Nybörjare på fonder (förklara som till en treåring)

Är nu på forumet och försöker insupa så mycket kunskap jag bara kan, men när det gäller fondsparande kan jag fortfarande inget då det hela känns lite övermäktigt.

Jag har lite olika mål med mitt sparande: i nuläget har jag en årslön sparat på ett högräntekonto. Detta ämnar jag att behålla där då jag eventuellt kommer att behöva pengarna till kontantinsats inom det närmsta. Utöver det så har jag i dagsläget några tiotals tusen som jag tänkte pytsa in i några vettiga fonder.

Jag räknar med att kunna spara undan 8000-10.000:- per månad och har Länsförsäkringar som bank (som jag förstår det så rekommenderar vissa av er LF Global, vad kan jag i så fall kombinera detta med?).

Min tanke är att ha medel-risk på fonderna som jag sätter in sammanlagt 6000: - 8000:- av månadssparandet på. Dom resterande 2000:- av månadssparandet tänkte jag lägga i högrisk som lite ”fun money”. Har 15-20 år som sparhorisont. Tänker jag helt galet? Tacksam för all input och tips på fonder/fondrobotar. Är bra på att spara pengar på vanligt vis på bankkonto men just att investera är helt nytt för mig :slight_smile:

3 gillningar

Sett denna?

1 gillning

Gratis cortage på svenska aktier och 100% återbäring på fondavgifterna hos avanza och nordnet upp till 50 000:- / 500 affärer.

Avanza och nordnet slår alla konkurenter jag kommit i kontakt med vad gäller användarvänlighet information och gräns snitt. Storbankerna brukar suga på detta område jämfört med renodlade väletablerade värdepappers banker.

Personligen hade jag skippat fondsparandet hos storbankerna. Bökigt att blanda ihop fondsparandet med vardagsbank med. sen när du nån gång byter bank för att räntan är för hög på ditt huslån eller av andra anledningar. NEJ TACK. Att starta ett konto hos avansa nordnet tar 5minuter.

Fyll upp hos avansa tills du nått 40 000:- sen startar du ett konto hos Nordnet och gör det samma. “Högrisk = hög avgift hinken” blir riktigt billig tills du nått 100tkr!

Du bör även kolla in fondo. De har grymma rabatter på fonder. DNB global indeks s för 0.11% bland annat. Mindre nyare aktör så vågar ej gå i god för dem men jag använder fondo själv. Skulle påstå att fondo har vassaste erbjudandet gällade rabatter just nu.

Jag tycker du går miste om mycket om du inte provar avanza nordnet.

Värdepappersrekomendationer överlåter jag till andra.

Börja med en bred global index fond med låg avgift.
Lägg sedan kanske till en Svensk bred billig indexfond. Plus alla bolag brukar rekomenderas här. Vissa rekomenderar 10-20% sverige och resten global index. Där har du basen på medelrisk portföljen om du frågar mig. (Grad av Risk kan betyda väldigt olika saker för olika människor)

Du kommer in i det snabbare än du anar!

Det är nog skitsvårt att förklara fonder för en treåring. Min åttaåring börjar förstå vad aktier är. Men hon är mer än dubbelt så gammal som du. Allt eftersom du utvecklas tror jag länken som postades här ovan börjar lysa upp i nya färger.

3 gillningar