Jag är nybörjare i detta och på har via placeringsrådgivare på LF ett ISK med ca 1 miljon som jag ska börja ta ut om 6-7 år och sedan fördelas under 10 år.
Idag är fördelningen denna: LF global index 31% avgift 0,21
LF USA index 19% avgift 0,21
LF Sverige Vision B 19% avg 1,61 (hög)
Handelsbanken Hållbar energi A1 SEK 10% avg 1,61
Cliens småbolag D 20% avg 1,76
FCG Plus Allabolag Sverige index 0,38% har precis bytt till denna i månadssparandet.
Jag funderar på att sälja Cliens och placera allt detta i DNB Global indeks samt att sälja LF Sverige vision B och placera i Plus Allabolag Sverige för att få ner avgifterna. Handelsbanken hållbar energi vet jag inte hur jag ska göra med, behålla eller byta.
Utöver detta har jag ca 1miljon placerat med ränta idag på 3,75% och en del låst på 4,2%. Dessa vill jag ha för att resa mm och för säkerhet då hälften av dessa även ska komplettera min pension om ca 2 år.
Hur skulle ni tänka/göra med palceringarna på ISK?
Tacksam för era synpunkter och råd samt tycker att detta är ett väldigt bra forum.
Det viktigaste är att byta ut de fonder som kostar mer än 0,4. Byt helst ut dem mot LF global eller motsvarande. Då äger du en stor del av den globala börsen till en låg kostnad.
Detta är den stora förbättringsmöjligheten.
På mariginalen kan du också fundera på att byta USA-fonden och Sverigefonden mot LF global. Då minskar du avgifterna ytterligare och förbättrar spridningen. Men många förespråkar också att svenskar bör äga en större del av den svenska börsen, så det kan finnas en poäng att fortsätta äga Sverigefonden.
Tack snälla för ditt svar, det känns alltid lättare att göra förändringar om det flera som delar sin erfarenhet. Om jag säljer hela potten, ska jag då köpa för hela eller ska jag pytsa in vid flera tillfällen?