Ny här så har en fråga kring månadspara i index fonder. Läst mycket och tänkt måste vara smartast sprida köpen under månaden inte bara köpa ett visst datum. Så spara 3000:- i månaden delat i 3 så 1000:- varje köp med minst 5 dagar mellan sprider riskerna. Tänker jag fel ge tips.
OCD’n säger åt mig, att föreslå en gång/vecka istället skämtosido, säger forskningen att man bör lägga in så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt.
Men om du tycker det är en bra idé, så bör du göra så.
All forskning visar att tid i marknaden slår marknadstajming. Långsiktigt gör du alltså klokast i att helt enkelt skyffla in allt direkt så fort du får tillgång till de likvider du tänkt spara.
Sålt av dåliga eller mindre bra investeringar så vill få in dom övertid på marknaden. Sen var jag läst svårt säga läser och lyssnar på poddar för få bredare kunskap men blir biliga
fonder som dessa eget val. Vill vänta ut marknaden kanske dumt kan ta tid då it i Usa gått upp mycket på kort tid. Så tips värdefullt
Det man inte vet är när dippen kommer eller hur stor den blir.
Börsen kan ju gå upp 20% innan en dipp på 10% kommer.
Då har du redan tappat 10% innan du fått in pengarna.
Så om jag vore du skulle jag fått in pengarna i fonderna så fort som möjligt.
Sen vilka fonder och fördelning är en annan sak.
Din fördelning ser helt ok även om många kommer tycka att du har för mycket i Sverige.
Dessutom är det viktigt att tänka efter hur länge du ska spara och när du tänker använda pengarna, du skrev att du är lite äldre och då kanske inte 100% aktiefond är det bästa
Förstår många ser mitt val är mycket Sverige men många av deras innehav internationella och tror kronan stärks i slutet av året så kanske har fel. Haft fel tidgare så alla tips tycker jag om för att bredda min syn på marknaden.
Du kanske ska sluta försöka vara smartare än marknaden och:
Investera i alla bolag, i alla branscher, i alla marknader. Dvs köp typ en global indexfond.
Och köp så fort du har pengar du inte ämnar använda på ett tag. Vänta inte på rätt timing för du har ingen aning om när den är - men all data visar på att den är NU
Det blir nog ingen märkbar skillnad över tid om du lägger in månadssparande 1, 2 eller 3 tillfällen i månaden. Själv slaskar jag in allt så fort jag kan så har jag mindre att tänka på.