Fråga om pension

I senaste avsnittet talade Jan om att en del i sparandet är att ha en rimlig pension. Privat pensionsförsäkring nämndes då. Är det någon som är insatt i detta? På liknande vis som global indexfond vill man väl ha någon försäkring där underliggande avgifter är små etc, men avkastningen/pensionen ändå är rimlig

Privat pensionsförsäkring (alltså den låsta varianten) var mer på tapeten innan 2016. Fram tills dess kunde man som privatperson göra relativt stora insättningar och på så sätt skjuta fram beskattningen.

Idag måste man uppfylla vissa krav (aktiv näringsverksamhet alt. avsaknad av tjänstepension i tjänsten) för att vara berättigad till avdragsgill privar pensionsförsäkring.

1 gillning

Jag har sparat i en kapitalförsäkring i många år för att få ett tillskott till pensionen. Ju tidigare man börjar spara desto mindre månadsbelopp behöver man sätta av.

1 gillning

Tack för tips. Har en tjänstepension, men även ett mindre eget företag (aktiebolag). Är det någon idé att spara via aktiebolaget eller blir det samma ”problem”?

Hej, hur skiljer det sig mot isk? Kan den vara låst till pension? Eller är det i princip som isk fast man kan ha olika tillgångar? Tycker kanske hade varit en finess att ha något som är låst då man kanske annars har svårt att låta bli att ta ut det innan

Bra fråga. Jag har dålig koll på hur kombinationen anställning + eget AB påverkar möjligheten att göra avdragsgilla avsättningar. Men om du har OK pensionsavsättningar genom anställningen och en mindre omsättning i AB:et så är det troligen mest fördelaktigt att plocka ut överskottet genom utdelning och placera det privat. :slight_smile:

Ja, du kan välja att låsa den men att det går att lösa ut den i förtid om livssituationen skulle förändras. Man får ansöka om förtida uttag till försäkringsbolaget.

Min plan från början var att lösa ut den vid 65 år och sedan fördela insatt belopp under 5 år men det blev såpass mycket sparat med ränta på ränta osv att jag löste ut den när jag gick i pension vid 63 år och då valde jag att plocka ut den under 10 år istället.

Skattemässigt beskattas man för värdeökningen under tillväxt men inget på det man plockar ut. Skattesatsen är dock högre än ISK.

Tack för tips, så isåfall ska man ha kapitalförsäkringen på ett försäkringsbolag? Har nämligen förstått som att man kan ha detta på banker också? Är det någon skillnad ifall man ska låsa den? Väljer man sedan att placera tillgångarna själv i kapitalförsäkringen såsom ingen global indexfond eller dylikt? Hur stora är avgifterna ungefär?

Med dagens skatter på allmän pension före 67 års ålder så är det väl smartare och ta ut endast privat fram till 67 år ålder?

Jag tänkte vanligt sparande i ett ISK inget särskilt “privat pensionsförsäkring”. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja, jag har haft min KF i Folksam. Jag kan inte redogöra för avgifterna. De verkar bero på olika parametrar. Bäst är nog att du kollar upp det själv utifrån dina förutsättningar.

Edit: Jag tror det är svårt att låsa en KF på ett ISK-konto. Jag har överlåtit på försäkringsbolaget att placera min insättningar.