Hej! Hoppas ni kan hjälpa en smått skräckslagen kvinna
Har ärvt ca 3M som för närvarande legat och ruttnat på icke räntegivande bankkonto under 1års tid (skäms)… HÖG tid att ta tag i det mao…
Min tanke är att investera 1M inför min egen pension (om ca. 20år) och ge resten till mina två barn när det väl är dags för dem att flytta hemifrån (de är 17 o 21 nu).
Hur gör jag detta på bästa, enklaste sätt?
Dels vad gäller pension (jag tänker mig någon global indexfond på Avanza och resten på Lysa?)
O hur förvarar jag barnens pengar (gissar på ca 5 år). Kapitalförsäkring eller typ 60/40 på Lysa?
Som du själv skriver så är Lysa eller en globalfond på banken eller Avanza perfekt start för så långt sparande.
Men att ge 1 miljon på ett bräde till barnen när dom ska flytta hemifrån är jag tveksam till.
Aldeles för mycket som lockar i den åldern och lätt att tappa förnuftet… gäller även vuxna också.
Jag skulle för egen del ge dom 200 000 var på Lysa 60/40 så dom kommer igång med ett sparande tidigt.
Sedan öppna 2 60/40 konton på Lysa med 800 000 var i mitt eget namn som jag stöttar som med under starten i vuxenlivet…tex. lägenhet, bil och större köp.
Tack för input! Då känns det åtminstone som att jag tänkt någorlunda rätt - till barnen är tanken just insats till lägenhetsköp främst (bor i sthlm, så då krävs en hel del) . Bra tanke med en mindre summa till att börja med så att de lär sig spara/investera tidigt
Då tolkar jag det som att 60/40 är hyfsat “tryggt”
OM det är vettigt att investera 1 MSek för egen pension beror på.
Just nu har vi det trista läget att en normalinkomsttagare som tjänar säg 35.000 Sek i månadslön i snitt under livet och som har normal statlig pension och normal tjänstepension och som därutöver har en sparad 1Msek “för att förgylla sin gängse pensionsperiod” och tänker sig att pytsa ut den summan lite lagom under ett antal år knappt har någon nytta av att använda pengarna på det sättet.
Det beror på att man befinner sig i en nivå på pension där Staten anser att man har för lite pension att leva på och får tillägg som är behovsprövade för att bättra på levnadsnivån. Där befinner sig ca 2/3 av alla pensionärer och ännu större andel av alla kvinnor.
OM man har förmögenhet som du har minskas tilläggen rejält . I ditt fall blir nyttan med din Miljon mycket reducerad. Till ganska nära noll om du tar ut miljonen långsamt på säg 15 år kanske.
OM man har haft högre lön >45.000 minst är det annat läge eftersom man då inte längre är aktuell för några behovsprövade tillägg som reduceras. Då gör din miljon nytta!,
Vad kan man göra ?.
OM samma regler gäller som nu gäller när du tänker gå i pension.
Du kan stoppa in miljonen i trevligt centralare boende kanske. Om du är skriven på ditt ägda boende räknas inte det som förmögenhet och du får alla tilläggen.
Du kan dra ner på arbete kanske vara helledig mellan 65 och 69 som är din riktålder .
1MSek väl förvaltad i 20 år ger i dagens pengar kanske 2 MSEK med +4% år efter år. Dvs du kan sluta jobba vid 65 om du vill och bränna dina 2 Msek på “Att leva och ha kul”. När du vid 69 har max 100.000 Sek kvar får du samma pensionstillägg som alla andra får. Bingo…
Jag håller med andra om att du inte bör lova något avseende pengarna till dina barn och tänke efter noga hur du gör med dom. Ibland be man vänta till mognad/lämplig utgift finns. För vissa barn kan det vara en riktigt Björntjänst att få en rejäl summa 18 år gammal. Jag har exempel i släkt och vänkrets där det inte gått bra alls.
Man rekommenderas starkt att sådana pengar sparas i eget namn av flera orsaker.
Större summor som tillhör barn styrs av överförmyndaren i kommunen som kan vara fyrkantig och byråkrati att hantera.
Barnets egna pengar har du ingen möjlighet att kontrollera när dom fyllt 18. Om du sparar i eget namn behöver du inte ens nämna pengarna och deras syfte förrän du anser att det är vettigt.
Med inte gick bra menar jag ex. Brände pengarna snabbt på villhöverbil. Resor mm . Sommarjobbade inte ett par somrar och fick inte tummen ur. segade med studier och blev mambo som helst spelade dataspel hela nätterna på sin fina speldator till föräldrarnas stora förtvivlan. OCH var ett ömmande fall att understödja och bekymra sig över flera år i onödan.
Annan unge i samma familj var precis tvärtom. Arbetade flitigt och sparade gåvan till att köpa hus med sambon efter några år. Inga problem alls.
Intressant gällande pensionen. Aldrig tänkt på det viset… Jobbat sedan jag var 15 år och har ändå inte mycket till pension, så ja fattigpensionär lär jag väl bli. Är inte extravagant så blir väl ingen större skillnad, men med tanke på hälsan (redan börjat få ont överallt) så vore det ju trevligt att passa på att se världen lite innan det är “kört” så att säga - så tack, tar ditt inlägg som en spark i baken att inte vänta för länge med att sätta lite sprätt på pengarna
Barnen kommer dock inte få någon större summa förrän de har skaffat fast jobb, men eventuellt mindre delar så som ovan föreslog för att lära sig spara.
Att ha dessa (för mig) gigantiska summor gör mig lätt illamående av oro. Rädslan är stor för att “göra fel” och än mer nu när omgivningen säger att börserna rasar… Men så säger andra att det är köpläge… Känner att jag är lite lätt paralyserad
Jag vill mest säga att jag tycker du tänkt förvånansvärt rätt. Dämpa oron och skäms inte över att de legat ett år. Ibland behöver man smälta och ta kloka beslut framför att agera snabbt och fel.
Nä inget att skämmas för. Tvärt om. Det är precis så man ska göra när man kommer till en stor summa. Ta det lugnt och låta beslutet mogna fram. Bra att du nu känner att det är dax!
Låter som en bra plan! Mer i detaljerna hur du exakt vill göra där du kan behöva ta mindre beslut .
Först, vart du ska sätta pengarna.
Om du tycker ekonomi är kul och vill göra en del själv som att sätta ihop en enkel fondportfölj så är nog Avanza bra
Om du inte tycker det är speciellt kul utan vill låta någon annan fixa detaljerna med fonderna och du mer sätter aktier/ränte andelarna så är nog Lysa bäst.
Jag ser egentligen ingen större anledning att ha båda platformarna utan du kan ju välja att ha allt kapital på endera med flera konto på ett ställe.
Mht pension och bidrag som man kan få. Jag hade inte låtit det styra vad jag investerade för idag. Ingen vet hur systemen och nivåerna ser ut om 20 år. Vill du sätta 1 mkr som ett privat pensionssparande så gör det. Vill du sedan använda upp dem i början på din pension eller sätta i ett boende, för att optimera vad man får från staten, så kan du bestämma det om en 15-20 år när det blir dax. Just nu hade jag bara fokuserat på att investera det.
Som jag tänker kan ett upplägg vara
1 mkr i privat pensionssparande på ISK hos Lysa 100% aktier på 20 års sikt, eller Avanza 100% DNB Global Indeks tex.
Sätt av 100 kkr vardera till barnen som grundplåt + att månadsspara 1000 kr i vardera under åren framöver. Tex under 5 år blir det totalt 160 kkr vardera till dem. Detta som ett ”officiellt” barspar som dina barn/ungdomar vet om som du kan använda i utbildningssyfte. Jag hade valt att göra det i mitt namn på ISK på tex Lysa med medelrisk 60/40 (eller motsvarande på Avanza) eftersom du inte exakt vet när ”barnen” kan behöva pengarna. Jag hade sedan gått igenom det med dem, visat kontona, och haft en genomgång tex varje år hur det gått, eller vid tillfälle när de frågar. I mitt namn för att kunna styra så det inte går till något tokigt, som ju är så lätt hänt i unga år. Förhoppningsvis kan detta göra dem intresserade så de börjar investera själva framöver.
Resten dvs knappt 1,7 mkr hade jag satt på ett separat ISK på tex Lysa 60/40 (eller motsvarande på Avanza) för att du en dag ska kunna hjälpa barnen till ett boende utöver de konton du har startat för dem ovan. Jag hade dock inte visat/talat om detta för att inte förstöra deras drivkraft att skapa sin egen framtid. De kanske hittar andra sätt att bo än att lägga allt på en BRF i Stockholm, vem vet, de kanske vill flytta till en mindre stad och köpa där, av någon anledning.
Så totalt 4 konton. Varsitt som dina barn vet om med en grundplåt + månadssparande som du kan använda i utbildningssyfte. Ett pensionsspar till dig med hög risk, 100% aktier på 20 års horisont. Ett stort konto för dig med medelrisk pengar du kan använda för att hjälpa barnen ytterligare.
Välkommen till forumet och va kul att du fått upp ögonen för att investera arvet!
Jag tänker såhär;
Det känns lite väl deppigt att säga att du kommer bli fattigpensionär. Nu har du fått bra förutsättningar att ändra på det iom detta arv. Jag tänker att du med din tidshorisont och investerande har möjlighet att få pengarna att växa 3-4 faldigt
Dessutom ska du inte deppa ihop över du låtit pengarna ligga tills nu, börsen har varit svajig i de sista iaf och bättre sent än aldrig.
Det är jättefint att du vill hjälpa fina barn men jag tkr inte du ska skämmas för att “rädda dig själv” först och främst, har du en dålig pension kanske du bör sätta av större del till dig själv?
Jag avskyr att mina föräldrar gnetar och är snål mot sig själva för att lämna ett arv till mig, jag vill att de ska leva medans de kan och så tror jag många med mig känner. Även om du skulle halvera summan du ger dina barn är det en jättefin start på deras bostadskarriär.
Finns även andra alternativ som att ge en del och kanske ge ett förmånligt lån på del till kontantinsatsen men som ändå säkrar din framtid… Schysst mot alla och en gyllene medelväg. Ser du sen i framtiden att du har så du klarar dig och blir över på ålderns höst så kan du alltid stryka lånet och det blir då en glad överraskning men de får samtidigt under tiden “motivation” att bidra med att inte få allt serverat (även om jag har all respekt för att man vill va snäll med sina barn så är jag inte övertygad att det är det bästa sättet att bara ge villkorslöst).
Jag skulle använda mig av Lysa om jag var helt grön på börsen, otroligt smidigt och väldigt liten del effort. Märker du att du har intresse och vill placera en del själv så kör!
Tack för kloka råd och pepp!
Känner detsamma om att jag inte gillar att mina föräldrar också gnetade och inte “levde mer” medan ork fanns, så förhoppningsvis gör jag inte om samma misstag.
Mina barn är väldigt lugna och ordentliga med bra betyg (- det är nästan så att jag önskar att de lever upp mer ) Jag är med andra ord inte ett dugg orolig för att de ska bränna upp pengarna (därmed inte sagt att de kommer få allt på en gång)
Frågade chatgpt om råd och lustigt nog ansåg den också att jag skulle ge barnen mindre (600’ var) och investera resten till min pension - tolkar det som att ni alla förmodligen har rätt