håller på att flytta över mitt gamla (sätter inte in pengar på det längre) IPS till Avanza från SEB. Har några frågor
När jag blir 55, om 4 år, bör jag ha kvar mitt IPS överhuvudtaget eller bör jag sälja av det (och betala kapitalskatten) och placera pengarna på ett ISK istället? Kan jag ens göra så?
Har inte tänkt att ta ut pension ännu på 15-20 år i alla fall.
Om det nu är bäst att sälja av IPS om 4 år, vilka placeringar är lämpliga att göra fram tills dess? (givet att jag därefter kommer placera pengarna i ett ISK med sparhorisonten 10-15 år)
Om det är bättre att behålla IPS på Avanza i 15-20 år till, vilka placeringar är isåfall lämpliga? Kanske samma som på ett ISK med motsvarande sparhorisont…?
Hej
I fall du kommer över gränsen för statlig skatt när du plockar ut det så skall du såklart inte göra det. Annars är jag lite osäker faktisk, det beror ju på framtida skatt när du tar ut det gissar jag.
Om det inte finns något efterlevandeskydd så skall man nog fundera på att plocka ut det…
ok, tack. Återbetalningsskydd är det ju för den förmånstagare som jag valt. Och statlig skatt betalar jag redan på min inkomst utan att jag säljer av något så då är det alltså inget att tänka på menar du?
Men om jag börjar ta ut pengar vid typ 65 års ålder måste jag ju ändå betala skatt och förhoppningsvis är värdet ännu högre då än om 4 år. Fast kanske min inkomst är bra mycket lägre än taket för statlig skatt vid det laget…? Det blev mer komplicerat genast men tack i alla fall.
Ja ligger du över gränsen för statlig skatt känns det inte vettigt att börja lyfta på IPS nu. Avkastningsskatten är dessutom betydligt lägre på innehavet i IPS än på ISK.