Hej!
Jag är 20 år och hade tänkt börja månadsspara, jag får CSN varje månad och har dessutom ett par månadslöner som “bara ligger” på vanliga bankkontot. Jag inte sparar till något speciellt någon speciell tid utan tänker mig ett långsiktigt sparande och ett på kanske 5-10 år. Min plan är att investera en så stor del av CSN-lånet som möjligt och sedan ammortera så lite som möjligt pga den låga räntan. Har sökt runt lite och har svårt att bestämma mig för hur jag ska investera sparandet. Hade nog startat ett ISK-konto med främst fonder om det inte vore för att jag just fick ta över fonder från en avliden släkting som denne investerat sedan slutet av 90-talet till mig.
Totalt fick jag ett kapital på 120.000kr, varav 66.000 är vinst. Främst i Swedbank Robur Technology, som gått väldigt bra fram till detta året då det svajat lite, men även lite i Swedbank Robur Bas Solid. Gick ner till banken i början på året för vägledning men gick istället därifrån med lite av kapitalet i ytterligare en fond, Swedbank Robur Bas Mix. Känner mig lurad, särskilt då jag läst på om hur man ska akta sig för höga avgifter och om skandalen med Swedbank Robur. Känns även onödigt att ha två blandfonder med relativt lika risk…
Ber om ursäkt om det blev många detaljer och lite rörigt. Har läst liknande frågor och sett att ni rekommenderar att sälja över till ISK, men också att det inte alltid är värt vid gamla fondsparanden pga högre ränta och skatter. I kalkylatorn jag hittade på denna sida stod det att jag bör behålla depå-sparandet (om jag nu fyllde i den rätt, förstår inte riktigt hur avkastning fungerar för depå). Betyder det isåfall att jag bör göra mina månadssparanden i mina nuvarande fonder eller skapa ett ISK, kanske till och med i en annan bank? Har mitt vanliga konto på nordea och vill gärna inte ha tre olika banker inblandade…
Är supertacksam om ni kan hjälpa mig reda ut några frågetecken här, hoppas ni förstår mina funderingar! Är tveksam för att gå ner till banken igen…