Varför ska jag pensionspara (privat)?

Vad finns det för faktiska fördelar i att “pensionspara” privat, kontra att bara ha ett fondsparande för pensionen?

Dvs, vad är fördelarna att via sin bank eller vad man nu kör via pensionspara? Att pengarna låses till att en är 55 år (eller vad det nu är) är ju ingen fördel, så vad är egentligen fördelarna gentemot att bara ha ett fondsparande? Finns det skattemässiga fördelar? Regelmässiga fördelar?

Jag ser inga fördelar annat än risken att nalla på pengarna, så att de inte finns kvar till pensionen.

1 gillning

Vad är skillnaden menar du?

Privat pensionssparande innan avdragsrätten togs bort var en spekulation i lägre framtida skatt.

Det är just det jag frågar… vad skillnaden är…

Varför har folk “låsta” privata pensionssparanden de inte kan röra till 55 år (eller vad det nu är), om en lika gärna då fondspara då det är exakt samma sak?

Tänkte att det kanske fanns ekonomiska fördelar med att ha det som ett låst pensionsparande istället.

Ska ha ett möte på onsdag med min bank som tycker det är viktigt att jag pensionsparar (jag förstår att de har ett egenintresse att jag gör det hos dem) så då tänkte jag på, om det finns en vits med et kontra att bara ha ett långsiktigt fondsparande.

Jag tror inte det är en grej längre. Jag sparade i IPS när jag hade firma då det gick att göra avdrag på skatten. Var bra för att inte skatta för mycket statlig skatt, det är låst till 55. Men avdragsrätten togs bort för flera år sen.

Det låter som om din bank försöker sälja på dig något som är dyrt för dig och lönsamt för banken.

2 gillningar

Det finns väl ingen förmånlig sparform för pension likt gamla IPS längre?

Skapa ett ISK-konto hos Avanza, döp det till Pension och sätt en automatisk överföring på 2000 kr varje månad dit, vips har du ett privat pensionssparande. Man ska inte krångla till det i onödan.

När har du tänkt gå i “pension”? Jag har siktet inställt på 50 år och sparar därefter.

/H

Var det inte mer en spekulation i framtida lägre inkomst? (vilket stämmer för majoriteten av pensionärer)

Fram till 2016 kunde man göra avdrag för privat pensionssparande, dvs du sparar oskattade pengar. Numera kan man bara göra avdrag om man inte har en tjänstepension från sin arbetsgivare. I dagsläget är det bara lönt att pensionsspara privat (låst) om du tjänar mer än ca 45 000 kr/mån och inte har tjänstepension, vilket är såpass ovanligt att nästan ingen gör det. I alla andra fall är det bättre att bara starta ett separat ISK.

2 gillningar

Jag hade inte satt in pengar i mitt pensionssparande (på den tiden det var avdragsgillt) om jag inte hade haft inkomst ovanför brytpunkten för statlig skatt.
Detsamma gäller för löneväxling idag.

Utöver de svar andra redan givit, kan jag tillägga att det kanske kan vara på sin plats att fundera på att byta bank.

1 gillning

Enda “pensionssparande” som är värt namnet idag är väl Löneväxling, vilket ger fördelen att det ger mer faktiska kronor kontra de kronor man avstår, plus att man får mindre statlig skatt nu vs vanlig skatt när de senare betalas ut. (lönenivå på statligskatt krävs för att Löneväxling ska vara intresserat)

IPS finns kvar men är inget som bör fortsättas spara i.

Pensionssparande görs väl annars idag mest via ISK/Kapitalförsäkring, dvs ej låsta till pension, inte mer än att man själv inte avser röra dem innan pension.

Udda vinkel blir att om man är “duktig” och pensionsparar mycket, så blir man tvungen att jobba längre eftersom pengarna är tillgängliga vid ett godtycklig år som staten när som helst flyttar längre bort…

Jo. Det var nära att jag bytte efter 30 år när de tog mig för givet när jag skulle teckna bolån. Men tillslut så stannade jag hos dem ändå. Vackrast betalkort har de ändå.

Skulle egentligen vilja ha Länsförsäkringar för det är så o-bankigt jag vet av de “stora” bankerna. Men de kunde inte ge mig samma ränta som min nuvarande bank erbjöd.

Jag tror du blandar ihop två saker.

Pensionsspara är bra att göra utöver det du har i inkomstpension, PPM och tjänstepension så att du kan få ett bra liv som pensionär.

Det gör man med fördel i en ISK med indexfonder (investerarsparkonto). Behöver man pengarna så finns de tillgängliga, vilket är en ”mixed blessing”, eftersom man riskerar att nalla på kapitalet. Alltså måste man vara disciplinerad. En fördel med ISK är att de är skattade och klara när du tar ut dem som pensionär.

Pensionsspara i IPS (individuellt pensionssparande) var en poppis sparform tills staten tog bort avdragsrätten. Tanken var att man satte i pengar i IPS och sen fick man skatteavdrag på insättningen i varje deklaration så man sparande skattefritt så att säga. I IPS är pengarna låsta tills man är 55 år. När man tar ut pengarna beskattas de som pension. Att spara i IPS utan skatteavdrag (som slopats) innebär att man beskattas två gånger. Inte bra.

I dagsläget är det ISK som är mest fördelaktigt. Se gärna till att välja indexfonder och en aktieandel som passar din sparhorisont.

Tänk på att bankens ”rådgivare” är säljare som inte har några skrupler och gärna säljer på dig bankens dyra lösningar och dyra fonder. Tyvärr är de flesta ”rådgivare” inte bra för kunden.

Lycka till :grinning::+1:

3 gillningar

Jag har tänkt på att det förmodligen skulle vara en väldigt stor skillnad mellan de två alternativen för den som tvingas söka hjälp hos Socialtjänsten med försörjningsstöd. De flesta här kommer väl aldrig vara i närheten av att hamna där, men det kan ju vara värt att tänka på att alla KAN hamna där (bli sjuk, inte kunna arbeta, få avslag hos Försäkringskassan- inte helt ovanligt nuförtiden tyvärr). I ett sådant fall skulle man få lov att leva upp alla sina tillgångar innan man får någon hjälp, såvida de inte är bundna så att de inte kan användas.

Denna risk har jag tänkt på med mitt pensionssparande, som ligger på ett vanligt ISK.

Det som liknar avdragsgill IPS idag är om man gör ett bruttolöneavdrag och sätter av extra i tjänstepension. Troligen har man lite lägre skatt som pensionär eller också flyttar man till ett skattevänligare land och tar ut pengarna där. Men det finns ju en fördel ytterligare än framtida skatt, får jag in tex 5000 i månaden som kan tillväxa i bra fonder i många år är det ju mycket bättre än om jag sätter av 2500 i skattade pengar i en ISK.
Jag gör själv ett avdrag på drygt 7000 i månaden sedan flera år och det kostar mig typ hälften nu.