Behöver lite tips och råd från er mer erfarna sparare.
Har 150000:- som jag tänkte investera i fonder, för att sedan fortsätta spara 3000:-/mån framöver.
Då jag är totalt novis på detta så undrar jag om ni har förslag på hur jag ska placera de? Ska man slänga in allt direkt eller över en längre period?
Har även ett månadssparande till min dotter på Avanza zero, där har jag lagt det mest på grund av lättja och okunskap. Vad skulle ni rekommendera för sparande till henne?
Ett grundtips är att investera brett genom indexfonder med låg avgift. Vill du göra det väldigt enkelt för dig lägger du allt i en global indexfond med låg avgift. Vill du ha fler fonder eller täcka in bolag som inte finns i en global indexfond är en tänkbar fördelning som nämns i avsnittet Bästa fonderna 2024:
70% – 100% billig, bred, global och passiv aktieindexfond
0% – 20% billig, bred, svensk och passiv aktieindexfond
0% – 10% egen spekulation – t.ex. nischfond, tillväxtmarknadsfond, småbolag etc.
Vill du har förslag på specifika fonder, beroende på vilken bank du vill investera pengarna, hittar du det här.
Eftersom du också månadsparar så kommer du ändå inte gå in med hela beloppet direkt, utan det blir en naturlig utspridning under mycket lång tid.
Men det viktiga är hur som helst att sparandet blir av. Att sprida ut dina 150 000 kan vara ett sätt att minska risken för att du drar dig ur sparandet vid snabba kursfall. Om detta är en risk - vilket det nog egentligen är för de flesta, vem skulle inte må dåligt av att se sina 150 000 minska till 100 000 strax efter att man flyttat på dem? - är det troligen bättre att sprida ut summan. Även om det statistiskt ger något lägre avkastning eftersom pengarna är investerade kortare tid.
Men sen när du väl fått in hela summan är det i och för sig ändå samma risk för kursfall. Då är det bästa sättet att skydda sig att inte kolla på pengarna för ofta - då har de kanske hunnit återhämta sig innan man får panik. Och hur som helst blir antalet paniktillfällen färre.
Lycka till! Om du håller i sparandet i dina 20 år har du en stor summa pengar!