ISK - tänk på datum när man sätter in pengar?

ISK skatt räknar sådär:

Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra. (Skatteverket)

Jag tänker att man borde inte sätta in pengar i en ISK nära 1/1, 1/4, 1/7 och 1/10, några dagar kan ha en betydlig effekt på skatt.

Till exempel om man sparar 10K, man betalar ungefär 100 kr i skatt. Om man slipper ett kvartal, då man sparar 25 kr. Inte mycket, men inte ingenting.

Jag är medveten att börsen kan gå upp 1-2% i en dag, vilket är en större effekt.

Tänker jag fel?

2 gillningar

Schemalade imorse en överföring till på måndag just av denna anledning. Kunde sedan inte lägga köporder innan pengarna va på plats så får logga in och göra jobbet på måndag ändå.

Dock är mitt automatiska månadssparande i slutet av månaden så på det åker jag på onödig skatt 4ggr/år. Ska fundera på att ändra brytdatum på det.

1 gillning

Jag månadssparar den andre sedan ganska många år tillbaka. Det ger svängrum mellan lön, räkningarnas förfallodatum och spardatum. Dessutom inbillar jag mig att jag hackar systemet. :crazy_face: #win

7 gillningar

Kör överföring 26e varje månad. Inte räknat på det men hoppas de extra dagarnas avkastning är mer än skatten.

3 gillningar

Som jag räknat så skiljer det 27 kr i skatt för 10.000 kr om man sätter in i period ett eller två Så du har tänkt helt rätt.

Väljer du rätt investering däremot så spelar din tidpunkt för insättning inte så stor roll. Detta eftersom 27 kr i ökning motsvarar 0,27% i uppgång.

Så har du bara 1% uppgång på sista dagen i första perioden så blir det totalt 136 kr i skatt jämfört med 108 kr i skatt om du satte in pengarna i period två och inte fick 1% den dagen.

Så din avans blir 1% på 10kkr => 100kr - (136kr-108kr) = 72 kr

Oavsett så lönar det sig alltid (oftast)att ha pengarna på börsen istället för i fickan.

Jag köper det mesta runt den 21a, då har majoriteten av min inkomst kommit in. Tjejgissar att den extra veckan investerat är bättre än att försöka tajma skatten.

Min filosofi är att det viktigaste är att investeringen blir av, inte vilken dag i månaden det görs. :blush:

5 gillningar

Jag vill hellre vara investerad så fort som möjligt när lönen kommer. Så jag väljer alltid att månadsspara den dag lönen kommer. Tiden på börsen slår att försöka tajma börsen.

1 gillning

Jag har autogiro satt på den 20:e varje månad vilket jag känner hackar systemet. :smile: Då föregår jag alla andra som investerar när lönen kommer den 25:e. Jag nallar helt enkelt på bufferten som jag fyller på igen fem dagar senare när lönen kommer.

2 gillningar

…men har då en oinvesterad buffert instället. :scream::wink:

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Så, bara man investerar någon gång så behöver man inte nojja över datum.