ALL IN på aktiefonder

Hej!

Jag skriver igen för att jag behöver råd heeeela tiden

Har mitt arv på ca miljonen.Placerat lite i Lysa och Avanza sedan i början på mars.

Jag är lite feg och vågar inte satsa stora summor på en gång, så jag har tänkt månadsspara 10000.-/mån i ett år till att börja med.

• Lysa bred 100% aktier (5000)
  • Avanza LF Global Indexfond 100 % (5000)
Kommer att komplettera med nån räntefond från AMF och SEB Sverige index fond, men inte nu.

Är det något jag bör tänka på eller är det en bra ide ? :slight_smile: Ska man våga spara mer ?

Lång sikt på detta sparande.

Tack på förhand, Malin 53 år

Du tänker rätt tycker jag. Eftersom jag tror att marknaden är på väg neråt så gör jag också som du, investerar månadsvis. Dock tycker jag att du bör diversifera och komplettera med fler fonder redan nu. Det blir väl jobbigare senare om du har en miljon på en fond och sen ska balansera ut med fler fonder.

Jag ser inte riktigt poängen men att sprida ut sina investeringar på både LYSA och vanliga fonder. Tidsbesparingarna och ombalanseringen man får från LYSA förloras ju eftersom du ändå måste göra det manuellt på Avanza. Du bör ta ett beslut om hur stor aktiv roll du själv vill ha i dina investeringar och välja utefter det.

Dessutom tycker jag att du alldeles för aggressiv med investeringarna i din fas i livet. Jag tycker mer att du bör köra på en t.ex Jan’s 60/40 nybörjar-portfölj eller Rikatillsammans-portföljen då dessa är mycket säkrare inför pensionen.

Hej!

Du nämner inte hur lång tid du har tänkt låta dessa pengar ligga. Jag själv liksom många andra gillar tankesättet som AP7 såfa kör efter. Dvs att vid 55års ålder börja omvandla till 3% räntor per år vid ombalansering. Vad ska pengarna användas till/vad är målet? Jag ser ingen anledning till att ha pengarna på olika platformar, jag skulle valt antingen avanza eller lysa beroende på hur intresserad du är och hur mycket effort du själv vill lägga.

Jag tycker det är klokt att göra som du säger, att lägga in lite åt gången och inte allt på en gång. Då köper du vid olika tillfällen och risken att du köper allt på en rekyl eller liknande blir mindre, däremot skulle jag nog passat på att öka på insättningarna nu kommande månader när det fortfarande är “rea”. Men det beror självklart på din situation och vad/när du har tänkt nyttja dessa pengar. Där har Jan en bra podd som du säkert hört, tror det är nr 146 :slight_smile:

Det behöver inte vara fel att kopiera fördelningen aktier/räntor direkt från Såfan, men för många av oss är det en alldeles för defensiv och försiktig strategi.

AP7 är en högriskfond som använder hävstång (bland annat) för att höja avkastningen, och därmed är volatiliteten och risken högre än i en vanlig globalfond. Därför måste man börja öka andelen räntor i Såfan i god tid före pensionsåldern och mer än fallet skulle vara med en vanlig globalfond. Också under pensionstiden är andelen räntor i Såfan väldigt hög och anledningen är att en särskilt hänsyn har tagits till fattigpensionärer med små marginaler för att det inte skulle bli alldeles för stora svängningar i deras månadsinkomst.

Om man har god ekonomi med lite större marginaler kan det vara värt att fundera över sitt PPM och om fördelningen aktier/räntor i Såfan är den bästa lösningen för en själv.

• Hej! Jag är en gammal gubbe som fortfarande tycker det är kul att spara, jag har inget särskilt mål, men tycker man ska ha tillväxt.
  • Du gör alldeles rätt i att starta "fegt", ha inte bråttom och ha tålamod med börsens variationer!
  • Jag använder mig såväl av Avanza som Nordnet(här finns ett utmärkt diskussionsforum), samt SAVR, Lysa o Fundler, även Spiltan o Swedbank finns med. Jag tror på lite olika "inputs".
  • Bredda ditt sparande och ägna ett par timmar i veckan åt att se över och läsa på så kommer du om tio år att vara förmögen!
  • MVH Mats

Jag hade investerat det över en femårsperiod.

Då får man chansen att vänta ut en kraftigare nedgång. Vilket jag tror kommer.

Med en rejäl “krigskassa” går det då att köpa in sig till lägre nivåer.

Jag instämmer med ovanstående som säger att det inte är lönt att dela upp mellan Avanza och Lysa.

När det gäller fördelningen mellan aktier och räntor skulle jag rekommendera att dela upp ditt kapital i delar och se till att ha så att du klarar dej närmsta åren och enbart lägga det kapital som du inte behöver på länge i 100 % aktier.

Att lägga en del i 100 % aktier är inte fel och rent matematiskt bör man investera allting på en gång eftersom som det är större risk att man missar en uppgång om man delar upp det jämfört med att man slipper en nedgång om man sprider ut det.

Eftersom det ändå kan svida en del om det kommer ett ras precis efter att man investerat allt kan det dock vara bra att sprida ut investerandet med ett månadssparande under två till tre år.

En del av ditt kapital bör du alltså lägga i något med lägre risk, till exempel en RikaTillsammans portfölj eller en Nybörjarportfölj. När det gäller pengar som du inte behöver på minst 10 år har det historiskt sett visat sig ge bäst avkastning att investera i aktier.