Hur hantera förtida arv

Ny på forumet och skulle vilja få lite råd och tips kring en situation jag och min fru står inför. Det verkar ju finnas många kloka personer här.

Vi har båda precis gått i pension, ingen FIRE pension utan vid normal pensionsålder. Vi har två barn i 30-års åldern som håller på att bilda familj. Dom har bra utbildning och bra jobb och har en allmänt sund och vettig inställning till livet.

Vi har stöttat våra barn under åren genom att finansiera deras utbildning och hjälpt till med boende utan att för den delen curla sönder dom. Vi har levt ett roligt liv med bra boende men samtidigt ’low key’ och enklare än de flesta i det område där vi bott under barnens uppväxt. Inga flashiga bilar, inga semesterresor till Verbier eller Maldiverna. Vi har idag allt materiellt vi behöver inklusive boende och sommarställe och ingen ‘bucket list’ som skall betas av på ålders höst.

Jag själv har haft ett bra och kul jobb som varit välbetalt, att göra någon form FIRE exit har aldrig varit ett alternativ då jobbet varit allt för roligt för det även om det varit en skön känsla att jag inte varit beroende av en inkomst sedan många år tillbaka.

När jag nu tittar på vårt totala sparandet inser jag att jag kommer ha närmare en miljard i nettoförmögenhet, med ’normal’ framtida avkastning, den dagen jag jag trillar av pinn om jag blir lika gammal som min far. Även om detta, förhoppningsvis, är några år fram igenom så funderar jag på hur och när vi på ett vettigt sätt slussar denna förmögenhet vidare till våra barn. Som jag nämnde har vi stöttat våra barn och dom har idag ett hyggligt kapital i egna aktieportföljer. Vårt mål har varit att dom skall ha ett eget sparande som gör att dom inte skall behöva sitta kvar i dåliga förhållanden eller kvar på dåliga arbetsplatser pga ekonomin men dom har ingen som helst susning om min och min frus totala förmögenhet.

Hur skall man tänka och agera runt detta? Skall man börja och slussa merparten av förmögenheten vidare redan idag?

Å en sidan kanske pengarna kommer mer till nytta idag än när barnen är 55 år, å andra sidan har dom egentligen inget behov av dessa pengar idag, vi har hjälpt till med en grundtrygghet och boende och dom lever nu självständigt liv utan ’pappas pengar’.

Skall man inrätta någon form av ’familjeråd’ där vi involverar barnen i att förvalta kapitalet utan att för den delen slussa det juridiskt vidare? En önskan som jag och min fru har är att öronmärka kapital för våra barnbarns framtida utbildning men är osäker på hur man går tillväga. Vill också säkerställa att kapitalet går vidare till våra barn och barnbarn och inte försvinner i eventuella såriga skilsmässor i framtiden.

Ovan kan tycks som ett lyxproblem men har tyvärr sett hur pengar kan sabba äktenskap och förstöra liv om mottagaren inte är mogen uppgiften att förvalta ett arv/förmögenhet. Likaså har jag sett hur pengar kan skapa en livslång osämja mellan barn.

Så, alla inspel och tips välkomnas.

4 gillningar

Vilken häftig livssituation ni är i! En miljard är ju så pass mycket pengar att vanliga människor knappast ens kan föreställa sig vad en sådan behållning skulle innebära för livsförändringar. Själv har jag ingen aning.

Så rådet är kanske i sådana fall att prata med professionella konsulter. Exempelvis de som poden rekommenderar. Dessa verkar ha stor vana vid att hantera- och fungera som rådgivare åt personer med enorma rikedomar.

3 gillningar

Hur lyckas man få ihop ett kapital på en miljard genom enbart ett välbetalt jobb?

3 gillningar

De har inte 1MRD idag, de förväntar sig detta genom ränta på ränta. TS är 55 år. På 30 år hinner 125MILL dubbla sig tre gånger till 250M, 500M, 1000M.

Till TS: Ta tiden, gör inget förhastat. Hur mycket kunnskap har barnen om storleken på förmögenheten idag?
Gällande barnbarn kan oberoende experter hjälpa till här, även jurister. Här är några som Jan rekommenderar.

Nyligen lanserade Rikatillsammans.se sin versjon av Rikedomstrappan. Värt att kolla avsnitten.
420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Hur kommer du fram till det, står att dom gått i pension vid riktålder så antar TS snarare är 65år

1 gillning

Du har rätt. Jag läste fel.

1 gillning

Grattis till vad som låter som ett väl levt liv.

Mina 50 cent är att det beror mkt på dig, din partner, och era barns personligheter och vad ni värdesätter.

Skulle du och din partner uppleva det som ett problem om något av era barn eller barnbarn la sig på sofflocket och använde pengarna till att finansiera att leva resten av sitt liv i total försoffning? Finns risken i praktiken? Om någon i er tycke “slösade” bort pengarna? “Easy come, easy go”. Mindre belopp men jag har sett folk som fick enkla pengar där det inte gjorde dem väl.

Om ovan inte känns troligt för er familj så hade jag skickat vidare allt jag med viss säkerhet kunde se att jag och min fru inte hade kunnat leva upp. Ni kommer förhoppningsvis kunna glädja er åt att se barn och barnbarn använda pengarna. Pengar antar sitt primära värde först när de används.

Han skriver 1 miljard när han trillar av pinn, inte när han går i pension.

Edit: jag läste också fel … :sweat_smile:

Det finns väl en del saker att hantera…

• Vilka saker kommer de aldrig få uppleva för att de “klarat sig” utan pappas pengar fram till nu? Kommer det väcka resentiment som isf växer av att vänta ännu längre?
  • Skulle det innebära skam och självtvivel att inte kunna separera sin egen prestation med “köpta” resultat i livet?
  • Har de moraliska utsvävningar som gör att de får dåligt samvete om de inte bränner allt på galna projekt?
  • Kommer en stor del av deras drivkraft från privatekonomisk strävan? Vad kommer isf ersätta denna drivkraft?

Det svåra är nog att lyssna tillräckligt intensivt. Förmodligen nästan omöjligt. Dels för att man tolkar svaren efter sitt eget narrativ, dels för att svaren bara kommer vara gissningar om vad de tror om sig själva.

Oavsett får man nog prata lite och slänga ut en testballong. T.ex pengar i lagom stora steg. 0,5, 5 och 50 mille med några år emellan. Stora frågan då tycker jag är om man ska vara transperent med upplägget från början eller låtsas som att varje gåva är unik oh utvärdera om man vill fortsätta efterhand. Får jag en halv miljon, och inte vet att jag kommer få ytterligare fem några år senare kommer jag hushålla mycket mer med pengarna - på gott och ont!

Fast nu är de 30… då kanske man kan köra med mer raka puckar och en klumpsumma. Eller (om de vill) något gemensamt upplägg med stiftelse, välgörenhet, sommarhus, upplevelser, vad som…

1 gillning

Alla pengar behöver ju inte gå i arv, med en sådan förmögenhet kan du också skänka till ett gott syfte, och ha möjlighet att göra något riktigt stort. Typ vaccinera alla barn i ett stort flyktingläger någonstans osv.

1 gillning

Är det inte här Family office och/eller stöd kring generationsväxling blir aktuell? Vi pratar ju ändå om vad som i praktiken kan vara ekonomisk frihet för flera generationer framåt, och då vill det nog till att de vuxna barnen kommer med i matchen.

Det är ju ganska stor skillnad för dem om de sitter med egna portföljer (som TS skrev) och ser sig bygga från dem och sedan ärva en rejäl slant någon gång, mot att vara med och bygga en generationsförmögenhet som kanske får deras egna portföljer att blekna. Det skulle liksom ändra spelplanen på ett ganska avgörande sätt.

Jag hade nog tagit ett snack med någon av de oberoende rådgivarna Jan tipsat om, bara för att börja någonstans.

1 gillning

Känner flera 30-35 åringar i som har föräldrar med din typ av förmögenhet. Förvånansvärt många känner ett behov av att klara sig själva utan ta pengar från föräldrarna. Har du pratat med dem om detta?

En kompis pappa sa detta:”du behöver inte jobba om du inte vill, är du säker på att du vill bli läkare?”

Personligen tycker jag den hanteringen som lockar mest är att köpa semesterbostäder i flera klimat. Exempelvis ett hus i palma, alperna och något i Skåne. Uttöka hur du vill, en kompis familj har nog 10 semesterboenden :rofl: Barnen använder husen och föräldrarna brukar försöka timea det så de är där några dagar tillsammans. Då berikar du deras semestrar många år framåt utan att ge dem pengarna och du får mer tid med dem.

3 gillningar

Det kan man inte enligt Västerpartiet. :joy:

Men enligt dig?

Chat GTP föreslår att med t ex 40 år sparande så räcker 3 miljoner i lön i månaden.

Trådstartaren indikerar ju det, kan säkert vara någon annan faktor i blandad, men ja tror det i samband med rätt placeringar. Sannolikheten är så klart låg, men mer troligt än att tomten finns.

1 gillning