nu på 10/11% men inte per år.
Jag kan bara utgå från mig själv när jag ger tips. Personligen tycker jag att du är lite väl försiktig med pengarna. Om vi börjar med den stora summan på sparkonto ser jag väldigt få situationer där man faktiskt behöver så mycket likviditet tillgänglig på mindre än en bankdag.
Visst, det brukar sägas att pengar du behöver det kommande året eller åren inte bör vara placerade på marknaden. Men ärligt talat, det är inte rimligt att alltid utgå från värsta tänkbara scenario. T.ex. Att ditt hus spontan exploderar en dag. Nä okej nu överdriver jag, låt oss ta ett mer rimligt exempel som att din frys slutar fungera och därmed såklart behövs ersättas direkt. Men även då, vitvaror och dyrare möbler köps i regel på kredit i dagens läge. En mindre buffert på kanske 10 000 kronor + lite kredit räcker gott för att hantera den typen av situationer, förutsatt att man har en rimlig lön och proportionerliga utgifter. Det frigör i sin tur möjlighet att ha en större del av kapitalet på börsen, vilket jag själv utnyttjar för att i alla fall ekonomiskt försöka springa ifrån de i min omgivning.
När det gäller räntefonder tycker jag också att du borde överväga att öka andelen indexfonder. Om man verkligen inte kan sova om nätterna med pengar placerade i indexfonder, då är det snarare komfortzonen som behöver utvidgas.
För att ge dig en bild av den som kritiserar/tipsar dig så har jag ungefär samma kapital och placerar relativt tungt i enskilda aktier, men kompletterar med indexfonder och en mindre andel krypto. Jag misstänker att jag är yngre och kanske också lite dummare. Du vet, “ung och dum”.
Jag tänker att du har 32,5% i räntor/sparkonto och 67,5% i aktier. Det är en rimlig balans i min mening om man tex är 40 år.
Men om du har specifika mål. Så kan det vara vettigt att sänka eller höja risken.
Så, vilka mål har du? Om det är FIRE, när vill du nå dit?
Att öka risken behöver inte göra att du når FIRE snabbare. En nedgång på börsen kan ju ta dig längre från målet. Däremot kan du öka ditt sparande men med en behållen risk.
Jag har ju varit ganska aggressiv på börsen tidigare och haft tur men när jag fick barn har man ju också ett större ansvar därför fler räntefonder för balans.
Men nu när jag tänker efter efter har jag inget direkt jag måste spara till än att sluta jobba tidigare samt se till att ha en bra ekonomi för min familj. Jag är 36 år, jag och min man har 2 barn och bor i bostadsrätt ( 2 miljoner kvar i lån) men värd ca 6 miljoner, köpt elbil kontant, och stuga kontant.
Jag måste ställa en fråga: vad för du om det plötsligt händer ngt och du behöver pengar? Man ska väl undvika att sälja! Är inte 1500 för lite pengar på sparkontot egentligen?
Jag har 20.000:- i kredit på kortet o jag har räntefonder jag kan sälja på nån dag, , ,så ser inget jag inte kan lösa.
Nu jobbar jag upp en “nödslant” på kontot igen…tömde allt i börsdippen o det har varit BRA vinst på det,
Att ha 50.000:- på ett sparkonto med under 1% ränta känns onödigt i MITT fall . .jag förlorar cs 2000:- per år i avkastning o dom senaste 5åren har jag inte behövt en buffert. . så det rä 10.000:- i avkastning jag “tjänat” på att inte ha den där bufferten.
Är det du eller ni som har detta? Det är lite olika bud i tråden.
I övrigt håller jag med @anon19088942 här ovanför. Balansen är bra utifrån din beskrivning av risktålighet och ekonomi i övrigt. Dock tycker jag personligen 200k i buffert är mycket när det finns gott om pengar i räntefonder. Men vill du kunna gå när som helst behöver vi nog veta ungefär hur utgiftsfördelningen ser ut och framförallt om det gäller dig eller er båda.
Förutsatt att ni har vanliga löner eller bättre samt att anställningarna är hyfsat trygga så tycker jag absolut att 1,3M i räntor samt buffert är onödigt försiktigt om ni har lång sparhorisont. Men allt kokar ju ner till egen risktålighet också, såklart.