Har under ett prisbasbelopp på min IPS.
Är det skattemässigt fördelaktigt att flytta, dvs sälja av innehavet och flytta det till ISK?
Har under ett prisbasbelopp på min IPS.
Är det skattemässigt fördelaktigt att flytta, dvs sälja av innehavet och flytta det till ISK?
Är inte helt lätt att räkna på. Återköpet beskattas som inkomst av tjänst, så det beror lite på marginalskatten du har vid återköp resp. uttag.
Jag hade en lite slatt på en tjänstepension från en gammal arbetsgivare. Konstaterade att jag behövde snitta 11% avkastning över tid för att den inte skulle försvinna helt genom avgifterna. Så där kändes det motiverat att få ett par 500-lappar i handen nu än troligtvis inget alls när jag gått i pension.
Jag hade tittat på det utifrån ett energi-perspktiv. Vad kommer ge dig mest energi över tid?
Mig hade det irriterat med en slatt som ska ligga där i X antal år. Kanske dumt att tänka så, men ändå. 
Bra poäng. Samtidigt tänker jag att om jag säljer av måste jag skatta och då blir det mindre ränta-på-ränta effekt. Avgiften är låg, är en global indexfond hos Avanza.
Snart blir det bäst lönsamast att ha de pengarna i madrassen om de kommer in med förmågenhets skatten 

…?!
Om du kan återköpa den i år utan att åka på statlig skatt så skulle jag rekommendera dig att göra det, se bara till att den åker in i en ISK som är långsiktig så att du inte bränner pengarna i förtid.
Jag håller med @janbolmeson om att såslattar är energitjuvar, så bara det hade varit ett skäl för mig att återköpa den.
Är det så att du åker på statlig skatt vid uttag: kan du löneväxla den summan istället?
En annan tanke: vad betalar du för IPSen idag och var har du den? Är det så att den är förknippad med en avgift och ligger på ett ställe med begränsat utbud så skulle skulle jag fundera på att flytta den till Avanza eller Nordnet för att få ner kostnaderna och få ett större utbud (om det är så att du råkar ut för statlig skatt).