Hej Anette!
Kul att du har tagit tag i detta.
Det står dig fritt att välja om du vill använda Lysa, Avanza eller Nordnet. Men jag tycker absolut att Lysa är för något dig. Jag ska försöka förklara lite skillnader.
Jag tolkar det som att du har ca 10 år kvar till pension. Det behöver dock inte betyda att du ska börja ta av dessa investerade pengar från dag ett du fyller 65, utan de kan lika gärna ligga fem år till, det vet vi inte. Om det är så kommer du ha en tidshorisont på 15 år och det gör stooor skillnad mot 10.
Jag tolkar det också som att du är osäker på vad allt detta handlar om och då är det svårt att själv fatta beslut om vilken väg man ska gå.
Lite grovt kan vi säga att den största skillnaden mellan Lysa och egna portföljer hos Avanza/Nordnet (några av Jans) är att Lysa redan gjort hela jobbet åt dig. Du behöver inte välja fonder eller fördelning mellan olika indexfonder och regioner, för det har de redan gjort. Det enda du gör är att välja hur många procent aktier du vill ha och då kommer resterande del bestå av räntefonder.
Jan har ju två klassiska portföljer, Globala Barnportföljen som består av 90% aktieindexfonder och 10% räntefonder. Det är den som oftast rekommenderas om man har mer än 10 års sparhorisont. Sen har han en till, Nybörjarportföljen och den har 60% aktieindexfonder och 40% räntefonder.
Dessa två fonder går att bygga själv via Avanza/Nordnet, men för Globala Barnportföljen så måste man spara minst 1000:- per månad eftersom varje fond köps om minst 100:- och 10% av 1000:- är just 100:-. Nybörjarportföljen kan man få ihop med 500:-, 200:- i räntefond och 300:- i aktieindexfonder.
Om man har egna portföljer så bör man göra en så kallad ombalansering en till två gånger per år. Det innebär kort att man ser till att förhållandet mellan aktieindexfonderna och räntefonderna håller sig till 90/10 eller 60/40 (eller vad man nu vill ha) samt att de ingående fonderna har det förhållande man vill ha. Denna process innebär att man räknar fram hur mycket som ska säljas och köpas för respektive fond. Jan har kalkylblad för det.
Det är nu Lysa kommer in.
Hos Lysa skapar du ett konto, väljer fördelning och börjar månadsspara från 200:-. Du behöver inte välja fonder eller hur mycket du ska ha av Sverige, Global osv, för det har Lysa redan gjort. Dessutom gör Lysa ombalanseringen automatiskt om det behövs. De har klara regler för sådant. För att förklara; om du har valt 90/10 så kommer de ombalansera om det avviker mer än tre procent under minst fem bankdagar i följd.
Jag är 42 och har tre barn. Jag vill bara ha ett stabilt automatiskt sparande som över tid kommer ge mig en avkastning runt 7-8% per år utan någon arbetsinsats. Det kan Lysa ge mig.
Du kan alltså spara 500:- i månaden och få en mycket bra sammansatt portfölj som håller minst lika hög kvalitet som Globala Barnportföljen.
Avgiften för min portfölj med 90/10 hos Lysa är 0,41% och det är fortfarande att betrakta som lågt.
Du kan komma något lägre genom att komponera egna, men frågan är faktiskt om det är värt tiden att göra det själv för att få en avgift som jag hade på 0,32%. Jag tyckte inte det.
Lysa har senaste tiden fått tre nya delägare. Anders Borg (förre finansminister), Christer Gardell (känd finansman) samt Claes Hemberg, tidigare sparekonom på Avanza. Jag tycker det borgar för att det är ett seriöst bolag med viljan att ge oss småsparare enkla sätt att investera för framtiden.
De har nu passerat en miljard i förvaltat kapital och de behöver ca 1,5 miljarder för att gå med vinst. De har riskkapital för att klara sig 4-5 år.
Jag kan låta väldigt pro Lysa och det är jag också. Jag tycker helt enkelt att de löser många problem för mig. Vill man inte spara mer än 500:- så ska man ändå kunna göra det med den riskspridning man vill ha tycker jag.
Så, mitt råd är att sätta in pengarna på ett Lysakonto med en fördelning som motsvara Globala Barnportföljen, dvs 90% aktieindexfonder och 10% räntefonder. Komplettera med ett månadssparande så har du en bra enkel investeringsprocess som sköter sig själv. Du behöver inte ens logga in och gör något, utan allt sköter sig självt. Vill du ändra månadsbelopp är det bara att logga in och ändra
Du kan närsomhelst ändra fördelning utan att köpa och sälja fonder. Man loggar in och justerar till t.ex. 60/40 så sköter Lysa resten.
Jan har en intervju med deras grundare som ör intressant.
Hoppas jag gjorde dig lite klokare nu.
/Indexpatronen