Vilken är bästa dagen för att lägga upp månadssparande för bästa ISK-schablonränta-effekt?
Jag tänker mig att jag skulle vilja ha ett automatiskt månadssparande som är så optimerat som möjligt.
Jag ändrade om till att köra den 1:a som datum eftersom jag inte vill att det ska räknas med vid avstämningsdagen och schablonbeskattas med ett kvartals skatt för 0-2 börsdagars arbete.
Nu känner jag att det kanske var fel upplägg eftersom den 1 april ligger på en röd dag, vilket gör att den automatiska överföringen sker föregående bankdag, alltså idag.
Annars är tanken att överföringen skall ske så snart som möjligt efter att lönen trillar in på kontot.
Detta kanske är onödig tajming, har inte orkat räkna på vad det ger för ekonomiska fördelar att optimera de automatiska överföringarna.
Utdelningar som sker i början på april är vad jag förstår planerade för att optimera skatteeffekten på ISK-konto, för att inte synas med på värdet vid avstämningen den 1 april. Så det finns uppenbarligen någon liten fördel.
När det kommer till ISK är det ju inte bara värdet vid kvartalsbrytet som räknas in i kapitalunderlaget och sen slutligen schablonskatten.
Man beräknar ju:
(totala värdet för alla insättningar under året (oaktat när de sker) + värdet på innehavet vid varje kvartal)/4
Vilket ger dig ett snitt för året som utgör kapitalunderlaget.
Så egentligen blir det inte jättestor skillnad om du sätter in pengar i slutet eller början av månaden. Skillnaden blir att du skjuter en liten del av totala innehavet på kontot till kommande kvartal, och precis vid årsskiftet till nästa år
För varje dag som du senarelägger månadsdragningen förlorar du 12 investerade dagar, så runt en trettiondel av årsavkastningen på en månads sparande, säg 0,25%. För varje gång som du senarelägger månadsdragningen till nästa kvartal sparar du en fjärdedels skatt på en månads sparande, säg 0,25%, eller 1% på ett år. Eftersom det krävs en senareläggning av mer än 4 dagar för att alltid slippa kvartalsskatten är senareläggning av automatiskt månadssparande alltså inte lönsamt.
Antingen bör man ha månadsdragning den 25:e eller så får man sköta inbetalningarna manuellt.