Feedback på sparande skulle uppskattas :)

Hej!

Jag och min sambo har sparat klart för vår buffert och sen en tid tillbaka även sparat för framtida boende.

Vi planerar att flytta inom 3-5 år så vår strategi nu är att lägga 70% av det vi sparar varje månad på ett sparräntekonto med låg risk då vi kommer behöva pengarna för handpenning.

30% av det vi sparar varje månad har vi nu börjat lägga i fonder. Tanken är att dessa pengar kanske kan gå till boende men att vi inte ska vara beroende av dom redan då utan att sparhorisonten kan vara längre än 5 år. Fonderna vi valt är:

• Avanza Europa
  • Länsförsäkringar Global Index
  • Spiltan Aktiefond
  • Swedbank Robur Technology A

Vi har läst på en del men känner oss fortfarande som nybörjare så vi ville kolla med er ifall ovan valda fonder är vettiga eller om några av dom är kaka på kaka eller innebär högre risk när man har dom kombinerat på ovan sätt.

Väldigt tacksam för all hjälp vi kan få. :slight_smile:

Utav dessa fyra fonder skulle jag ha valt 80-100% på Länsförsäkringar Global Index. Swedbank Robur Technology A är en väldigt dyr förvaltad aktiefond som kostar 1,37% i avgift som du kan ha i PPM istället för 0,23% avgift.
Avanza Europa 0-10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0-10%

1 gillning

Ja, skippa fonder med höga avgifter och satsa på billiga indexfonder.

Man kan göra det enkelt och lägga allt i Global. På ett sätt är allt annat överkurs. Det jag tycker blir lite problematiskt då är den stora USA-dominansen (70 % eller så) i en globalfond. Den är alltså inte så global som det verkar. Då går det att köra lite i indexfonder för t.ex. Europa och andra delar av världen för att jämna ut det lite.