En sak som jag har tänkt på flera gånger under det gångna året - med tanke på t.ex. avsnitt 277 om investeringstrappan, FTX-haveriet, Tesla, Storskogen och många andra sammanhang - är att:
De flesta människor gör inte sin egen analys.
Jag upplever att man i många fall lutar sig på att någon annan - som man har förtroende på - har gjort den. Sedan tänker man:
“Om företag X (t.ex. Sequoia) investerade i FTX så måste det vara bra.”
“Om person X (t.ex. Jan) tipsar om det så måste det vara bra.”
Man ställer sig inte heller frågan som en CFO så i Börspodden(?):
Om inte jag som finanschef kan förutsäga 2023, hur ska våra aktieägare kunna göra det då?
Dvs. att jag tror att få gör det jobbet som jag t.ex. sett @Andre_Granstrom göra där han dokumenterar sin analys, uppdaterar den efterhand som ny information blir tillgänglig och följer den över tid.
Vad tänker du? Är min känsla fel? Eller är du strukturerad i din process? #nyårsfundering.
Japp, jag signar på detta. Har köpt ett antal aktier (Tesla, Storskogen, Cloetta, Skistar, Brighter), men jag har inte gjort någon som helst analys på något av dessa företagen. Jag har handlat på vad som verkar hypat och med ganska mycket FOMO (speciellt Tesla och till viss del Storskogen). Och ja, Storskogen köpte jag helt baserat på vad jag hört och läst i podden och på forumet…
Kanske dumt av mig att erkänna, men jag vet inte riktigt för vem jag ska ljuga. Inte ens mig själv, vilket jag försöker att undvika, även om det kan vara svårt ibland!
Japp absolut giltig eller ja i mitt fall var det Microsoft där min tes var baserad på att de har ett väldigt stabilt kassaflöde och att de ständigt expanderar sin verksamhet.
“Trust, but verify” borde vara utgångspunkten i många saker man gör tror jag, och om man verkligen inte har tid eller intresse så är man medveten om att man i de flesta fall hamnar snett. Det kan sluta med att man tror på läkande kristaller, astrologi och så vidare också, om det nu är någon man litar på som gör detsamma.
Tydligast är väl alla som handlar index – 0 analys av ingående bolag, 100% följa John, liksom. Men tänk vad mycket tid som skulle förspillas om alla gjorde sin egen djupgående analys av dussintals eller hundratals bolag.
Själv tror jag varken på min egen eller någon annans analys när det gäller rena aktie klipp . Aktieprofs på hel tid med finaste dataprogram misslyckas med det oftast. Hur skulle jag kunna gör det bättre själv med min egen analys ?
Givetvis är det så, det ligger i människans natur.
Grupptryck är väldigt starkt, så starkt att man kan göra saker även om man innerst inne vet att det är fel.
Finns en intressant studie där man skulle välja vilken linje som var längst, ett ganska enkelt test. Men ju fler personer i gruppen som valde fel alternativ, ju mer sannolikt var det att personen skulle välja fel linje, även om den var uppenbart kortare.
Så folk kommer att blint investera (eller köpa) Tesla eller Bitcoin, bara för att många andra gör det.
Är 100% strukturerad med alla pengar av en väsentlig storlek. Jag provade på att köpa mer som “de flesta gör” tidigt i min karriär (2017-2018) och märkte att det inte fungerade.
Öppnade nyligen ett KF-konto, och skulle ha det till IPO:er. I och med att det blev väldigt få IPO:er i år så tömde jag kontot, men är krav på att ha kvar 1000 SEK första året man öppnat KF:et. Så jag testade att köpa lite bolag på känn och låta dem ligga kvar i det kontot. KATASTROF
Lite kontrast till min personliga regelstyrda portfölj som fick en hitrate på 75% i år (räknat i antal bolag som slagit OMXSGI under samma period)
OBS: Gå inte in och handla nåt nu efter listan nedan, det här är historiska siffror från under året, inte hur portföljen ser ut nu.
Det finns ju strategier där man medvetet väljer att ta rygg på andra, ex. investmentbolag. Men de flesta som du skriver går bara på vad de hört eller fått tips om, det är därför man ska vara tveksam till påståenden om att marknaden är effektiv etc.
Men även de som gör sin egen analys trampar ofta snett just eftersom de utgår ifrån att priset de betalar för en aktie idag är korrekt, och att deras analys om att x, y och z ska bli bättre då innebär ett högre aktiepris i framtiden - när så absolut inte behöver vara fallet.
Jag har en del i min portfölj som helt och hållet tagit rygg på en modellportfölj, uppsatt av “proffsanalytiker” där de med jämna mellanrum går igenom innehaven och hur de tänkt och var det gick rätt och fel.
För mig som “lekmannaanalytiker” är det ett ganska intressant experiment, jag genomför mina egna analyser av företagen men gör inga ändringar även om mina egna analyser pekar på att jag borde.
Instämmer helt. Det handlar ju om sammanställning av information som någon annan givit dej i slutändan.
Sedan hur detta görs kvittar. Mycket handlar om risker, samt ha koll på vad man faktisk köper.
Typ att göra en egen teknisk analys i ett datorprogram på exempel Volvo i tron om att dom säljer bilar hjälper ju inte så mycket i slutändan.
Då kan företaget vara hur bra som helst, om man egentligen vill köpa bilar. Då är man ju för detaljerad från början om man missar det.
Då är det mera säkert att ta information från samhället i stort. Börja där.
Vad går bra med höga räntor exempelvis? Vad för kriget i Ukraina med sej?
Behövs mat och medicin? Fastigheter hur kommer dessa gå?
Tror på en större ganska enkel analys för att bena ut vad man bör köpa. Därefter ta del av proffsens analyser i valda branscher.
Vill du köpa byggbolag som exempel, så köp det stabilaste. Där kan man med fördel ta hjälp av olika analyser för att få koll.
Skippa att göra egen, utan lita på proffsen. Titta på flera analyser på samma bolag osv.
Håll dej till välkända bolag som går med vinst, på dom större listorna så är mycket vunnet.
Alternativet fonder.
En typisk genväg är att köpa en indexfond. Men det är ändå rationellt eftersom det är orimligt att analysera alla de ingående bolagen. Man förstår konceptet och det är det som man köper.
Även den som köper på momentum köper ett koncept och möjligtvis en bransch eller region.
Efter år av egna analyser och egna förhoppningar som gått i kras när det gäller investeringar(jo ibland har jag haft tur med) så var det befriande att hitta hit och se avsnitten där det visade sig att vetenskapen förordade indexfonder och att inte ens gud kan tajma marknaden.
Mindre risker mindre stress och ett ok resultat.(kanske har det med åldern att göra)
Sen har jag ju min Lekhink där jag fortfarande gissar i.
Håller med dej i allt du skriver förutom detta. Även om du köper fonder bör du ju ha viss koll.
Det kan ju gå åt skogen totalt om du inte vet vad som sker vid sektorrotationer exempelvis.
Inte heller kul för dom som tänker ta ut pengar och haft fonder i tron om 7-8% per år. Det beror ju på såklart.
I grund och botten så är vi ju flockdjur, ett annat beteende vore konstigt. Vi är uppbyggda och utvecklade för att följa flockens val, annars hade vi inte överlevt.
Detta forum är ju ett bevis på vårt beroende av varandras val och tankar.
På gruppnivå, ja. Men utan individer som går sin egen väg är ingen utveckling möjlig. Vi kan inte bara gå efter varandra i ledband och ändå tro att vi utvecklas.