Hej! Starta sparandet

Jag är rätt ny här och ska sätta igång med ett sparande. Jag har 6k jag vill börja med. Lite råd o tips söker jag… De apparna jag har i tankarna är Lysa, Avanza och Nordnet… Är det klokt att lägga lite i alla tre eller ska ja bara välja Lysa och/eller Avanza /Nordnet?
Mkt tacksam för alla tips jag får

//Juan

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Finns enligt mig ingen anledning att ha alla tre. Gör det så enkelt som möjligt, du kan även spara på din vanliga bank.

Kolla gärna det här avsnittet som handlar om hur man kommer igång :slight_smile:

6 gillningar

Stor skillnad på alternativ Lysa och Avanza/NN
Lysa är en robot där du gör en guide och får ett förslag på fördelning mellan aktiefonder och räntefonder. Detta är det enda du kan välja.

Avanza och Nordnet så är valmöjligheterna oändliga (nästan). På gott och ont.

Ett tips är att starta med Lysa. Därför det är lätt att komma igång och är ett bra sparande.
Sen kan du läsa på om du vill prova någon av nätbankerna för att du är intresserad eller tycker det är roligt (inte för att det nödvändigtvis blir bättre)

6 gillningar

Det räcker men en aktör. Det kan t o m räcka med att du öppnar ett ISK på din ”vardagsbank” - de flesta har flera av de fonder som rekommenderas här på forumet.

3 gillningar

Välkommen!

Det viktigaste är att du kommer igång. Det spelar ingen roll rent ekonomiskt hur många appar du använder, men det kan vara krångligare att använda mer än en.

Vilken sparplattform du ska välja beror till stor grad i vad du kommer att vilja att investera i, hur aktiv du vill vara, vill du kunna belåna ditt innehav osv.

Men enligt grabbarna på sparplattformen Opti, hur var det dom uttryckte det, så är det viktigaste för “nybörjarn/den ointresserande” att det ska vara enkelt. För ju enklare det är desto större chans att man kommer igång - och att komma igång är det viktigaste.

Småspararguiden (konsumentupplysningssajt) är inne på samma sak - se till att komma igång. Och då är antagligen det absolut enklaste att:

1. Starta ett ISK i din vardagsbank.

2. Starta en månatlig stående överföring från ditt “vardags/lönekknto” till ditt ISK.

3. Starta upp en stående köporder i den billigaste globala indexfond som din vardagsbank erbjuder.

Om du inte vet eller får till ovanstående tre punkter själv ring din bank och säg att du vill ha hjälp med ovanstående tre punkter.

OBS viktigt att du säger att de återkommande fondköpen ska ske i den billigaste globala indexfonden som banken erbjuder. Ta inte emot investeringsråd från din bank/personliga bankman eller bankens rådgivare!

Om du ändå funderar över en annan sparplattform än din vardagsbank rekomenderar jag att du berättar mer om din situation, dina drömmar, investeringsstrategier, tillgångslag du önskar investera i osv. för att du ska få en bra rekomendation som passar just dig.

2 gillningar

Jag är ganska ny själv i sparandet och har redan hunnit göra massa misstag. Det kommer du också att göra men så länge man lär sig snabbt…

Nu känner jag jue inte dig men om du är lite intresserad av att lära dig så skulle jag skippa lysa. För mig har sparandet växt till ett intresse och jag suger i mig och lyssnar på olika perspektiv provar o lär.

Du handlar cortage och avgiftsfritt hos avanza och nordnet upp till 50lök och får alla fondavgifter tillbaka. Vilket är oslagbart. Det känns överväldigande först men du kommer att lära dig snabbt och folk här är villiga att svara på alla dumma frågor, läs o lyssna och ställ frågor

Något jag har fått upp ögonen för är att det finns olika vägar frammåt och absolut inte bara en sanning

Storbankerna är inte med i matchen gällande user interface valmöjligheter eller avgifter…helt ok för en totalt ointresserad men då är väl lysa än enklare?

Min röst är starta med avanza när du nått 40lök öppna nordnet och fyll på där, sett ur mitt perspektiv alltså…

Tack så väldigt mycket för alla goda tips & råd! Det är ju nästan det allra första steget… Att våga fråga när man är ny, och jag känner mig välkomnad :blush:

2 gillningar

Härligt! Lycka till med ditt sparande!

1 gillning

Du behöver inte tänka att du ska “diversifiera” och “sprida risken” genom att använda flera olika bolag som gör snarlika saker, såsom att använda både Avanza och Nordnet - för de gör typ samma grej.

Men visstska man dunderoptimera sitt sparande finns det kanske nån vits i att ha 50.000 på både avanza och 50.000 på nordnet om jag tolkar denna post rätt.
(Kanske nåt som är intressant om man bara har 100K)

En sak jag kan säga är att det finns en risk att man i takt med att man läser på mer och mer - bara blir mer och mer osäker på hur man ska placera pengarna.

Då skulle jag säga:

Om du idag har alla dina pengar på nåt bankkonto med typ 0% ränta och inte riktigt vågat ta klivet till att investera dom så skulle du kunna

Det går liksom alltid att börja så och senare ändra.

Du komer hitta massa tips här på forumet om månadssparande, 4 hinkar-strategin osv. Men du kan alltid börja nånstans redan idag och börja justera senare :grinning:

2 gillningar

Ångrade mitt inlägg. Får be att återkomma