Jag sparade aldrig något förra eller denna månaden utan satt mest stilla i båten när börsen hoppade ner och nu upp igen. Ligger ±0 helt enkelt.
Jag har 50.000 som jag försöker ta mig mod att sätta in på börsen men vill höra hur andra gör. Sätter ni in nu eller sitter ni stilla i båten?
Jag har idag 100% av vårat spar på en global indexfond via Swedbank och funderar om jag iallafall ska våga sätta 25.000 på Robur access global Sverige och kanske avvakta lite med globalfonden?
Att försöka tima marknaden är sällan en bra strategi, jag köper månadsvis oavsett situation. Dessutom tar det ett par dagar för köp via t ex global indexfond att gå igenom helt, då kan du ha missat en uppgång om du försöker tima marknaden.
Jag var lite velig att sätta in 50.000kr i global (har idag allt sparande i global indexfond) och funderade på att sätta in 25.000 på en svensk indexfond istället. För att bredda min portfölj samtidigt som jag inte går in med allt (50.000kr)
Sätt in allt i en global indexfond och låt ligga i 15 år, finns ingen anledning att göra något annat.
Ska du tvunget tajma marknaden och försöka välja rätt marknad vilket du inte kommer klara över tid, med högsta sannolikhet, så rekommenderar jag Spiltan aktiefond investmentbolag, men då 10% av ditt innehav och 90% i t.ex. LF Global index.
Turbulens är inget som bekymrar mig. Däremot gör de höga multiplarna så att jag undrar hur det kommer gå framöver. Fortsätter dock investera som vanligt, enligt TINA.
Jag vet att jag är asskass på att marknadstimma så jag har allt på autospar (månadsspar). Har jag pengar över så ökar jag mitt autospar tillfälligt. Det spelar ingen roll om marknaden är billig eller dyr, jag autosparar ändå. Jag tänker också att det kvittar i långa loppet om marknaden faller 30% efter jag stoppat in 10k eller 100 k. Time in market beats timing the market.
Är ju en smaksak, Spiltan aktiefond investmentbolag är ju Avanzas mest köpta fond och en billig svensk indexfond som alltid gått riktigt bra, så jag själv föredrar den.
Tycker att man kan klassa den som en svensk indexfond då den köper investmentbolag som köper stora svenska bolag. Så det blir ju som en Sverigefond indirekt, bara att den presterat så otroligt mycket bättre i alla år.
Har varit sugen på Spiltan länge själv. Men jag skulle inte först kalla den för indexfond för att sedan konstatera det är en aktivt förvaltad fond och sedan anta fortsatt god prestation
Automatisera ditt sparande så långt det går. Den mänskliga faktorn är ett stort negativ när det kommer till avkastning. Aktiv förvaltning och att tajma marknaden är båda huvudsakligen korkade saker.
Behöver du dina pengar så ha dom på ett sparkonto. Vill du ha mer pengar om 5-10 år eller mer? Sätt dem på börsen i breda billiga indexfonder i ett ISK. Vad som hänt förra veckan eller vad någon nyhetssida tror ska hända nästa vecka är inte relevant alls xD.