Jag fick denna fråga från en läsare:
Jag har precis lyssnat på avsnitt 120. Ni nämner där att ni kunde rekommendera ett par finansiella oberoende rådgivare.
Vi har enbart kontakt med banken (Nordea) gällande våra placeringar. Men vi känner oss inte helt bekväma och nöjda med detta utan behöver hjälp från en oberoende rådgivare. Kan ni hjälpa mig utifrån denna informationen med förslag på rådgivare?
Här kommer en sammanställning av de som jag brukar rekommendera och som jag har använt själv eller har haft som gäster på RikaTillsammans. För tydlighetens skull och undvikande av missförstånd:
-
Jag har en relation med flera av dem och har anlitat dem själv eller haft dem som gäster på RT eller Patreon.
-
Om du kontaktar dem, kan det utgå en ersättning för kontaktförmedlingen (tänk sponsrad länk). Jag har dock inte fått någon ersättning för att de är med på denna lista.
Jag rekommenderar även att läsa, lyssna eller titta på följande avsnitt som ger flera tips, rekommendationer och checklistor att använda när du träffar en finansiell rådgivare.
Om du inte vill använda någon av nedan, kolla gärna upp din rådgivare i något av följande databaser:
Det kan hända att de inte är med, och det kan vara korrekt, men då är det en fråga som du ska ställa till dem.
Finansiell rådgivare: Ricard Nylund, RICap AB
För dig som är ny till sparande, vill få koll på ditt ekonomiska nuläget och ha någon att bolla med så rekommenderar jag @RicardNylund här i forumet. Han har jobbat länge i finansbranschen och Ricap är hans eget företag.
Jag använder honom själv för att bolla personliga frågor, han har räddat mig från några dumma misstag och vi har inte alltid samma åsikt - precis det som jag önskar från en duktig rådgivare. Många i RT-communityn känner till honom då han har hjälpt oss i några av våra gemensamma projekt.
- E-post: ricard.nylund@ricap.se
- Mobilnummer: +46735800780
- Boka möte via denna länk
- Geografisk plats: Skeppsbron 18 , 111 30 Stockholm
- Hemsida: https://ricap.se/
Jag vet att Ricard är mycket uppskattat, inte minst för de kortare små jobben där det gäller att få någon att bolla med. Det andra som jag uppskattar med Ricard är att han är väldigt värderingsstyrd kring vad som är rätt och fel.
En fin kommentar från en läsare som var i kontakt med @RicardNylund:
Ricard är ju kanon och genast kändes försäkringsdelarna mycket bättre som egenföretagare med sjukhistorik. Han gjorde allting så mycket enklare och avdramatiserade min situation. Jag trodde det skulle vara så mycket värre!
Avsnitt som Ricard har med i på RikaTillsammans:
- 371. Jan, släpp taget om handbromsen i ert sparande! | Med Ricard Nylund
- 401. Fem experters bästa tips när börsen skakar
Finansiell rådgivare: Henrik Tell, Effektiv Förmögenhetsförvaltning AB
För dig som har större belopp eller en mer komplex ekonomisk situation så rekommenderar jag att också ta kontakt med Henrik Tell här i forumet. Han har varit med i flera avsnitt, konsultat åt LYSA och jobbat i finansbranschen hela sitt liv. Behöver jag säga att han också är teknisk fysiker? ![]()
- E-post: henrik.tell@effektivff.se
- Telefon: 08-20 66 55
- Geografisk plats: Forumvägen 14, 131 53 Nacka
- Hemsida: https://effektivff.se/
Avsnitt som @HenrikTell har varit med i på RikaTillsammans.
- Henrik Tell: Sitt still i båten
- Henrik Tell: Corona-kraschen så här kan man tänka
- En oberoende finansiell rådgivares bästa tips och tankar…
- En oberoende finansiell rådgivares tankar om sparande
- Räntefonder – krockkudden i ditt sparande
Jag vet att han är mycket uppskattad av dem som har anlitat honom.
Finansiell rådgivare: Per Palmström och hans kollegor på Evida AB
För dig som har ett kapital över fem miljoner och/eller lever utomlands kan jag rekommendera family office kontoret Evida. Per är utbildad jurist, med bakgrund från Mannhaimer Swartling, PWC och KPMG, men sedan 10 år tillbaka medgrundare till Evida.
- E-post: per@evida.se
- Telefon: +46 (0) 40-96 07 49
- Geografisk plats: Regementsgatan 2, 211 42 Malmö
- Hemsida: https://evida.se/
Avsnitt som @EvidaPer har varit med i på Rikatillsammans:
- 401. Fem experters bästa tips när börsen skakar
- 403. Ekonomi genom livet - oavsett om du har 100 kr eller 100 miljoner | Med Per Palmström, finansiell rådgivare
- 404. Vad funkar och vad är bara hype inom sparande? | Hiss eller diss med rådgivaren Per Palmström
Pensionsspecialiast: Monica, Pensionsguiden AB
Om du har frågor kring Pension så finns det få personer som jag kan rekommendera som är bättre än Monica Sjödin (@Monica) som driver Pensionsguiden. Hon erbjuder bland annat pensionsgenomgång, planering vid uttag och pensionscoachning.
E-post: kontakt@pensionsguiden.nu
Hemsida: https://www.pensionsguiden.nu/
Avsnitt som @Monica har varit med i:
- Från utbränd till ekonomiskt fri på sex år vid 55 års ålder
- Pension: tips, misstag att undvika och viktiga saker att få rätt på
- Pension för företagare: tips, råd och resonemang kring alternativen
Emotionella sidan av pengar: Moa Diseborn, Molodi AB
@MoaD även riktigt duktig på att hjälpa par att synka syn på och förhållande till sin ekonomi. Moa tar dock få klienter per år och uppfattas av många som dyr, men det beror på att hon är bäst (enligt mig) och tar internationell taxa då hon jobbar mycket utomlands med s.k. ultra high-networth individuals.
Moa har varit med många gånger i bloggen, nedan följer några av mina favoritavsnitt: