Hej!
Utifrån idén att med månadsparande i fonder minskar man risken att köpa dyrt vid engångsköp borde det inte vara bättre att köpa fondandelar varje dag istället för en gång i månad?
Låt oss ta Länsförsäkringar Global indexnära som exempel. Minsta köpbelopp är 50 kr och istället för att köpa fondandelar en gång i månad för 1500 kr så kan man köpa varje dag för 50 kr. Finns indexfonder med minsta köpbelopp 1 kr så det kan fungera även vid mindre summor i månadsparande.
Blir det inte bättre avkastning till slut även om man sparar och tänker långsiktigt? Eller tänker jag fel? Är det någon som gör på detta sätt?
Nej det blir inte bättre avkastning. Det blir inte heller bättre avkastning med månadsköp.
Det som händer med utspridda köp är att variansen i slutresultatet minskar. Samt det minskar snittavkastningen på de potentiella utfallen.
Köper du varje dag men får inkomst på månadsbasis så kommer du i snitt ha mer på bankontot och lite mindre pengar i marknanden. Vilket leder till något mindre snittutfall på framtida potentiella avkastningar.
Finns en föreställning om att börsen är extra dyr strax efter lön när allas månadsspar ska in, men minns att Jan nämnde i något avsnitt att så inte är fallet. Pågår så mycket kontinuerlig handel att någon särskild konsekvent dyr / billig punkt baserat på månadscykeln inte syns.
om man får lön varje dag borde man väl köpa varje dag? (givet att man indexinvesterar dvs). Veckolön är väl inte helt ovanligt i andra länder. Undra hur populärt det är att föreslå det för lönekontoret
Tills början på 60-talet var veckolön vanligt, ja kanske till och med det vanligaste bland LO-kollektivet. Sedan kom 14-dagarslönen som blev månadslön någon gång på 70-talet.
Har du en gammal relik till arbetsgivare som kör 14-dagarslön, så visst fondspara när du får lönen. Annars är det månadssparande som gäller.
Min princip är att pengar som ska investeras ska in i portföljen snarast möjligt. TIME IN MARKET!
Dvs skulle jag investera 1000:- en månad och 500 000:- en månad är min strategi den samma, in med skiten!
Engångsinsättning verkar löna sig de flesta åren men så finns den mänskliga faktorn såklart, köpa sälja osv. Beteendemässiga faktorer tror jag blir bättre överlag vid månadssparande.
På Skandias hemsida stod det nåt om antal år historiskt det har tagit att nå upp till plus om man köpt på toppen (tror det var globalt index men minns inte). 5 års horisont räcker inte utan de pekar på 7 års horisont. Under en sån period skulle i alla fall jag må kasst av att inte få köpa varje månad
Jag skulle vilja se den person av kött och blod som har gnetat ihop (och inte fått i knät) en större summa, säg 0,5-1 milj, investera allt på en och samma gång. Även om teorierna säger att det är bäst.
Skulle förmodligen räcka med att köpa en gång om året (Som AP7 gör). Men jag har satt upp automatiskt sparande hon Nordnet 5ggr/månad 1000kr. Varav:
70% LF Global
20% NN Sverige
10% LF Tillväxt
Just nu köper jag två gånger per månad, vid löning och den 11:e. Har för mig att någon räknat ut att runt den 11-13:e är kursen som lägst i snitt. Om det stämmer vet jag inte.
Jag har också mitt månadssparande den 11:e. Men inte för att jag räknat ut att det var bäst, eller att jag sett att någon annan räknat ut det.
Jag har helt enkelt skiftat mellan olika datum genom åren, och fastnade till slut på den 11:e, av flera olika skäl. Här är två:
• Alla räkningar är betalda (fasta och också även de flesta överraskningsräkningarna brukar ha dykt upp), och jag kan se om jag behöver ställa in månadssparandet, för ha tillräckligt med kontanter fram till nästa löning.
• Standardiserade optioner och terminskontrakt, går ut den tredje fredagen i månaden ( Witching Hour Definition ). Runt den dagen, är det ofta gynnsamt att köpa aktier. Är månadssparandet den 11:e, med lite fördröjning tills fonden köps, så prickar det ibland rätt. Men är månadssparandet inställt på 25:e, så prickar det aldrig rätt.