Jag har ett ISK-konto där alla aktier är sålda sedan förra året och bara en mindre summa pengar på. Kan jag låta det vara så eller ska jag avsluta kontot?
Anledningen till att jag frågar:
ungefär mitt på sidan:
Att spara i ett ISK är nästan alltid det bästa alternativet för de allra flesta med långsiktiga sparanden. Men ett ISK är bara ett skal. Att bara ha ett ISK utan att fylla den med någonting är som att gå runt med en tom plastpåse.
Än värre är det om du fyller den med pengar som bara ligger där oinvesterade, eftersom du då får betala skatt på kapital som inte stiger i värde.
Det där “än värre” i andra stycket betyder alltså att det är dåligt att ha ett ISK-konto som bara är ett tomt skal.
Oavsett om pengarna är investerade i fonder eller inte så kommer du betala schablonmässig skatt på värdet. Alltså betalar du skatt på pengar som garanterat inte kommer öka i värde. Det är alltså bättre att ta ut pengar och sätta på ett konto (även om det inte är någon ränta på kontot) direkt alternativt investera dom i någon fond och hoppas på avkastning större än skatten.
Om ISK-kontot är tomt kostar det ingenting vad jag förstått. Så du behöver inte avsluta det om du inte vill, bara du flytta ut pengarna.
Med andra ord, det är (på marginalen) lönsamt att ta ut pengarna och sedan sätta in dom igen om du inte tänkte återinvesteta dom innan 1/4.
Om kontobehållningen är på några tusenlappar finns det många ören att spara!
Det gick lite snabbt. Skatten är på knappt 0,1% per kvartal eller 0,375% per år.
Det finns ören att spara om kapitalet tas ut nu och sätts tillbaka först efter 1/7. Skyfflar du istället tillbaka kapitalet under perioden 1/4 - 30/6 går du plusminus noll medan Skatteverket går segrande ur striden om kapital både åker ut och in under innevarande kvartal.