hej. är alldeles ny och undrar vilka aktier ska jag köpa just nu, any suggestions please.
Om du inte vet det själv är det sannolikt betydligt lämpligare att köpa en fond, förslagsvis en billig indexfond.
kan du ge en exempel
Vad har du för sparhorisont och vilken risknivå är du bekväm med? Hur stor nedgång klarar/tål du i procent?
Kolla DI, AfV samt Twitter. Där har du lika många experter som idioter med aktietips och råd. Några slår index, men de flesta inte. Kolla även med din lokala taxichaffis, och gör motsatsen.
Detta forum förespråkar index-fonder.
Är du ny skulle jag föreslå att börja här:
Om du vill satsa på aktier, finns det många böcker och liknande som ger en bra grund i investeringsfilosofi.
jag tänker inte investera mer än 500 per månad så…
Har du något sparande idag? Vill du spara i exempelvis fonder kan du överväga att automatisera sparandet. Hur du automatiserar och vilka fonder du kan välja beror lite på om du använder dig av Avanza, Nordnet, din bank och så vidare.
Nu ska vi inte döda folks intresse genom att ställa en massa onödiga frågor om sparhorisont för någon som vill doppa tårna och komma igång.
Har du skaffat en ISK på Avanza eller Nordnet har de fina guider och steg-för-steg-hjälp med att komma igång med ett sparande. Både om du vill sätta av pengar lite då och då eller ett automatiskt månadssparande. Jag föredrar personligen Avanza för de är mest pedagogiska och bra användarupplevelse.
Börja där och kom igång. Kom ihåg att kontiunerligt sparande över tid, vare sig börsen går upp eller ned för tillfället är det som i slutändan skapar värde.
Kom tillbaka när du kommit igång lite och hunnit samla på dig lite mer formulerade frågor.
Okej, jag tänker att summan inte spelar så stor roll egentligen. Det jag undrade, för att kunna hjälpa dig med svar på vad du kan investera i, var hur lång sparhorisont du har med dessa pengar samt hur stor procentuell nedgång du kan acceptera, säg ett enskilt år. -30%? -50%?
2-5 år. Och helt ok med 30-50 procent risk
Okej så kort sparhorisont och hög risktolerans. Ovanlig kombination.
Men mitt svar skulle nog bli en 50/50-portfölj där 50% ligger i billiga indexfonder (t.ex Avanza Global eller Storebrand global all countries) och 50% på sparkonto.
En global indexfond kan varje enskilt år ge någonstans mellan -50-60% och +50-60%. Vilket skulle bli -25-30% och +20-30% om du kör 50% i en sådan kombinerat med 50% sparkonto som får stå för stabilitet.
Annars kulle jag nästan rekomendera 100% sparkonto med så kort sparhorisont.
Jag rekommenderar att du leker med följande sida och bildar dig en uppfattning om hur börsen beter sig i genomsnitt: Fee Fighters - Portföljförslag
Obs, sidan visar uppskattad REELL avkastning
Ok tack. Ska kika lite
Hej Seema
Jag är också nybörjare. Jag skulle verkligen rekomendera avsnitt 99 i RT podden. Samt avsnittet med Jans alla misstag genom åren. Personligen skulle jag inte vara så rädd att leka lite med aktier när kapitalet inte är så stort om det är det du vill prova. Det absolut viktigaste är att du kommer igång!
Ha bara med dig att det kan bli noll kronor i västa fall och att du definetivt kommer göra en massa misstag i början. Det har jag och förmodligen alla andra gjort och vi fortsätter att göra nya misstag men så länge vi lär oss så blir vi bättre!
Fick uppfattningen att du ville lägga 500:- i månaden på börsen/sparande och att du inte startar med ett engångsbelopp?
Fick också uppfattningen att sparhorisonten var lite otydlig och eventuellt längre än 5år?
Ta mina råd med en nypa salt då jag är noob men du skall i så fall börja med att köpa fonder enligt mig. En aktiefond är är en samling av olika aktier (bolag) det är lätt att månadspara små belopp i fonder och du får en bättre riskspridning då du via fonden köper flera bolag för dina 500 varje månad. Det är inget du snabbt blir rik på men en bra början.
Forumet förespråkar Indexfonder. Indexfonder innebär att fonden skall försöka replikera avkastningen på ett specifikt index. Dessa fonder har jättemånga fördelar.brett och billigt. Om du promt skall ha ett tips nu nu så tror jag forumet skulle gå med på följande. I princip säger forumet köp alla aktier i alla länder i alla storlekar.
100:- plus alla bolag sverige
400:- DNB global indeks s
Detta är en hyffsat bred porfölj med med en himla massa olika aktier sen efter detta kan du läsa på medans sparandet långsamt växer.
Vad du än gör så gå inte och köp en enskild aktie för hela ditt sparkaptial. Skall du ha aktier så är det absolut minst fem, tror rekomendationen ofta är typ 6-15 aktier. Aktier kräver jobb och att du tänker själv utan att lyssna på andra för mycket.
Rekomenderar också avanza
Tack ola för en sån fint svar. Ska försöka läsa på avsnitt som du rekommenderade. Tror att jag ska gå på fonder först för att jag vill känna mig säker först. Ska absolut tänka på dem 2 fonder som du nämnde.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet