Jag har ett ISP sparande som idag är värt 260 000 kr, jag sparar ingenting i den sedan typ 25 år. IPS konto, Nordea Global Dividend med avgift på 1.60%. under åren har den gått upp med 370 %…
Jag går i pension om 5 år, jag tycker det är en hög avgift… Ska den vara kvar där eller vad ska eller bör jag göra för att ta sikte på god men säker avkastning till pensionen.
Personligen skall jag ta ut allt på 5år med start så fort jag kan när jag fyller 55år. . .har väl 160.000:- i IPS.
Sen om det är skattemässigt bäst bryr jag mig inte om. . jag vill ha ut dom på kortast möjliga tid
Tack för inspel. Jag är novis så jag funderar nu högt… Betyder det att det som tas ut per år innan pensionen, kan komma att höja min pension, då det läggs på som inkomst? Tankarna är att antingen ta ut det vid pension alt ta ut det under en 5 årsperiod nu för att lägga det på ett ISK sparande. Tankar kring det?
IPS ska du flytta till Avanza el Nordnet eftersom IPS är gratis där. Efter det, så skulle IPS vara den pension som jag tog ut sist, eftersom den automatiskt tillfaller dödsboet i sämsta fall. Den har inte har några avgifter för att förvaltas (förutom ev fondavgifter/courtage men det har ju allt sparande). Förvalta måste du dock göra själv ex fonder, aktier mm
Att ta ut från IPS för att lägga i ISK tycker jag verkar dumt eftersom de fungerar i princip likadant, men skatten på IPS är lägre än skatten på ISK.
Det som i stället bör styra uttag från IPS är att uttagen därifrån beskattas som pension d v s under rubriken inkomst av tjänst. Om du riskerar att behöva betala statlig inkomstskatt bör du försöka fördela uttagen från IPS (och andra pensioner) så att du, om möjligt, kommer under den nivån.