Upplägg privatsparande

Hej!
Jag började månadsspara genom Avanza för några år sedan och övergick även från traditionell förvaltning till fonder för min tjänstepension efter att ha läst på på egen hand. Jag tror mig ha lagt upp ett sparande som enligt vad jag kunde läsa mig till var en bra strategi om man inte vill vara så aktiv och ta alltför mycket risk men ändå få pengarna att ”jobba” långsiktigt. Men jag skulle vara så tacksam över att få input om mitt grundupplägg för sparande låter vettigt?

Har jag för tex för lite risk i min tjänstepension med indexnära fonder? Är 35 år och har icke-kollektivavtalad tjänstepension.

Mitt upplägg ser ut så här:

Två ISK konton i Avanza

1. Allmänt långsiktigt sparande 2000kr/mån

Uppdelat 50% global indexnära aktiefond avgift 0.42%,

25% Sverige indexnära aktiefond 0.21% avgift,

25% tillväxt/teknik aktiefonder 3 olika med avgift mellan 1.06-1.53% avgift

1. Privat pensionssparande 900kr/mån

Uppdelat 80% global index nära aktiefond 0.22% avgift,

20% Sverige indexnära aktiefond 0.32% avgift

Tjänstepension

Samma upplägg som mitt privata pensionssparande men avgift 0.27% på globalfond och 0.30% i Sverigefond

Alla fonder är olika i de olika sparandena, dvs jag har en annan globalfond för mitt långsiktiga sparande vs globalfonden för mitt pensionssparande.
Har även ett buffert sparkonto.

Tack på förhand :slight_smile:

1 gillning

Ser okej ut men skulle skippa de tre dyra fonderna som du skriver att du lägger 25% i. Skulle lägga dessa i globalfonden.

Personligen skulle jag även välja den billigaste globalfonden oavsett om det är samma fond i varje sparande. Ser ingen anledning att olika. Ta den billigaste. T.ex 0,42% i avgift är mer än dubbelt så dyrt som andra globalfonder.

4 gillningar

Tack så mycket för din input Mattias, ska definitivt se över att byta till fonder med lägre avgift.