Jag har inte hittat specielt mycket information angående IPS, så jag vet inte om det är värt att avsluta dom i förtid.
Jag har ett konto hos Swedbank (där jag inte längre har några andra konton) med ca 33000:- på så mindre än ett prisbasbelopp. Det drogs nyligen ~300kr från det kontot enligt nån redovisning jag fick hem på posten, fick känslan av att inget är kvar om ca 23 år. Är det värt att ta ut pengarna och flytta dom till mitt pensions ISK? kommer ju att bli straffad med 30% skatt om jag plockar ut det i förtid
Hur går jag tillväga för att flytta dom, måste jag in på banken eller finns det något bekvämare enklare sätt för att bli av med IPS & Swedbank?
Direkt så kommer jag att bli beskattad med 30% på uttaget från IPS (enligt Swedbank), men sedan så kommer det att justeras på nästa års deklaration utifrån vilken skattetabell jag tillhör om jag förstått det rätt.
Inte efter skattetabellen, det är ju en preliminär uträkning utan ifrån din faktiska inkomst.
På pension får du inget jobbskatteavdrag. Har du en anständig lön men ligger under brytpunkten för statlig skatt, bör du du hamna på din kommunalskattesats.
Jag flyttade min IPS till Avanza. Det var inte krångligt. Min bank skickade en blankett. Du kan också prata med den förvaltare som du vill använda istället så hjälper dom till.