Jag blev ekonomiskt oberoende; bör jag fokusera på kassaflöde eller att växa förmögenhet?

De är poppis bland rådgivare då det ska vara exklusivt, men jag skulle nog inte ta dem.

Vad tänker du @HenrikTell ?

Jag tycker att ditt upplägg låter som en dröm med då är jag också fastighetsnörd.

Det är helt riktigt att hyresfastigheter inte är riktigt en så passiv verksamhet som man lätt kan tro och jag tycker att det är bra att det lyfts i tråden. Jag har i mitt yrke sett ganska många exempel där företagare placerat sina pengar i just hyreshus i denna tro men sedan sålt igen inom något år när man insett att det finns en massa hyresgäster på fastigheten som ställer krav.

Det finns dock sätt runt detta som inte nödvändigtvis behöver vara särskilt komplicerade eller tidskrävande - teknisk och ekonomisk förvaltning går utmärkt att leja bort och har du möjlighet att ha fastigheterna lågt belånade bör du rimligen kunna få ett vettigt netto även om du betalar någon annan för att göra det mesta av jobbet.

Sedan beror givetvis mycket på vilka fastigheter du köper och var dessa är belägna men så länge de underhålls och finns där människor vill och har råd att bo så är det, om inte ett självspelande piano så i vart fall ett med vacker klang.

Mycket av det som gäller aktieinvesteringar gäller även för företagsobligationer - aktiv förvaltning är meningslöst, det går inte att slå marknaden, etc. Så om du kommit fram till att enskilda aktier är meningslöst kan du applicera den slutsatsen även på företagsobligationer.

Företagsobligationer är därtill i allmänhet mindre likvida och dyrare och svårare att handla med än aktier. Marknaden har dessutom en tendens att skrumpna ihop och försvinna helt periodvis (t ex 2008 och 2020) så att många papper då inte kan handlas alls, i sämsta fall just när man behöver pengarna.

En viktig insikt som verkligen gäller dessa papper är att det inte finns några gratisluncher på marknaderna. Om räntan är hög är också risken hög även om det inte alltid är uppenbart varför. Företagsobligationer är i allmänhet mycket mer komplexa värdepapper än aktier - man måste kunna både företaget och de specifika villkor som kommer med varje enskilt obligationslån för att kunna göra en rimlig bedömning av risk och avkastningsmöjligheter.

Handelsproblematiken gör också att det är omöjligt för de flesta att sätta ihop en en portfölj av obligationer med så många innehav och spridning över sektorer att företagsrisken för ett enskilt papper/företag (eller sektor) blir försumbar.

Så vårt allmänna råd är att undvika.

3 gillningar

Vilka pengamängder handlar det om? Tänker att det påverkar portföljstrategin då nya möjligheter uppstår med större pengamängder.

Undrar också för min egen skull då jag har en del kapital men tänker att mitt nog inte räcker för din strategi…

1 gillning

Intressant @HenrikTell ! När du säger “Mycket av det som gäller aktieinvesteringar gäller även för företagsobligationer”, gäller detta även i hänseendet att “äga hela marknaden”? Så det bästa vi kan göra i så fall är precis detsamma som för aktier, att köpa en bred räntefond som innehåller räntor från företag och stater över hela världen. Korta, medel och långa räntor i massor av olika länder, företag och stater. Är det tankesättet korrekt?