Hej! Detta blir en trådstart med två frågor/funderingar.
- Jag har ett “fondspar kapitalförsäkring” hos mitt försäkringsbolag iomed att de är kopplade till mitt fackförbund (Folksam samt Kommunal). Detta var något som lades upp tillsammans med en handläggare vid ett fysiskt möte på min arbetsplats innan jag började intressera mig för sparande och börsen. Bör jag helt sonika avsluta detta och placera det själv på ett ISK hos Avanza där jag har merparten av mitt resterande sparande och öronmärka detta med pensionssparande och fortsätta min månatliga sparkvot. Några av fonderna är dyra och totala utvecklingen på 11% sedan 2017 nångång är väl inte svinbra? Se bild nedan.
En handläggare har även erbjudit traditionell förvaltning, är detta något att överväga?
- Min tjänstepension har jag således AKAP-KR där jag har fondförvaltning med en värdeutveckling på 44% med fonden Entré 100. Kan jag välja att spara själv till detta via Avanza och är det isåfall något jag bör göra eller ska jag ligga kvar som jag ligger? Finns det någon annan fond som är bättre lämpad inom AKAP-KR? Se bild nedan.
Tack på förhand!