Ny på forumet och skulle vilja få lite råd och tips kring en situation jag och min fru står inför. Det verkar ju finnas många kloka personer här.
Vi har båda precis gått i pension, ingen FIRE pension utan vid normal pensionsålder. Vi har två barn i 30-års åldern som håller på att bilda familj. Dom har bra utbildning och bra jobb och har en allmänt sund och vettig inställning till livet.
Vi har stöttat våra barn under åren genom att finansiera deras utbildning och hjälpt till med boende utan att för den delen curla sönder dom. Vi har levt ett roligt liv med bra boende men samtidigt ’low key’ och enklare än de flesta i det område där vi bott under barnens uppväxt. Inga flashiga bilar, inga semesterresor till Verbier eller Maldiverna. Vi har idag allt materiellt vi behöver inklusive boende och sommarställe och ingen ‘bucket list’ som skall betas av på ålders höst.
Jag själv har haft ett bra och kul jobb som varit välbetalt, att göra någon form FIRE exit har aldrig varit ett alternativ då jobbet varit allt för roligt för det även om det varit en skön känsla att jag inte varit beroende av en inkomst sedan många år tillbaka.
När jag nu tittar på vårt totala sparandet inser jag att jag kommer ha närmare en miljard i nettoförmögenhet, med ’normal’ framtida avkastning, den dagen jag jag trillar av pinn om jag blir lika gammal som min far. Även om detta, förhoppningsvis, är några år fram igenom så funderar jag på hur och när vi på ett vettigt sätt slussar denna förmögenhet vidare till våra barn. Som jag nämnde har vi stöttat våra barn och dom har idag ett hyggligt kapital i egna aktieportföljer. Vårt mål har varit att dom skall ha ett eget sparande som gör att dom inte skall behöva sitta kvar i dåliga förhållanden eller kvar på dåliga arbetsplatser pga ekonomin men dom har ingen som helst susning om min och min frus totala förmögenhet.
Hur skall man tänka och agera runt detta? Skall man börja och slussa merparten av förmögenheten vidare redan idag?
Å en sidan kanske pengarna kommer mer till nytta idag än när barnen är 55 år, å andra sidan har dom egentligen inget behov av dessa pengar idag, vi har hjälpt till med en grundtrygghet och boende och dom lever nu självständigt liv utan ’pappas pengar’.
Skall man inrätta någon form av ’familjeråd’ där vi involverar barnen i att förvalta kapitalet utan att för den delen slussa det juridiskt vidare? En önskan som jag och min fru har är att öronmärka kapital för våra barnbarns framtida utbildning men är osäker på hur man går tillväga. Vill också säkerställa att kapitalet går vidare till våra barn och barnbarn och inte försvinner i eventuella såriga skilsmässor i framtiden.
Ovan kan tycks som ett lyxproblem men har tyvärr sett hur pengar kan sabba äktenskap och förstöra liv om mottagaren inte är mogen uppgiften att förvalta ett arv/förmögenhet. Likaså har jag sett hur pengar kan skapa en livslång osämja mellan barn.
Så, alla inspel och tips välkomnas.