Jag blev ekonomiskt oberoende; bör jag fokusera på kassaflöde eller att växa förmögenhet?

Förstår helt och hållet att utifrån ett matematiskt perspektiv så ger det ju mycket bättre avkastning att belåna, och kan vara att jag belånar till 50 %.
Däremot är jag ganska konservativ och föredrar att ha mindre arbete (färre bostäder) och mindre risk för ränta, trots att avkastningen blir lägre.
Om jag lyckas hitta en fastighet som kan ge 4 % avkastning cash-on-cash så är jag nöjd med detta, även om avkastningen kan bli högre ifall jag tar lån.

1 gillning

Har inte själv köpt någon fastighet än så kan inte svara, men givetvis måste man räkna noga på alla kostnader som kan tillkomma innan man köper fastigheten.

Hej. Undrar varför du skall ha räntor i hink 3? För mig är räntor riskfritt sparande och dessa bör likväl kunna inkluderas inom ramen för hink 1 som jag antar kommer ligga placerat någonstans så du får ränteavkasning men insättningsgaranti på hela beloppet?

Tanken med räntor är att de ska kunna ge något bättre avkastning än ett sparkonto, speciellt om jag kan köpa individuella bonds. Har precis börjat sätta mig in i detta dock, så är inte helt säker på om räntor kommer inkluderas eller ej.

Nog för att det är bra att diversifiera men jag undrar om inte den tänkta fastighetshinken (nr 2) riskerar att bli en riktig tids- och energitjuv.

Hur stor är egentligen risken att du får x antal år med minus på hink 3, som redan har lite krockkuddar i sig?

1 gillning

Har du provat att köra en MonteCarlo för att få en känsla av hur många år av nergång du klarar?

2 gillningar

Vill du greja med fastigheter eller vad är grejen? Jag menar att om du är ekonomiskt oberoende så finns det väl trivsammare saker att pyssla med? Bygga orangeri, odla tomater, åka motorcykel eller kite-surfa?

Vill du ha exponering mot fastigheter finns det ju en massa fina bolag med hungriga entreprenörer som gör det där jättebra. Det är säkert trevligare att vara aktieägare än konkurrent till dessa bolag.

Nä, låt kapitalet jobba och njut av livet. För egen del så har jag lagt en hel del arbete på att skapa kassaflöde. Jag har en särskild del av portföljen i högutdelande aktier. Hoppas att inte mer behöva jobba och enbart leva på avkastningen från dessa tills jag lämnar in.

3 gillningar

Tack för svar! Det jag befarar också. Efter att ha pratat med folk som har fastigheter så kommer det att bli mycket mer arbete än vad jag beräknat. Även om man har någon som tar hand om fastigheten/fastigheterna så tar det ändå tid. Tittar nu på alternativ att investera direkt i fastigheter, men att själv vara passiv investerare istället för aktiv.

2 gillningar

Helt riktigt! Jag gillar verkligen idén med fastigheter, men där tar det också slut. Är inte sugen på att lägga ner extremt mycket tid på det och tittar nu på alternativ genom att vara en mer passiv investerare i fastighetsprojekt.

Grattis till att byggt upp en portfölj som du kan leva på!

För egen del om/när jag når ekonomiskt oberoende så ska 2-3 årsutgifter vara på bankkonto samt resten på LYSA BRED, sannolikt 90/10.
2-3 årsutgifter på bankkonto ifall börsen dippar kraftigt precis när jag jag kör igång samt för mig en viktig psykologisk aspekt. Dvs typ en livboj.

När du beskriver dina kommande “portföljer” känns det som du vill öka på kapitalet mer? Stämmer detta?
Om du verkligen bara vill ha 3-4% i passiva inkomster av dina pengar/år känns det jäkligt krångligt med ditt upplägg?

Ju äldre jag blir desto mer inser jag att hålla saker enkla ofta gynnar mig långsiktigt. Dvs stressen över ditt upplägg skulle inte kunna ge mig passiva inkomster per definition. Sannolikt krävs det mycket jobb att äga och hyra ut fastigheter?!

Tack för svar Petter!
Förstår helt ditt tankesätt.
Jag är relativt ung (35) och har definitivt som plan att kapitalet ska växa under min livstid. Samtidigt vill jag diversifiera så mycket som möjligt, och riskera att tappa stora delar av kapitalet. För mig känns 90/10 väldigt jobbigt psykologiskt, då en krasch kan röja undan en väldigt stor del av kapitalet. Även om jag har flera års utgifter på banken så kan det bli psykologiskt jobbigt.

Letar just nu efter mer passiva sätt att investera i fastigheter, då de ändå ger en månadsinkomst oavsett börsen. HÅller annars med dig om att själv förvalta fastihgeter kräver mycket arbete.

1 gillning

Förstår hur du tänker!
Du vill alltså investera och öka kapitalet mer än vad en indexportfölj kan ge men till en lägre risk/mindre volatilitet?
Om du lyckas med detta så delge gärna mig, så är jag supernyfiken på upplägget, för jag tänker tvärtom. Fastigheter, guld, krypto etc är mer spekulation än en indexportfölj för mig. (Kom ihåg att jag är en simpel amatör.)

Om målet är att få en regelbunden månadsinkomst från kapitalet så skulle jag nog försöka kolla bortom bara fastigheter. Fastigheter är ju bara ett av flera svar på frågan: “Hur får jag en regelbunden inkomst från mitt kapital?”

Jag skulle unnat mig besöka några finansiella rådgivare med den frågan och få lite mer input. Finns ju säkert t.ex. obligationslösningar, automatiskt uttag från en LYSA-portfölj, alternativa ränteplaceringar etc.

Jag skulle rekommendera att kolla med minst t.ex. @HenrikTell och @RicardNylund. Se kontaktuppgifter här:

1 gillning

Avkastningen behöver inte nödvändigtvis vara högre än en indexportfölj, men däremot med mer spridning av olika typer av tillgångar. Just nu är det väldigt tungt mot fastigheter då det är tillgångslaget som jag främst tittat på, och som kan ge en hyfsad avkastning men ändå stabil långsiktigt. Ser det själv som väldigt osannolikt att hyror sjunker i framtiden.
Som jag ser det så kan hyror nästan alltid höjas i takt med inflationen. Om man dessutom har tillräckligt med kapital för att inte behöva sälja av fastigheterna så spelar det inte så stor roll om fastighetsmarknaden dippar under flera år. Det kan tom. vara fördelaktigt att ha hyresfastigheter när under en recession då det oftast blir högre tryck på hyreslägenheter då färre köper.

Sen finns det såklart risk med fastigheter också, precis som med allt annat. Oväntade kostnader kan uppstå, befolkningen i staden man köpt i minskar, naturkatastrofer förstör byggnaden, brand osv. De flesta av dessa kan man såklart minimera genom att bra koll på vad man investerar i.

För mig, psykologiskt så hade en 90/10 portfölj varit väldigt tugnt när marknaden dippar. Så det är väldigt mycket emitionellt tankesätt också att inte behöva se 30 % eller mer av allt kapital man arbetat så hårt för att tjäna ihop ryka på några månader.

Det kan ju hända att portföljen är ner väldigt många år, och har inte lust att sälja av fonder när jag ligger på minus.

Guld för mig är ännu ett sätt att diversifiera, och det är svårt att tala emot att ha en liten andel guld i portföljen (ca 5-10 % totalt).

För tillfället kan det vara att min portfölj är alltför tugnt tiltad mot fastigheter och kan absolut hända att jag ändrar om. I så fall blir det troligtvis snarare kanske 25 % fastigheter 40 % indexfonder, 25 % räntor och 10 % guld.

@janbolmeson Håller med dig här! Har dock väldigt svårt att se några typer av obligationslösningar/räntor som kan ge minst 3-4 % regelbunden inkomst.

Hej,

Jag har en kamrat som sitter på hundratals miljoner som berättar att han ibland får erbjudanden från sin bankman på UBS att investera i företagsobligationer med bra ränta och från stabila företag (typ 7% per år, Volkswagen, 3 år), vilket låter som det skulle passa TS. Att prata med en rådgivare vore säkert bra, de känner säkert till hur man får dylika erbjudanden. (Brasklapp - detta är baserat på hörsägen.)

Mvh

F

De är poppis bland rådgivare då det ska vara exklusivt, men jag skulle nog inte ta dem.

Vad tänker du @HenrikTell ?

Jag tycker att ditt upplägg låter som en dröm med då är jag också fastighetsnörd.

Det är helt riktigt att hyresfastigheter inte är riktigt en så passiv verksamhet som man lätt kan tro och jag tycker att det är bra att det lyfts i tråden. Jag har i mitt yrke sett ganska många exempel där företagare placerat sina pengar i just hyreshus i denna tro men sedan sålt igen inom något år när man insett att det finns en massa hyresgäster på fastigheten som ställer krav.

Det finns dock sätt runt detta som inte nödvändigtvis behöver vara särskilt komplicerade eller tidskrävande - teknisk och ekonomisk förvaltning går utmärkt att leja bort och har du möjlighet att ha fastigheterna lågt belånade bör du rimligen kunna få ett vettigt netto även om du betalar någon annan för att göra det mesta av jobbet.

Sedan beror givetvis mycket på vilka fastigheter du köper och var dessa är belägna men så länge de underhålls och finns där människor vill och har råd att bo så är det, om inte ett självspelande piano så i vart fall ett med vacker klang.

Mycket av det som gäller aktieinvesteringar gäller även för företagsobligationer - aktiv förvaltning är meningslöst, det går inte att slå marknaden, etc. Så om du kommit fram till att enskilda aktier är meningslöst kan du applicera den slutsatsen även på företagsobligationer.

Företagsobligationer är därtill i allmänhet mindre likvida och dyrare och svårare att handla med än aktier. Marknaden har dessutom en tendens att skrumpna ihop och försvinna helt periodvis (t ex 2008 och 2020) så att många papper då inte kan handlas alls, i sämsta fall just när man behöver pengarna.

En viktig insikt som verkligen gäller dessa papper är att det inte finns några gratisluncher på marknaderna. Om räntan är hög är också risken hög även om det inte alltid är uppenbart varför. Företagsobligationer är i allmänhet mycket mer komplexa värdepapper än aktier - man måste kunna både företaget och de specifika villkor som kommer med varje enskilt obligationslån för att kunna göra en rimlig bedömning av risk och avkastningsmöjligheter.

Handelsproblematiken gör också att det är omöjligt för de flesta att sätta ihop en en portfölj av obligationer med så många innehav och spridning över sektorer att företagsrisken för ett enskilt papper/företag (eller sektor) blir försumbar.

Så vårt allmänna råd är att undvika.

3 gillningar

Vilka pengamängder handlar det om? Tänker att det påverkar portföljstrategin då nya möjligheter uppstår med större pengamängder.

Undrar också för min egen skull då jag har en del kapital men tänker att mitt nog inte räcker för din strategi…

1 gillning

Intressant @HenrikTell ! När du säger “Mycket av det som gäller aktieinvesteringar gäller även för företagsobligationer”, gäller detta även i hänseendet att “äga hela marknaden”? Så det bästa vi kan göra i så fall är precis detsamma som för aktier, att köpa en bred räntefond som innehåller räntor från företag och stater över hela världen. Korta, medel och långa räntor i massor av olika länder, företag och stater. Är det tankesättet korrekt?