Ny Investerare. Hur borde jag börja? All hjälp uppskattas!

Hej, jag är 17 år gammal och är en gymnasieelev som nu vill börja investera mina egna sparade pengar i fonder och aktier. Jag har råd att lägga undan 2000 kr per månad och tänker spara och investera främst nu till 1,5-3 år framåt. Jag är intresserad av att lära mig mycket samtidigt som jag kan tjäna lite pengar. Alltså både fonder, aktier, lågrisk, högrisk och så vidare. Just nu har ett konto och använder Avanza och har mina pengar på ett ISK konto. Vad borde jag kunna? Vilka trender borde jag följa? Dummaste misstag? Oskrivna “regler” om investering? Om det finns andra frågor som ni vill veta svar på för att kunna hjälpa så kan jag emr än gärna svara :slight_smile:

3 gillningar

Har du sett denna?

3 gillningar

Yes, läste först igenom när jag skapade mitt konto och innan jag skrev detta inlägg.

1 gillning

Billig indexfond vinner i långa loppet

Följ inga trender

4 gillningar

Detta är mina råd.

1 håll dig till index, global, lysa osv till du känner dig säker på att ha någorlunda koll på hur olika fonder kan fungera.

2 lita aldrig blint på råd från internet och forum. Ta dom som tips. Studera dom och skaffa dig en egen uppfattning.

3 lita inte blint på tips på aktier osv. Sällan man vet i förväg hur det kommer gå. Oftast är det en chans man tar.

Skulle någon säga som tex jag. Investera i netflix. Har stigit 15000% för mig. Ofta kan sådana fall vara att personen Investerade i rätt tid. Och att framtida investeringar kan gå betydligt sämre än vad det gjort för den som tjänat massor på det på 10 år. Finns såklart undantag. Där av råd 2. Studer, förstå, se efterfrågan, hur länge kan det hålla (hänger en del på tur) osv

2 gillningar

Mina råd.

Satsa på att automatisera ditt månadssparande, så det inte behöver kommas ihåg.

Välj en passivt förvaltad global indexfond som inte kostar mer än 0.3% i avgift.

Ta aldrig nischade investeringsråd från finfluensers, främlingar på internet och de som lovar snabb och hög avkastning. Nischade som i enskilda aktier, råvara x, krypto eller smal fond y. Dessa är ok för ens lekhink, men bör max vara 10% av ens totala kapital och man ska veta att man har oddsen emot sig.

Två av de mest lönsamma råden jag fått på RT, se över hur du kan öka dina inkomster och när du får ökade inkomster, trappa upp månadssparandet.

Sen, kom ihåg att fira vid milstolpar och att livet ska vara värt att leva även när man sparar till ett ekonomiskt mål. Så en nöjesbuffert är guld värt. :blush:

1 gillning

Vad ska du använda pengarna du sparar nu till?

Ingen verkar ha nämnt det än, men ska du använda pengarna inom 3 års tid kan det vara klokt att inte exponera pengarna för någon risk. Bred billig index må vinna statistiskt om du har decennier att låta pengarna puttra, men du vill inte spara till något du ska köpa om 2 år och vara -20% just där och då pga en dipp i marknaden.

5 gillningar

Precis. Speciellt nu när det är mer orolig än normalt. Han ska ju tekniskt sätt spara samma tid som Trump har kvar som president. Hinner hända mycket negativ på den tiden,

1 gillning

Om du är intresserad av aktier och investering så skulle jag rekommendera att gå med i Unga Aktiesparare dom har mycket bra seminarium och träffar så får du lite mer kött på benen än bara indexfonds sekten

1 gillning

Ska du spara för 1,5-3 år framåt och behöver pengarna då bör du lägga dem på ett sparkonto. Tex Zaver. Då får du 2.5% ränta.
Kan finnas högre om du kan låsa fast pengarna.

Kan du tänka dig spara långsitkigt säg 5-10år och är inte lika beroende av pengarna så investera allt på ett ISK konto i en Global indexfond tex DNB Global eller avanza global. Månadsspara och tro aldrig att du lyckats förstå marknaden och ska tajma något. Köp bara regelbundet och kommer det en nedgång så ska du se det som ett läge att köpa billigare och inte stirra dig blind på hur mycket det gått ned.

1 gillning

100%.. man blir också betydligt mindre orolig med rätt kunskap och kanske du på traven också träffar nya Warren Buffet som kan öppna dörrar till mycket intressanta saker i framtiden. En global indexfond sköter ju sig själv så du kan fokusera på att faktiskt lära dig.

1 gillning

Tänker bil, körkort, pengar för lägenhet och när jag flyttar ut vilket blir om cirka 3 år kanske beroende på vilka möjligheter jag får. Tack för svaret :+1:

1 gillning