Arv, och sjuk less på att jobba

Hej

Kommer få ett arv nu snart på ca 6,5 milj och efter nått år så kommer nästa på ca 30 milj. Är sjuk less på att jobba och funderar på att gå i pension vid 41 års ålder. Har hus som är betalt med ett värde på ca 3 milj och ett eget sparande på 1,5 milj. Vet inte alls hur jag ska investera pengarna för att kunna sluta jobba och leva ett lite lyxigare liv. Har en sambo och ett barn.

Jag har definitivt inte levt nå lyxliv. Har i alla år jobbat minst 60 timmar i veckan och kroppen börjar säga ifrån nu.

12 gillningar

Det är väl inget att ens fundera på om du får ett sådant skyfall av pengar

13 gillningar

Grattis till en riktigt bra ekonomisk sits.

De flesta FIRE-kalkylatorer verkar räknar på att man kan ta ut 4% årligen av investerat kapital utan att det minskar. I ditt fall så betyder det knappt 1,5 miljoner per år.

I ditt läge, med en kropp som känns sliten och ett jobb du är less på, så hade jag tagit en paus från arbetslivet. Exakt hur pengarna bäst bör investeras är svårt att säga men som grundidé så hade jag lagt pengarna i några olika ISK:er på olika banker och sedan fördelat pengarna över en palett av olika indexfonder med låga avgifter.

Sedan hade jag satt upp en automatisk överföring av två prisbasbelopp till lönekontot varje månad den 25:e och betraktat det som lön. Det som inte går åt under månaden läggs i ett kortsiktigt sparkonto. Börjar det stackas upp mycket pengar där så kan det gå till större investeringar. Du kanske vill ha en båt eller något sådant?

Som 41-åring så tänker jag att det nog är för tidigt att sluta arbeta och göra nytta. Risken med pension är att man degar ihop. Men det kanske är läge för en paus? T.ex. 1000 dagar då du fokuserar på att vila, träna, äta nyttigt, göra trevliga saker och fundera på vad du vill pyssla med sedan. Sambon kanske kan gå ner i arbetstid också eller ta ledigt helt några år? Fjällen är trevliga att vandra i. Du kanske är sugen på att åka vasaloppet eller prova på en svensk klassiker? Det kanske finns någon förening du kan engagera dig i? Kanske läge för husdjur? Eller starta en getfarm? Hänga på gymmet och bygga muskler?

23 gillningar

Ja svaret ovan är rätt klockrent. .
Men med så mycket pengar o ingen aning hur du skall investera kan det vara smart o anlita en oberoende expert.
Spelar du detta smart behöver inte du, sambon jobba en dag till o barnet kan få en rejäl slant på 18-års dagen.
Så om inte massa Dyra bilar, lyxhus o andra extremt dyra saker gör att du bränner arvet så kan du leva lyxigt livet ut.
Du kan som sagt ta en “månadslön” på över 100.000:-/netto o ändå klara dig bra utan att jobba

3 gillningar

Vet inte om jag ska säga grattis eftersom jag inte har någon aning om situationen bakom detta arv. Men nu är du där du är och då har du möjlighet att göra något bra av det.

Att du är trött på att jobba är du nog inte ensam om. Men vi människor är extremt anpassningsbara, och det finns kanske en risk att du nu har “råd” att vara trött på jobbet.

Oavsett så är de ju garanterat förutsättningarna att pausa jobbandet nu, och fundera på vad du vill göra. Finns massvis med guider kring FIRE men sen ta hjälp om du inte kan detta själv sedan tidigare. Lätt upp en plan och håll sedan den. Sen kanske du på sikt kan jobba igen, med den nivå du vill och med det du vill.

Men du kommer garanterat kunna upprätthålla din nuvarnade livstil, med ytterligare guldkant och sen iaf ha alla pengar kvar, bara du gör rätt saker nu

lycka till

2 gillningar

Skulle även säga, även om du tycker detta med pengar o sparande är lite trist. . .försök lägga lite tid att läsa på- -
Har du jobbat 60tim i veckan kan det vara värt att läsa på om sparande några tiotals timmar så du o familjen kan leva ett bekvämt stressfritt liv på dessa pengar du nu skall förvalta ..

Att läsa på lite har definitivt varit det bästa jag gjort för min ekonomi

4 gillningar

Kan ej tänka mig att leva utan att jobba helt. Du kommer tröttna på livet efter en vecka typ

12 gillningar

Ooh det går så bra så, slutade vid 63 för ett år sedan som pensionär. Har inte längtat tillbaka till slaveriet. Gör inget särskilt heller utan låter dagarna gå med det jag känner för stunden, har inga skuldkänslor för latheten. Friheten är underbar!

17 gillningar

Du är inte TS. Bara för att du ogillar fritid, så gör inte alla det.

Till TS.
Först så beklagar jag sorgen.

Sen är ett tips att praoa Fire. Trappa ner om det går, eller ta tjänstledigt x månader. Lägg tid på hobbies, relationer eller annat du gillar.

Sen så håller jag med tidigare tips om att det är bra att få koll på grunderna om du vill investera pengarna.

Sparhorisont, passande risknivå, 4% regeln, rimliga avgifter, bra riskspridning, börsens rörelser och risker och möjligheter.

Om du vill köra på vad forskningen säger så är det främst en bred, billig och global indexfond som gäller. Med eventuellt lite räntor som krockkudde.

Jag kör på det, även om min förmögenhet är mycket mindre. Samma struktur funkar för de flesta.

Om du ska anlita en ekonomisk rådgivare, så se till att de är helt oberoende och tar betalt per timme.

Sen så kan Moa vara ett bra val för den mentala biten. Både tankar kring arvet och livsomställningen kan vara skönt att bolla med någon.

14 gillningar

Bra @melwa!

Det känns som det finns ett gap mellan känslan TS / @Qwerty123 uttryvker och vissa av svaren här. Att gå från att behöva jobba hårt till att inte behöva jobba alls kommer med både nya koncept och nya begrepp. Och inte minst funderingar kring värderingar.

Det finns tydliga sätt att investera och tydliga ramar för hur mycket ni kan spendera för att aldrig behöva oroa er för er försörjning.

Kan inte hänvisa till rätt avsnitt nu men @janbolmeson har sedan tidigare några kloka allmänna råd hur man ska bete sig när man exempelvis fått ett stort arv.

Att inte stressa med pengarna och ta kontakt med en oberoende rådgivare som finns rekommenderade av RikaTillsammans är två bra steg för att få lite bättre klarhet i vad framtiden kan innehålla.

1 gillning

Tips, ta ledigt en månad och plöj alla RT avsnitt :blush:

Du kanske kan landa i tex 20 timmar jobb per vecka framgent.

Ta det lugnt bara och ge det tid. Tar en stund att gå ner i varv från 60h/v men det går.

3 gillningar

Nope, inte en chans. Jag vill sluta jobba så fort jag kan och istället ägna mig åt sådant jag brinner för. Hjälpa kattföreningar, spela bridge, ha sovmorgon utan väckarklocka, kunna resa när jag vill utan att behöva tigga om semester, plugga och lära mig fler språk, ha tid för trädgård, matlagning och vänner. Skulle inte sakna mitt jobb för fem öre

11 gillningar

Det är inte alla som tycker livet går ut på att jobba. Visst är man en sådan som mår dåligt på semestern för man inte får jobba så har man uppenbarligen varken familj man vill umgås med eller några övriga intressen.

Det är fler i världen som inte jobbar som kan tänka sig hålla på med det du håller på med. Att inte arbeta betyder inte att man måste sitta hemma och titta rakt in i en vägg tills det blir kväll.

Och med bra budget kan man ha ännu mer skoj. Blir lika trött varje gång jag hör den här teorin om att livet är hemskt om man slipper jobba..

Jag arbetar främst för att finansiera annat skoj. Hade jag varit stenrik så hade jag såklart sluppit arbeta och bara haft skoj. Det finns så oändligt mycket man kan göra som är minst lika stimulerande som att arbeta. Många av mina hobbies är sånt som folk faktiskt arbetar med, bara att jag inte får/tar betalt.

4 gillningar

Första arvet hade räckt för en normal inkomst. Om du inte har någon annan ambition med jobbet än att få in pengar är det inte så mycket att orda om.

Jag själv hade behövt en strukturerad övergång för att inte slappa ihop.

Vad gäller investeringar skulle jag gått på säkerhet och haft en mindre del på bankkonton och större delen i fonder. Med disciplin skulle du kunna ha en relativt stor “lekhink” som utgör en liten andel av totalsumman.

4% regeln gäller för att pengarna ska räcka minst 30 år. Då ts är 41 så bilr pensionen kraftigt påverkad. Du behöver nog räkna med att pengarna behöver räcka 50 år. Det finns uträkningar för det också, kan inte länka till dom just nu men jag kan tänka mig att utagsnivån blir 2-3% ungefär.

2 gillningar

O andra sidan KAN han sätta pengarna på ett fasträntekonto. . ta ut 66500:-/mån o BARA leva på avkastningen..då räcker pengarna “för evigt”
Beror lite på riskvillighet och om pengarna skall räcka generationer

4 gillningar

Jag förstår din känsla men samtidigt är det djupt tragiskt att du hatar ditt jobb. Du ger det ändå din korta tid på jorden så byt, whatever it takes. Rädsla är ingen bra drivkraft, om det är där skon klämmer…

3 gillningar

Ja…vill man vara säker så kan man t ex sätta in arvspengarna på SBAB som nu ger 2,3% ränta, vilket ger ca 46 000 kr netto varje månad! Pensionen blir naturligtvis låg, men var gör det då man inte blir beroende av detta. Är man som TS sjukt ledsen på jobbet hade jag klivit av och gjort saker som ger livet mening. Själv hade jag t ex börjat som volontär, inom kyrka, vård och omsorg mm.

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att ta ett samtal med Moa då hon är erfaren inom detta område och kan ge dig lite bra idéer / perspektiv.

Men skulle säga att det viktigaste är att inte ha bråttom. Ditt liv har ändrats rejält i och med detta och det kommer att ta ett tag innan det känns “normalt” igen. Placera pengarna stabilt och konservativt något år innan du börjar investera så det kan sjunka in lite och du i lugn och ro kan planera vad du vill göra. Vet att många pratar om “time in the market” men du har uppnått en nivå där du helt enkelt kan kosta på dig att missa ett års potentiell utveckling skulle jag säga. Så ta det lite piano och ge dig tid.

Det jag ser som positivt är att du redan har eget sparande som är en hyfsad summa, vilket tyder på att du inte är en person som slösar pengar i onödan och prioriterar sparande. Så du har säkerligen en bra grund att stå på.

Angående “lyxliv” så undrar jag lite vad du menar med det. Är lyxliv flådiga resor, dyra bilar, stor villa med pool? Eller är lyxliv att ha frihet att göra vad man vill med sin tid?

Själv (i en situation inte helt olik din, dock med lite annan bakgrund/anledning) så slutade jag arbeta efter något år. Fann det dock lite trist så startade företag och kör det på deltid numera för att jag tycker det är kul/intressant och för att man slipper en massa nyfikna som undrar varför man inte behöver arbeta.

På tal om det så skulle jag rekommendera att vara försiktig gällande vem du pratar med om detta. En stor summa pengar kan påverka relationer med andra rejält och det är ofta på ett negativt sätt.

3 gillningar

Smidigt! All in på indexfonder sen säga hej då till kollegor