Folksam kapitalförsäkring

Hej. Är ny här på forumet och har börjat intressera mig lite för fonder osv. Jag har idag en kapitalförsäkring hos folksam med traditionell förvaltning där tanken var att spara till pensionen. Har inte följt det speciellt noga men i takt med att intresset har ökat så verkar det ju ge ganska dålig avkastning samt ha höga avgifter. Vore det bättre att göra ett återköp och investera pengarna i fonder på Avanza istället? Beloppet är inte jättehögt (30 tusen)

Tacksam för tips och idéer.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :blush:

På forumet finns flera trådar som tar upp din frågeställning, sök på Folksam kapitalförsäkring så dyker flera bra trådar upp.

Lycka till med ditt investerande! :raised_hands:

1 gillning

Hej, Jag hade en kontakt med folksam om deras kapitalförsäkring med traditionell förvaltning för ett litet tag sen. Han poängterade flera ggr att jag inte ska titta på avgifterna utan slutsumman . Han använde rika tillsammans ränta på ränta summa och fick ut att med en insättning på 3 mille så skulle slutsumman bli tyo 3.2 på tio år. avgifterna skulle ligga på ca 30 000 kr per år. en summa i procent och en liten fast summa. skulle jag plocka ut pengarna tidigare än efter tio år så skulle det kosta mig 3 % i återköpsavgift. på 3 mille , alltså ytterligare 90 000 kr. Med reservation att jag inte kommer ihåg alla siffror rätt så tyckte jag att detta var en extremt dålig ide. Speciellt efter att ha lyssnat på Rika tillsammans inlägg om avgifternas påverkan.

Jag hade ett litet pensionssparande hos Folksam men avslutade den förra året och flyttade den till mitt Lysa.
Jag startade det då de var bra att ha med att göra när det kom till försäkring och tänkte att jag skulle testa dem mot mitt Avanza. Det gick bra mycket bättre för mig sen fick jag vänta X tid för att få ner återköpskostnaden. Sen hade jag ingen aning om deras skalavgift pga okunnighet i början av min sparkarriär vilket var största anledningen till att jag flyttade.

Alla sparprodukter är bra för specifika kunder och deras livssituation. Folksam Kapitalförsäkring är som det lyder i namnet en försäkring och det sammanfattar vad den är. Jämför det med ordet för ISK som är investeringssparkonto. Däri ligger den stora skillnaden.

Folksam erbjuder tre olika sparanden för privatpersoner: Privatpension, Fondspar och Privatspar. De med Privat i sitt produktnamn är kapitalförsäkringar med garanti. Har man ett behov av långsiktigt sparande med garanti är det produkterna att välja. Fondspar gör sig bäst på andra platser som erbjuder samma tjänst gratis.

Just kapitalförsäkring med traditionell förvaltning erbjuds av försäkringsbolag. Det är en helt egen sparform som inte går att jämföra med ISK eller privat kapitalförsäkring man öppnar gratis hos exempelvis Avanza eller Nordnet.

Den som tickar av följande punkter borde överväga en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning:

• Vill ha garanterat belopp oavsett vad som händer med investeringen
  • Vill ha ett långsiktigt sparande över minst 10 år
  • Vill ha ett sparande utan att själv fatta beslut
  • Vill ha ett tryggt sparande med låg risk
  • Vill ha ett sparande som Folksam sköter fullt ut

Om du är en som säger “Ja” till alla fem punkter kommer din kostnad över tid vara runt 1,7-1,8% i totala avgifter (givet investering om minst 100 000). Du kommer alltid få ut minst 80% av det du satt in utan undantag. Har försäkringen vuxit till sig över åren och strax innan du ska ta ut den rasar börserna och din investering med 50%. Visar det sig att du satt in totalt 120 000 över åren och din investering gått från 150 000 till 75 000, kommer du trots denna stora minskning få ut minst 96 000 genom det garanterade beloppet. Se garantin som ett skydd mot katastrofer när du som mest behöver pengarna.

Vill du minska den totala avgiften kan du alltid köpa fonder själv på ett ISK där du behöver göra allt, alternativt sätta in pengarna i en fondrobot med låg risk som profil. Detta bär också en kostnad och äter dessutom upp din tid. Den så kallade alternativkostnaden.

Pingar in @JFB som också har tankar om just detta.

1 gillning

Allt beror nog på sparhorisont, hur man vill ta ut pengarna en dag och hur mycket man vill göra själv.

Trad kan vara bra om man vill hålla en relativt låg riskprofil, få stabil avkastning och ha en garanti, som @Jacke78 skrev. Jag skulle tillägga att det också kräver att man antingen vill få ut pengarna i en pott eller som en månadsutbetalning under X år. Inte att kunna plocka pengar ur den då och då, för då är det ingen bra lösning.

Fondrobot om man vill göra så lite som möjligt själv. Lite liknande Trad MEN att man själv kan reglera risken = aktieandelen när man vill under sin sparkarriär. Kräver liiiite mer beslut som annars Trad förvaltarna tar åt en. Fördelen är att man kan ha högre risk/avkastning med många spar år/decennier framför sig.

Egen portfölj med fonder i ISK. Kan vara enkel som tex LF Global 100% med många sparår framför sig. Nackdel är att man får fatta lite mer beslut än både trad/fondrobot. Tex när man närmare pension kanske vill addera räntefonder för att sänka risken till motsvarande Trad (typiskt säg 60/40 aktier/räntor). Fördelen som jag ser mot fondrobot är att man i uttag kan välja vilka innehav man vill sälja vid varje tidpunkt. Har aktier gått dåligt så kan man sälja av räntor och ta ut. Har börsen gått bra att sälja av aktiedelen och ta ut. Högre flexibilitet senare i livet vad, när och hur mycket man vill ta ut, men kräver också något mer i form av intresse och beslut

Så ser väl mina principer ut ungefär kring sparformen.

Eftersom du är ny så skulle jag föreslå att du börjar från början och först fattar beslut när du plockat på dig lite mer information och kanske tänkt lite mer hur just du vill göra. Följ länken nedan.

Stort lycka till & välkommen hit :grinning::+1:

1 gillning