Vilken dag i månaden är bäst att köpa fonder (statistiskt)

Hej!

Jag har länge sparat i aktier och nu gått över till fonder då intresset avtagit.

Jag har nyligen organiserat om min portfölj och infört ett automatiskt månadssparande. Nu till min fråga, när rent statistiskt är det mest fördelaktigt att köpa fonder varje månad?

Har kollat runt lite på olika forum, men det är mycket hemmasnickrade diagram och tester.

Där för ställer jag frågan till er, när rent statistiskt är det mest fördelaktigt att köpa fonder varje månad (autospar)?

Statistiskt så är det bäst att ha pengarna investerade, så ju tidigare desto bättre. 25:e om det är den dagen du får din lön.

Om det fanns en dag i månaden som börsen gick bättre än andra så skulle börsrobotarna utnyttja det tills att fördelen försvann.

3 gillningar

Hej, förstår detta, tänker att alla som har autospar (summa varje månad som vinvesteras) varje månad efter löning bör börsen gå upp 25-29,30,31. För att sedan gå ner 10:e - 24:e (OBS! detta är bara spekulation).

Jovisst, om småsparare befann sig i ett vakuum. Men om det mönstret fanns så skulle börsrobotorna köpa den 24:e och sälja den 31:e.

Låt oss överdriva och säga att börsen förväntas vara 10% dyrare den 31 än den 24. Då kanske en börsrobot är beredd att köpa börsen “till 9% överpris” den 24 för att sälja med 1% vinst den 31. Det får som effekt att börsen går upp 9% redan den 24. Men någon annan kanske nöjer sig med 0,5% vinst och köper till 9,5% överpris, så börsen går upp 9,5%,… Osv. Detsamma gäller omvänt också, att om börsen förväntas gå ner så kommer den gå ner i förväg.

Eftersom börsen består av många olika aktörer så kommer de tävla om att tjäna pengar på det här mönstret. Tillsammans spelar de ut varandra och hela effekten försvinner.

Sådana extremt lätta mönster finns därför inte. När enkla mönster blir kända så slutar de att fungera.

1 gillning

Här är en rätt bra förklaring: https://nineambell.com/nar-i-manaden-skall-du-kopa-aktier/

I länken säger de väl att 16e är bäst?

Nej, läser du hela står det i slutet att månadseffekten kanske funderade förut men inte längre.

Kanske på grund av anledningarna som Emil påpekar här ovan.

1 gillning

Det står att effekten som fanns innan slutat fungera men att det nu finns en mycket mindre effekt.
Typ 10e till 25e

Från sammanfattning

Efter 2012 har denna effekt slutat fungera och det ser snarare ut som att denna effekt har förflyttats till kring i mitten på månaden.

I dagsläget är det alltså bäst att investera i fonder och aktier i mitten på månaden. Detta eftersom vi ofta har en lågpunkt kring dessa datum.

Det verkar som att dessa saker har betydelse när du är lite mer kortsiktig i din handel. Månadssparar du i fonder har det inte någon större betydelse när i månaden du köper. Det är dock en liten fördel att köpa kring den 10:e

Det betyder inte att börsen backar från den 25:e (första tillfället du kan köpa) tills den 15e nästa månad. Du missar 20 dagars avkastning.

Jämför att köpa 25:e och sälja 19e vs köpa 15e och sälja 19e så är det troligt att den första metoden överavkastar

Har lysa som köper fonder 29e men jag får mina pengar uppdelat mellan 15e och 27e typ.
Är lite skönt att investeringen dess i slutet av månaden när allt annat är betalt osv istället för att tänka på att ha tillräckligt på kontot innan lysa drar pengar.

Är det skillnad egentligen på när man investerar jämfört med när lönen kommer?
Att investera den 25e varje månad är 30 dagar mellan investeringar och investera 29e varje månad är 30 dagar mellan investeringar. Visst är du 4 dagar “bakom” folk som investerar 25e men du är också x år bakom folk som började köpa fonder för flera år sen.

1 gillning

Å andra sidan, varför skulle man inte köpa direkt om det så gav en liten liten fördel? Du riskerar ju att missa några kanondagar på börsen. Det finns några artiklar skrivna om hur skillnaden i avkastning blir om man inte räknar med de bästa fem dagarna under ett år och liknande, vill minnas att resultaten ofta är chockerande.

Sen förespråkar jag ändå att lägga undan pengar direkt när lönen kommer för då blir man bättre på att inte spendera pengarna. Så det finns ju den anledningen också.

2 gillningar

Gammal tråd. Säg att man får lön 25e eller 27e - finns det något vettigt i att försöka ”dodgea” brytdagarna avseende schablonskatt på ISK? Helt enkelt för att slippa betala en massa onödig skatt för att bara vara med någon dag på börsen i slutet av månaden, och alltså inte enkom för att ”skjuta på problemet” med tre månader?

Tilläggas till detta bör ju att det tar någon/några dagar för att fondköpet ska gå igenom EFTER det att ens skattebaserade insättning är gjord.

Tankar?

Om vi säger att du ska månadsspara 10 000kr och får lön 25:e så skulle du kunna skjuta på insättningen till 2:a i månaden därpå om du vill att beskattningen på detta pyttebelopp i sammanhanget ska förskjutas något.

Borde röra sig om en otroligt liten effekt dock eftersom det bara är på det här lilla beloppet som saker förskjuts ett kvartal och inte på hela kapitalet.

Jag kör mitt månadssparande dag 4 varje månad, mest för att övriga transaktioner för månaden ska ha hunnit rulla igenom och jag kan se om det finns något justeringsbehov.

Som redan har skrivits i tråden, om det fanns någon/några dagar i månaden som var så mycket bättre så skulle både företag och individer ha nyttjat den.
Till dess att gapet stängts och ingen skillnad längre fanns.

Dvs. i teorin skulle det kunna vara så men eftersom marknaden skulle notera det så skulle det handlas mer den dagen, vilket driver upp priserna, och plötsligt är det inte längre någon skillnad.

3 gillningar

Kloka tankar. Men det är väl inte heller otänkbart att det kan finnas vissa perioder under månaden (eller övriga faktorer i omvärlden som händer speciella datum, besked från riksbanker eller andra institutioner, statistiska besked som publiceras, politiska val mm mm) där man kan utnyttja en fördel. Vem vet. Men effekterna är nog som du säger små, särskilt vid småsparar-belopp.

Men rent intuitivt känns det dumt att ex få igenom ens fondköp den sista i månaden före skatte-brytdag, när man hade kunnat vänta någon dag.

Man brukar säga att eftersom alla andra har samma information som du har så finns begränsad möjlighet för dig att hinna först.

Men visst, i teorin, någon ska vara först att agera på ny information. Ofta någon investmentbank med 1000 anställda för ändamålet och snabbare uppkoppling mot handelsplatsen än vad vi har.

1 gillning

Det är ju inte så att de insättningar som görs, med automatik blir aktier dagen därpå. Fonden har både ett inflöde och ett utflöde av pengar. Kunderna sätter inte bara in pengar, de tar ut också!

Det kan alltså bli så att även om du sätter in pengar en viss dag, så är uttagen så stora att fonden säljer aktier samma dag. Att tajma insättningar till vissa dagar är i min värld fullständigt omöjligt.

2 gillningar

Gör en extra insättning idag på samma belopp som ditt månatliga sparande. På så sätt kommer du alltid ligga en månad före och kan strunta ännu hårdare i vilken dag du månadssparar. Dagens saknar praktisk betydelse.

5 gillningar

Öppnar tråden på nytt med en kanske dum fråga, men finns det någon nackdel med att dela upp månadsinvesteringarna på flera dagar, säg att man köper nya andelar typ 2-3 ggr i veckan?
Blir det någon extra ”kostnad” för varje fondköp?

Nej, inga extra kostnader på vanliga fonder. Men ha pengarna någon annan stans än isk innan du köper. Annars betalar du bara med missad avkastning.

2 gillningar

Inte en dum fråga. Men varför vill du göra så?

2 gillningar