Jag hatar verkligen inte mitt jobb, där har du missförstått det hela
Mitt jobb är roligt och givande men jag avskyr att behöva gå upp tidigt, ha långa arbetsdagar och endast ledigt på helgerna. Däremot värdesätter jag min frihet och mina intressen högre. Är 52 och har jobbat sedan jag var 13 och känner att om jag hade möjligheten hade jag sagt upp mig direkt. Så skönt det vore att ha sovmorgon varje dag och få göra vad jag vill
Gör ingenting de första månaderna utan känn efter, fundera och samla information. Parkera pengarna på sparkonton med ca 1msek per institut för att hålla dig under insättningsgarantin.
Om du vill kan du ta hjälp av en oberoende ekonomisk rådgivare som tar betalt per timme och inte får provision/kickbacks baserat på dina investeringsbeslut.
Förbered dig inför de 30msek så att du vet vad som ska göras när du får dem.
Vad ska man läsa?
Forumet du redan är på är ett bra ställe, likaså podden om man sållar ut det relevanta bland alla avsnitt.
Annars gillar jag boken The Psychology of Money (Pengars psykologi på svenska) av Morgan Housel från 2021.
Den verkar finnas på svenska på t.ex. Bokus och Adlibris.
Fast allt det där går utmärkt att göra när man har ett normalt heltidsjobb också.
Hur får du det till 46.000:- ?
Han har 38M . .x0,023=874000/12=72833:-/mån minus ISK skatten sen i o för sig
Du har inte sparpengarna på ISK. Får du 2,3% ränta där och ska skatta på hela kapitalet blir det dåligt.
Så ta din uträkning och räkna vanlig skatt på den istället.
Ni verkar båda räkna fel men Fondera är närmare. Fondera skrev specifikt om “arvspengarna” så det är bara det jag använder i beräkningen och struntar i tidigare sparande.
Arv: 36,5msek
Sparränta före skatt: 2,3% (enl. era inlägg)
Skatt på kapitalvinst: 30%
36 500 000 x 0,023 x (1-0,3) = 587 650kr per år
587 650 / 12 = 48 970kr per månad eller 49 000kr avrundat.
A..tänkte inte på skatten…lite ISK skadad . . .
Men har har 38M inte 36,5. . så lite mer blir det.
Nu hade jag INTE gjort så…max 5-10M på fasträntekonto..resten på ISK indexfonder
Tråkigt med dödsfall men grattis till en framtid av ekonomisk trygghet där du kan välja att arbeta eller inte.
Hade jag haft 8mkr hade jag satt dem på Lysa och valt utbetalning 4% per år fördelat på 12 månader. Då hade man fått 26tkr/mån i handen. Det hade jag lätt klarat min ekonomi på. Direkt gått ner i tid o slutat jobba inom 12 månader.. (är 49 år gammal)
Med de ytterligare 30 milj hade jag pratat med en oberoende ekonomisk rådgivare. (Men hade troligtvis fördelat 30milj över olika indexfonder och skänkt en del av den årliga tillväxten till projekt i utvecklingsländer där jag kunnat engagera mig) Med 4% regeln ytterligare 100.000kr i handen per månad.
Fixa även det “tråkiga”. Testamente, samboavtal (äktenskapsförord), framtidsfullmakt. Särskilt när det finns barn inblandade o ännu viktigare om det är särkullsbarn. Tex sambo ärver inte varandra osv..
Japp…men slarvade lite vid beräkningen. Avsåg som sagt att vinsterna ska beskattas med 30%.
Mycket är sagt i kloka inlägg . Jag tänker mer psykologiskt. Börja med att ta ut all sparad semester och se hur det känns . Det är en bra prova på period .
Värt att tänka på för trådskaparen är att denne kommer att bli en av de 9400 rikaste i Sverige* av 10,5 miljoner invånare.
Hej!
En stor förändring, omställning och många möjligheter väntar runt hörnet. Ett antal viktiga saker att tänka på utöver hur du ska investera.
- Familjejuridik: Skriv ett testamente /uppdatera befintligt! Skriv gärna i testamentet att arvet är “enskild egendom”(innebär att den som får del av arvet inte behöver dela med sig vid en ev skilsmässa längre fram i livet). Sambor ärver inte varandra överhuvudtaget utan testamente. Om /när ni gifter er kanske ett äktenskapsförord kan vara aktuellt? Anlita en familjejurist för att vara säker på rätt utformning av testamente och ev äktenskapsförord. Se till att låta förvara testamentet hos t ex Familjens Jurist (för att vara säker på att det verkligen kommer fram den dagen det blir aktuellt).
- Säkerheten:med så mycket pengar är det viktigt att tänka på vem/vilka som får veta/märker/listar ut att ni har “mycket pengar”. Tänker bl a på ert barn, vet inte ålder men barn har en tendens att “skryta om sina föräldrar”. “Min pappa har faktiskt… “. Risk för inbrott /kidnappning/utpressning etc. Bli inte nojig men var medveten om hur världen ser ut… Om/när ni slutar jobba, kom överens om “en gemensam story” om vad ni gör/varför ni inte arbetar.
- Hur vill du att ert barns och ev fler framtida barns liv ska se ut? Vill du och sambon att de ska skaffa sig en bra utbildning och intressant /givande/välavlönat jobb för att kunna stå på egna ben genom livet? Eller känns det som att barnet/barnen kan leva “på ert arv”? Den summa du får ärva kan (beroende på önskad nivå på “lyxliv”) gott och väl räcka i flera generationer… Fundera över vilken bild av “normalt liv” ni ger till barnet. Barn gör som vuxna gör - inte som vuxna säger…
- Fundera ordentligt över hur du och sambon vill ha er tillvaro innan ni tar impulsiva beslut. Vill ni bo kvar i huset? Köpa fritidshus (var? Sverige/utomlands?). Sluta jobba helt eller byta till helt annan yrkesbana? Du och sambon har en otroligt fin chans att skaffa utbildning till helt annat yrke. Prova att vara ledig ett halvår/år eller så för att fundera i lugn och ro. Är barnet under skolåldern, be att få tjänstledigt för att ägna tid till barnet. Säg upp dig om chefen säger nej (naturligtvis efter utbetalning av 1:a arvet).
- Ta hjälp av oberoende, välrenommerad, finansiell rådgivare som tar betalt per timme.
- Läs mycket här på forumet om tips i aktuella trådar och poddar, gärna innan kontakt med rådgivare för att ha mer än bara lite hum om saker.
- Inkludera din sambo i allt du gör, läser, tänker. Diskutera tillsammans om hur ni vill att er framtid ska se ut. Ta god tid på er för det! Viktigt att ni gör den här “resan” tillsammans.
Lycka till! Beklagar sorgen, men grattis till ditt arv.
Mvh DonTomaso.
Var hittar du denna statistik?
Källa på det utöver detta forum ![]()