Investera i aktier/fonder på kort sikt

Hej,

Jag skulle gärna få hjälp att förstå nackdelarna (och potentiella fördelarna) med att investera i aktier/fonder på kort sikt. Jag har läst otaliga gånger av kloka människor att på kort sikt bör jag inte investera på börsen, men hag har inte förstått det helt och hållet känner jag. Jag förstår självfallet att ifall jag har ett visst belopp som inte får minska i värde så bör jag förstås inte ha det på kort sikt på börsen.

Men eftersom börsen över tid går uppåt så bör jag väl även på kort sikt ha pengarna på börsen, så länge jag har råd med att de kan minska kraftigt i värde? Sannolikhetsmässigt så kommer det gå bättre än på ett sparkonto, även om jag bara har pengarna där en månad?

Även om jag vill ta ut och använda pengar under kommande året så anser jag det bättre att låta de vara under tiden på mitt ISK, så länge som jag som sagt har råd med att gå minus.

Jag ser fram emot att få feedback och höra hur jag har tänkt fel :grinning:

Personligen rekommenderar jag det inte då jag tycker det är för dåliga odds att gå positivt på så kort sikt som en månad. Om det är pengar man har råd att förlora så kan man väl lika väl vara investerad på längre sikt istället och då få bättre odds att lyckas?

2 gillningar

Börsen går i snitt upp ca 60% och ned ca 40% per dag. Ju längre tidsperiod du har desto större sannorlikhet är det att utfallet kommer bli positivt.

Likväl är det inte helt orimligt singla slant 3 ggr och få klave alla gånger. Singlar du flera tusen ggr kommer resultatet efterlikna oddsen, d.v.s 50/50

1 gillning

Jag förstår inte. Behöver, eller behöver du inte, pengarna om ett år?

Om du behöver pengarna om ett år så har du inte ha råd att förlora dem till den tidpunkten. Då ska de inte ligga i aktiemarknaden.

Om du inte behöver dem så kan de väl få ligga kvar i fem år eller så.

3 gillningar

Om du har 1 Mkr och planerar använda 100 kkr om ett år och väljer mellan att ta ut dessa 100 kkr från börsen redan nu så kan du mycket väl resonera som OP. Att börsen går ner mer än 90% under nästa år är så osannolikt att man kan fundera på vad det är värt att behålla hela kapitalet på börsen.

Ett annat scenario är om du har 100kkr på börsen som du planerar att använda nästa år, men användandet är inte nödvändigare än att du kan skjuta upp användandet om du inte längre har 100 kkr i slutet på året.

3 gillningar

Båda de exemplen bygger på att man inte egentligen behöver de där 100 000 nästa år. @GSverre

I första fallet så har man ytterligare tillgångar som man kan tänka sig att ta av. Om de andra 900 000 hade varit pengar jag absolut inte vill röra så hade jag inte satsat mina 100 000 på aktier om jag behövde dem om ett år.

I andra fallet så skjuter man upp utgiften, så då behöver man de egentligen inte.

Om jag verkligen behövde pengarna inom ett år så skulle jag ha den på sparkonto så att jag är säker på att de finns tillgängliga när jag behöver dem.

Men i OPs fråga står det inte att hen “behöver pengarna inom ett år” utan "vill ta ut och använda pengar under kommande året ".

Om det var jag skulle jag fortfarande ta ut pengarna direkt, men jag tycker det är en relevant fråga att ställa sig.

Det har du rätt i @GSverre

1 gillning

Hej.

Tack så mycket för era svar och ursäktar långsam återkoppling. För att förtydliga så behöver jag en liten del, men inte alla mina pengar under det kommande året.

Säg exempelvis att jag behöver 200tsek under det kommande året, av mitt nuvarande innehav i fonder som för närvarande är 1,2msek.

Alternativ 1 är att ta ut 200tsek nu direkt och ha dem tillgängliga.
Alternativ 2 är att ta ut pengarna löpande när jag behöver dem (cirka 50tsek i slutet av varje kvartal).

I detta scenario så anser jag att alternativ 2 är bättre. Större chans att börsen går upp än nedåt. Jag har råd att pengarna minskar i värde. Eller vad tänker ni andra?

1 gillning

Tack! Det första alternativet var precis det jag menade (som jag skrev i mitt allmänna svar, missade ditt svar här). Då tänker du och jag likadant.

1 gillning

Jag tycker alternativ 1 låter bäst. Pengar som behövs i närtid ska inte ligga på börsen, i mitt tycke.

Det låter som ett möjligt sätt att tänka. Man kan också då se det som att man kör 20% hävstång på sitt långsiktiga sparande. Men då får man vara mentalt förberedd på att det kommer svänga mer än det “borde” då du har mer än 100% av ditt långsiktiga sparande investerat på börsen. Beror väl på hur riskbenägen man är, vad man tror om börsens utveckling, osv.

Jag vet inte hur jag hade gjort, då jag inte har varit i liknande sits. För mig låter de beloppen rätt stora, men jag förstår att det inte är så för alla.

1 gillning

En tryggare korträntefond blir man inte rik på men man tjänar (kanske) in inflationen.

Har du något förslag på någon trygg kort räntefond? Trygg - menar du då statsobligationer?

Eller tänker du typ en företagsobligationsfond som Spiltan räntefond? :slight_smile:

Typ Spiltan räntefond, finns många liknande och de är ju stabilare än aktiefonder om man har behov av kapitalet i närtid.