Fungerar dessa ihop?

Hej,

Jag har fetat tänkta portföljen längre ned så den som vill kan scrolla direkt dit :slight_smile: Fungerar kombon jag tänkt?

Majoriteten av mitt sparande kommer vara på sparkonto+ samt Lysa fondrobot (60/40 resp 85/15 samt privat pensionssparande 100/0). Men jag har också tänkt plocka ihop en egen portfölj. Det är mer än 10% av högriskhinken, men ändå tänkt ungefär som en lekhink.

Jag är beredd att ta hög risk, sparhorisonten är mer än fem år och utgångspunkten är att lära mig snarare än att hitta ”roliga och udda saker” att investera i.
Valen är gjorda utifrån billiga avgifter, fonder jag stött på återkommande i forumet som verkar vara ”vettiga val”. Men frågan är om just de jag plockat ut passar ihop?
Jag har tänkt köpa från Avanza och Savr.

Min avtalspension (kap-kl) är hos LF, placerad i deras Globala indexnära fond. Därför har jag som global indexfond tänkt välja Avanza Global.

50% Avanza Global
10% Avanza emerging markets
15% Spiltan aktiefond inv.bolag **(istället för globala bolag?)
15% PLUS Alla bolag Sverige
10% Proethos - bara för att jag ”fastnat” för den.

Har jag mycket övervikt mot något särskilt? Något som saknas helt?

Väldigt tacksam för respons :blush:

Ser väl vettigt ut tycker jag! Enda man kan fundera på är ju homebias på nästan 35% vilket kanske är i mesta laget, men med tanke på dina övriga sparanden så känns det inte som något stort problem.

1 gillning

Tack för responsen :blush: Nu när du säger det så ser jag att det blir mycket Sverige, får ta en funderare ifall några procent ska puffas över till Globala som oftast kanske utgör på 60-70%?