Total nybörjare söker guidning

Hej. 40 år, sambo och 2 barn. Skäms nästan att skriva det men har noll erfarenhet av hur man ska eller borde placera pengar mm.

Innan barnen sparade vi undan en del men efter husköp och barn är där inte super mycket kvar och det är inte ofta vi kan lägga undan så mycket i månaden pga låg inkomst från min sambos sida.

Har ca 500.000 jag hade kunnat klara mig utan i x antal år. Just nu ligger dom på ett vanligt konto hos banken. Har som sagt NOLL koll på hur jag ska gå tillväga och hade igentligen helst haft någon som placerat mm åt mig som kan det för att minimera riskerna. Så, har ni några tips åt mig?

1 gillning

Det låter som att en fondrobot som Lysa eller Opti vore ett bra alternativ.

2 gillningar

satt faktiskt precis och läste på om Lysa. Känns som det hade passat mig bra. Bara lite pirrigt att sätta in massa pengar när man är nybörjare :sweat_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Det kan jag förstå, men om du vill (och för att lugna känslorna lite) kan du sprida ut det över t ex tio månadert. 50k i stöten och det blir mindre läskigt.

Vill du slippa tänka så är Lysa ett bra alternativ. Vid starten får du dessutom frågor som hjälper dig med fördelningen och därmed tar höjd för din interna oro.

Lycka till!

2 gillningar

Ja det var lite så jag tänkte också. Mest för att lugna nerverna haha. Gjorde det “testet” nu där den gjorde förslag på Aktier 48 % och Räntor 52 %

såhär står det i texten

Investeringshorisont
5-10 år

Investeringsfokus
Hållbar

Baserat på dina svar bedömer Lysa att en målfördelning om 48 % aktier och 52 % räntor är lämplig för detta Lysakonto. Vi baserar det på att din investeringshorisont är 5 - 10 år och att det är ganska osannolikt att du kan få behov av mer än hälften av investeringarna tidigare. Vidare bedömer Lysa att du har en låg riskpreferens och en god ekonomisk situation. Vidare har du valt att inte ange egna specifika hållbarhetspreferenser utan valt att gå vidare med Lysas fokus kring hållbarhet.

Hur tycker ni det låter som har bättre koll?

Jag rekommenderar Lysa det är väldigt enkelt på alla sätt :blush:.

Jag använder själv Lysa efter att ha haft både på Lysa och Avanza men nu är det bara Lysa.

1 gillning

Analysen låter rätt utifrån hur du beskriver dig själv här också. Det du dock måste veta om är att du inte har något mandat att bli besviken om börsen t ex går upp 20 procent och ditt innehav “bara” ökar med 10 procent.

Men vet man om det och förstår att det på nedsidan blir det omvända - då är Lysa perfekt. :+1:

1 gillning

Tack. Tänker att sålänge det går på “rätt håll” är det ju en ökning mot vad jag får idag när dom bara ligger på ett vanligt bankkonto :sweat_smile:

Men du ska ju veta att det inte är garanterat. Börsen har ju gått ner de senaste två månaderna. Men -5% är ju mindre än -10% och chanserna att det återhämtar sig är stora, till skillnad från bankkontot där de inte existerar öht. :smiley:

jo så är det ju. Men då jag inte kommer behöva pengarna på 5-10 år antar jag att chansen ökar att det kommer “resa sig” igen =)

3 gillningar
1 gillning