Hej forumet! Jag skapade en tråd här för ett tag sedan för att få tips då jag nyligen sålde mitt bolag för en stor summa pengar.
Fick väldigt bra input i tråden vilket verkligen vara till stor hjälp. Stort tack till alla som svarade!
Jag har fått en hyfsat bra översikt av min framtida portfölj vilket kommer vara något i denna stil;
Hink 1; Reserv/cash – 5 % av totalt kapital
Hink 2: Investeringar som ger regelbundet kassaflöde/inkomst, troligtvis hyresfastigheter – 35 – 40 % totalt kapital. Med 4 % avkastning täcker detta alla mina utgifter
Hink 3: Tillväxthink med 60 % indexfonder, 20 % räntor, och 20 % guld – 45 – 55 % av total kapital. Tanken är att aldrig röra detta, bara låta det växa.
Hink 4: Lekhinken – krypto, egna projeket etc. 5 % av totalt kapital
Min tanke är att hink 2 behövs då jag i dagsläget inte har något kassaflöde. Om jag startar ett nytt bolag kommer jag troligtvis inte kunna ta ut lön på många år.
Tänker jag fel här? Är kassaflöde nödvändigt om man har stor förmögenhet? Eller bör man snarare fokusera allt på att växa kapitalet?
Vad jag ser som risk är ifall allt kapital ligger i indexfonder/räntor/guld och portföljen har negativa avkastning i flera år, att jag då måste sälja av delar av portföljen trots att den gått nedåt.
På detta sätt skiljer sig min situation från många andras, då de flesta spararna har en inkomst varje månad, och lång tidshorisont.
Så för att sammanfatta; om du hade nått ekonomiskt oberoende (i fallet att 3-4 % avkastning enkelt täcker dina utgifter), är regelbunden inkomst/kassaflöde värt att tänka på, eller bör man se det i ett större perspektiv?