Är nygift och känner att jag vill lägga upp ett pensionssparande för mig och frun, fortsätta mata in pengar till det varje månad och endast justera fördelningen efter hand så den hålls ungefär likadan. Med andra ord, spara och titta så lite som möjligt. 40+ års sparande som väntar (vi är i 20års-åldern)
Vi startar sparandet med 50k var, alltså 100k.
Tänker köra fonder.
Är bestämd över att köra LF global Index 70%, jag vill lägga majoriteten i denna fond, men känns ändå bäst att inte lägga 100% i samma.
Mina funderingar är kring de övriga 30%.
Har tidigare haft 20% Sverige, men känner att det är lite högt med tanke på hur liten del av den totala börsen som Sverige står för. Jag tänker att för mycket home bias ej kommer gynna oss så funderar på att snarare lägga 10% i en enda sverigefond istället.
Har för tillfället 10% i avanza zero och 10% i spiltan. Funderar på att köra 10% i bara en sverigefond, och kanske byta till SEB eller Plus allabolag som många här rekommenderar.
Jag vill även köra en andel asien/tillväxt. Har swedbank robur access asien just nu men funderar på att byta till Avanza EM pga större spridning. Åsikter?
Min portfölj har jag alltså ett hum om men är fortfarande osäker på hur jag bör fylla upp resterande 30% efter 70% LF Global.
Även om jag kör på 10% sverige och 10% tillväxt så har jag 10% återstående som jag är osäker på. Globala småbolag eller teknikfond? Har tittat på swedbank robur technology A
En annan fundering är om det är någon nackdel att vi kör hela pensionssparet på mitt avanzakonto? Vi är gifta som sagt. Hur ni lägga upp det gällande pensionskontot?
Min fru och jag är olika riskbenägna och man kan även ha olika ideer som ex inga fonder med aktier i totalitära stater eller köttproducenter eller fossilbränslen eller nåt annat.
Därför har vi separerat så att hon har sina och jag har mina fonder etc på egna konton på AVANZA.
Finns även riskminimerande fördelar.
Man tar höjd för att man delar upp på det sätt som är det “rättvisa” så att ev överraskningar som retroaktiv eller en dag till en annan gåvoskatt eller förmögenhetsskatt eller om shit happens och den ene är den med alla pengarna på papperet och blir sjuk och då får sämre stöd från samhället pga rikedom Etc.
I mitt och min frus fall är det så att hon grejar med sina fonder och jag mina vilket ger noll tjafs. Ibland tar hon mina råd och ibland jag hennes men det är fritt val.
MEN om jag lyckas bättre (Vilket jag ofta gör tycker jag) och jag börjar ha mer på ISK än hon då skickar typiskt en utjämning som jag kanske retsamt kallar för “almosa” HaHa. Har även fått sån utjämningar tillbaka .
Dvs vi delar allt resultat lika i praktiken.
Ger lite mer pyssel med fonderna förstås totalt sett om olika viljor skall påverka.