Jag är väldigt, VÄLDIGT grön på sparande i fonder. Och nu behöver jag lite tips.
Jag har ett månadssparande i Länsförsäkringar Global Indexnära och AMF Aktiefond Småbolag och även lagt in ett engångsbelopp på Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Sparar via Avanza.
Alla tre lyser rött för mig och börjar bli lite nervöst. Jag vet att man antagligen inte ska vara inne varje dag och titta och att det kan vända mycket men som sagt, lite nervös och väldigt ny så man vill ju kika lite. Det är långtidssparande, över 10 år men tänker om jag kanske borde spara i något annat eller ligger det bra som det gör eller ska man lägga till något?
Tar gärna emot alla tips!
Tack snälla för att du tog dig tid att läsa
I din situation skulle jag bara fortsätta att månadsspara. Ditt nysparande är, som jag förstår det, ganska stort i förhållande till ditt redan sparade kapital. Då sänker du ditt genomsnittliga anskaffningsvärde när kurserna går ner. Förr eller senare vänder det upp och då har du ett ganska bra utgångsläge.
Om ditt nysparande däremot är litet jämfört med ditt redan sparade kapital är det annorlunda. Då väger ditt nysparande lätt jämfört med vad du förlorar på ditt stora kapital.
Att fonder av den här typen går ner spelar inte så stor roll. Det är naturligt att marknaden går både upp och ner under olika perioder. Hade det handlat om en smalare fond hade det kunnat finnas en poäng i att agera om fonden börjat falla. En central poäng med de här fonderna är att du inte ska behöva bry dig om kortsiktiga upp- eller nedgångar. För långsiktigt sparande är det helt rätt kategori fonder att investera i.
Om det vi ser nu är början på en ordentlig krasch har du tur! Som ny sparare vill man att det ska krascha så mycket det bara går i början så att värderingar kommer ner och potentialen för framtida börsutveckling stiger.
Varje krasch när du är ung är rea. Som ung ska du bli gladare och gladare ju mer det kraschar, så vänd på mentaliteten!
Håll tummarna för att dina fonder visar -99% snart och fortsätt månadsspara!
Dina fonder är helt ok. För att ytterligare vässa portföljen kan du antingen börja spara hos Lysa eller läsa på om RTs modellportföljer och hur man kan tänka när man komponerar en portfölj.
Känner att jag börjat så sent (jag är 35 år) så jag vill ta igen så mycket som möjligt. Så har ni några tips på någon fond med låg avgift som ni kan tipsa om så skulle jag uppskatta det så väldigt mycket.
Länsförsäkringar global indexnära är en mycket bra fond. Den är bred och billig. Att kombinera den med en Småbolag fond som du gjort är nog inte dumt.
Om det är 10 år som gäller så ta det bara lugnt. När börsen går ner så handlar du på rea och får fler andelar för varje köp som i sin tur kommer öka i värde när börsen går uppåt. På 10års sikt så är det stor sannolikhet att du står på plus snarare än minus. Vad som händer enskilda dagar veckor eller månader är inte så intressant tycker jag.
Hoppas att du har en vettig fördelning också. 70-80% i globalfonden annars är du nog lite överexponerad mot Sverige. Nedgående trend i början av ett långsiktigt sparande är bara positivt som redan påpekats, du ska inte bry om vad dina pengar är värda idag. Min flickvän drog igång ett månadsparande december 19, alltså alldeles innan coronakraschen. Tror du vi är ledsna över att hon var ner ca 20-30% efter några månader?
Om det hjälper dig att koppla bort nojan kan du ju sätta upp automatisk överföring och köp och sedan helt enkelt låta bli att titta mer än någon gång i halvåret eller så.
Känns skönt att höra att man inte valt helt fel fonder iaf.
Jag har automatisk överföring till Länsförsäkringar och AMF.
Men känns som att jag missar något, funderar på någon fond inom cyber security och/eller läkemedel. Några tips på fonder inom dessa om det nu är värt att spara inom dessa branscher…?
Bra förslag från Mattias!
Vill du ha ytterligare en fond i ditt månadssparande så hade jag satsat på någon Asien eller tillväxtmarknaderfond typ 15% el liknande. Tex
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
Swedbank robur access Asien
Eller Avanzas egna tillväxtmarknads-indexfond.
Är du intresserad av läkemedel el hälsovård så ska det snart komma en sån indexfond från Plus fonder. Kanske något för “lekhinken”
Jag gillar inte idén att leka med sina placeringar. Det signalerar att det inte spelar så stor roll hur det går. Och spelar det ingen roll hur det går kommer man inte att helhjärtat gå in för att lära sig något. Det blir ett slöseri med tid om du frågar mig.
Innan man går in med några pengar överhuvudtaget ska man ha en väl genomtänkt handlingsplan för både upp- och nedgångar. Det kan ta tid att komma på en sådan men om du gör det ökar din chans att du faktiskt lär dig något av hantverket. Först när du är väl förtrogen med för- och nackdelarna med din handlingsplan kan du börja gå in med pengar för att testa i realtid.
Förstår vad du menar, och det är naturligtvis inget man måste ha och för de flesta som inte är intresserade är det antagligen meningslöst.
Tycker man däremot att det är intressant med alternativa investeringar eller att det är kul att chansa med diverse nichfonder, så är det väl vettigt att göra det med en liten del av sina investeringar tycker jag.
Du har dessa branscher redan representerade i de fonder du har. Vad du gör om du köper branschfonder är att du överviktar dig mot dessa branscher. Det kostar extra i form av avgifter. Det kan vara frestande att göra om man tittar på historisk avkastning. Men som du förmodligen redan har lärt så finns det inga garantier att dessa fonder kommer gå bättre än din globalfond i framtiden och även om de gör det så tar du en större risk än vad du får betalt för.
Själv har jag bara globalfond i mitt huvudsakliga sparande just för att jag inte ska börja bli sugen på att plocka om hela tiden. Jag har lagt småbolag/sverige/tillväxtmarknader i min tjänstepension istället. Det gör att det bara är en fond som jag går in och köper varje månad. Det ska vara så enkelt som möjligt. Tro inte att du har gjort något fel bara för att det är för enkelt eller för att du gått back lite i början.