Hej! Jag är en 22 åring som vill investera i en portfölj på lång sikt (25-30 år) och har då valt att gå för en 100/0 portfölj.
Jag har läst en hel del av Rikatillsammans poddar och har förstått det trygga och nästan felsäkra metoden att investera i indexfonder. Men samtidigt ser man andra fonder som rekommenderas, antingen här eller på andra ställen. Fonder där utvecklingen har gått som raketen de senaste åren, och jag känner nästan att jag förlorar pengar på att inte hänga med.
Så min tanke är en portfölj som har majoriteten av innehavet som index för säkerhet och en stabil tillväxt, med en blandning av Global och Asien för att sprida risken. Andra indexfonder som inriktar sig på småbolag eller dylikt är jag inte riktigt såld på då dem har sämre utveckling än globalindex, hittills, men också en högre avgift som jag inte tycker rättfärdigar det.
Dessa är:
- 60% Länsförsäkringar Global Indexnära
- 10% Swedbank Robur Access Asien
- 30% Swedbank Robur Ny Teknik A / TIN Ny Teknik A / Spiltan AktieFond Investmentbolag
Dock kan man ju tycka att de föregående förvaltarna har en stor möjlighet att upprepa sin framgång på TIN, och man borde passa på och köpa in sig.
Till sist har vi Spiltan som är bland dem populäraste fonderna här. Jag lutar dock lite mot tanken att om både Swedbank Robur och TIN verkar ge en betydande högre utveckling med också en lägre risknivå (enligt Avanza), varför ska man då investera i Spiltan?
Tycker det har varit skitroligt att läsa på och lära mig investering för detta är supernytt för mig. Jag har också ett stort intresse av datorspel och olika former av att “optimisera” eller att få den bästa utkomsten av någonting, och det är lite det som driver på mig att försöka maximera min investering.
Diskuterar jättegärna dessa punkter med er, vilka åsikter ni har och erfarenheter. Visst kan jag slänga in allt i Lysa och glömma bort det, men jag har tid och energi nog att göra allt själv och spara den avgiften. Tack!