Ja, jag använder fortfarande Lysa. Inga problem.
Samma här. ISK fungerar som vanligt (schablonskatt) så länge man är obegränsat skattskyldig i Sverige, oavsett om man utskriven eller inte.
Som utskriven får man dock hantera bankernas krav på “kundkännedom” så det blir papper att fylla i inklusive TIN / skattenumret för landet man bor i. De flesta banker hanterar detta bra med digitala tjänster men en del (Nordea, SEB i vårt fall) har lyckats skicka pappers brev som såklart kommer bort på vägen med följd av att kontona fryses. Då får man kontakta dem och skicka inte infon så öppnas de upp igen. Alltså bra att hålla koll på sina konton när man flyttat, och kanske smart att vara proaktiv med huvudbanken där man har kort mm, så man ser till att de verkligen får rätt info så inte kontona fryses. En annan grej som kan strula är att en del banker är snabba med att begära in kundkännedom men man har inte fått sitt TIN nummer i nya landet än. De verkar dock mottagliga för samtal om det och förstår att man inte kan leverera det man inte fått. Men lite strul, pappersexercis och samtal.
Problemet blir om man någonstans på vägen betraktas som begränsat skattskyldig i Sverige. Vi gjorde den resan en gång och då strulade det rätt rejält. ISK börjar funka / rapporteras till SKV som depå och då blev det lite jobbigt att leta reda på alla affärerna i efterhand för att deklarera dem. Lärdomen är nog att försöka göra så få affärer som möjligt inför när man betraktas som begränsat skattskyldig
Själva kör vi pga den erfarenhet och risk för att på nytt betraktas som begränsad skattskyldighet med KF istället. Det är inget problem skattemässigt så länge pengarna bara ligger i den. Såklart måste man ta reda på hur det fungerar i det landet man bor den dagen man börjar uttag med risk för beskattning i ens nya land. Beroende på lokal lagstiftning.
Tack för informationen, det var exakt det här jag letar efter! Har sedan tidigare varit och tittat på KF men tyckte det verkade dyrt och informationen jag fick från företagen var inte övertygande (kanske jag missförstod något…
Efter ha läst den här tråden så verkar det som att jag måste ta reda på hur landet jag bor och jobbar i ser på KF(?) så det inte blir dubbelbeskattat. Någon som vet hur man tar reda på detta i Indonesien?
Ja det ska du absolut göra, samt bedömma risken att situationen förändras till begränsat skattskyldig.
När det gäller KF så tycker jag Nordnet är bäst. Ingen kapitalavgift och bra utbud. Nordea är också bra men inte lika stort fond och ETF utbud.
Avanza går bort för oss eftersom de använder (upptäckte vi) en handelsplatform där man inte tillåts handla med ETF/ETC som utskriven. Gud vet vad mer som är begränsat hos dem. Försökte argumentera att det ju är i KF dvs Avanza äger tillgångarna eller om man kunde göra det via mäklarbord, men det blev blankt nej. Så vi flyttade pengarna till andra KF som vi som tur hade. Inte haft det problemet på Nordnet.
När det gäller att ta reda på lokal lagstiftning i Indonesien (grattis förresten, spännande och intressant land) så är det inte alltid lätt. Lagar är ju inte alltid tydligt skrivna för oss lekmän och det är ju rätt mycket en bedömningssport. Banker verkar väldigt rädda för att ge råd, så till den grad att de knappt ens våga upplysa om KF tjänsten och vad det innebär. Men här är lite idéer
-
Googla fram dubbelbeskattningsavtalet och kolla vad som står där om KF.
-
Googla om Indonesien och beskattning av endowment insurance som KF heter på engelska. Så kanske man kan förstå lite mer. Aldrig fel att vara lite påläst så det kan man göra oavsett .
-
Prata med Skatteverket och se om de kan hjälpa dig tolka avtalet och vad som gäller för KF. Tipset är väl att säga att du har KF, inte att du tänker skaffa KF, för då kan de känna att det är typ skatteplanering, om än legalt så verkar det det känsligt.
-
Arbetsgivaren ger ibland en hjälp med skatt och deklarationer via tex PWC, Deloit och andra sådana firmor. Oftast har man en kontakt i Sverige och en i andra landet. Man kan fiska via dem. KFen och dess beskattning ska ju hanteras av dem så de borde kunna svara om man bör ha en sådan i ditt fall.
-
Ev hyra in en firma som kan ge kvalificerad rådgivning. Blir lite dyrare så beror på hur mycket pengar det rör sig om.
Lyckat till
Okej, tack så mycket för informationen och tipsen. Ska absolut kolla upp det här nu innan mitt ISK kanske blir till depå.
Företaget jag jobbar för har ingen knytning till Sverige och erbjuder endast hjälp med skatten här, vad menar du med att KFens beskattning hanteras av dem?
Tack så mycket!
Ok! Jag menar bara att de hjälper en med deklaration/ beskattningen, hur man ska yrka (6/12 mån regel, begränsat/obegränsat skattskyldig etc) och sätter ihop ens deklaration som man sedan granskar och skickar in.
Om man har sådan hjälp så borde man kunna fråga dem kring ISK/KF och hur KF skulle hanteras i andra landet mht dubbelbeskattningsavtal … om du förstår vad jag menar?
Om det är ditt första år utomlands så hade jag tagit skattehjälp av en expert. Väl värt pengarna tycker jag första och ev andra året så brukar man sedan själv kunna hantera det. Speciellt om man tänkt bo ute länge och i andra länder.
Själv fick jag hjälp i många år av PWC i Sverige och i utlandet via arbetsgivare. Funkade bra men de är försiktiga med att ge råd som kan betraktas som skatterådgivning för mig när de var anlitade av arbetsgivaren. Så jag fick lirka lite typ. Men det kanske är annorlunda när man själv hyrt in dem. Du kan ju alltid ringa PWC och fråga dem vad det kostar och om de erbjuder sådan tjänst.
Finns också en tråd med @janbolmeson rådgivare för olika tillfällen men jag ser ingen som stämmer perfekt in på ditt behov.
Vad säger du Jan? Vem tror du skulle passa för svensk beskattning/deklarations support och frågor kring ISK kontra KF och hur det påverkar beskattning i 2a landet (i detta fallet Indonesien) ?
Absolut, det är exakt de här frågorna jag har varit och försökt nysta i med skatteverket också. Skulle nog behöva ha hjälp här som du säger, kollar up med PWC i Sverige (hoppas de inte är allt för dyra).
Tack för tipsen!
Ja, om de ens tar walk-in kunder. Förstått att de blivit uppköpta nyligen, så kanske lite rörigt, men alltid värt att ringa. Du kan också prova Deloite om de fortfarande har sådana skattetjänster.
Kanske framförallt värt att skicka ut en fråga till några av de rådgivare som Jan listade i tråden ovan - om de kan eller vet någon som kan just kring dina frågor och Indonesien. En del av dem kan du pinga här på RT.
Lyckat till
Någon har kunskap vid flytt till Norge?
Borde väl vara något nordiskt samarbete som förenklar det hela?
En viktig punkt är att Avanza inte tillåter att man har papper som handlas på amerikanska börsen (även om företaget har sitt säte i ex. UK) i sin KF efter att man flyttat och den där skatteblanketten löper ut (efter tre år från att man fyllde i den), eftersom du då inte kan förnya den. De kommer då tvångsförsälja dina papper.
Nordnet är chill sålänge du inte flyttar till just USA.
Tydligen räcker det inte att W8BEN avtalet löper ett par år till (går ej att uppdatera efter utflytt) utan det räcker med att man är utskriven. Så fort det registreras på Aza så kan man inte handla med varken USA och inte ens EU registrerade ETFer.
Det är något i avtalet mellan Aza och den handelsplatform de använder där det tydligen krävs att man är skriven i Sverige även om det är en KF.
Nordnet måste använda annan platform eller ha andra avtal med sin för där funkar det.
Likadant på Nordea som vi har inom familjen.
Så i mitt fall som utflyttad inom EU är det KF på Nordnet som gäller pga bra utbud.
PS Det var länge sedan man såg till dig! Kul att du är tillbaka
Skatteverket tillåter iof att du fortfarande är skriven i Sverige samtidigt som du blir begränsat skattskyldig här, men beror lite på avtal mellan olika länder. De liksom kollar i olika trappsteg, och ofta kan det räcka med att du inte har någon fast bostad (inkl. sommarstuga etc) i Sverige men har det i andra landet för att man ska bli begränsat skattskyldig i första trappsteget.
Tack
Jo, precis, skattemässigt är en sak. Där måste man såklart ha koll på hur ISK och KF hanteras beroende på vilket land man flyttar till och ens skattestatus.
Detta är avtalet mellan Aza och deras handelsplatform där man inte får handla ens som utskriven oavsett skattestatus.
Tyvärr upptäckte vi det för sent, när vi drabbades av Aza, så fick flytta till Nordnet och Nordea till viss del.
Försökte lirka med Aza om man kunde handla via deras mäklarbord så ingen utskriven trycker på någon knapp. Det var blankt nej. Tror vi är så få utskrivna att de inte bryr sig helt enkelt.
Varit med om tvångsförsäljningar på Aza tidigare när vi också bodde utomlands. Så jag borde lärt mig att inte lita på dem. Nu löste det sig med Nordnet. Tur man alltid ser till att spela på flera hästar
Hej,
Lånar tråden lite då jag flyttat utomlands sen ca 1½ månad till Japan och fortfarande har kvar en del sparande hos Avanza (och gärna fortsatt vill). Jag jobbar åt ett japanskt bolag och äger ingen bostad i Sverige. Min enda väsentliga anknytning är mitt sparande hos Avanza skulle jag säga.
Idag har jag mina investeringar i huvudsakligen ett ISK i fonder, något som inte kommer att fungera länge till då jag inte längre bor i Sverige, det kommer gå över till ett fond- och aktiekonto.
Jag pratade med Avanza igår och deras rekommendation (eller som de uttryckte det, ett sätt man kan göra det på), är att flytta pengarna till mitt KF för att fortsatt kunna schablonsbeskattas trots att jag är begränsat skatteskyldig i Sverige. Så min idé är helt enkelt att flytta över 15-20% i veckan från mitt ISK till KF och investera i fonder den vägen.
Innan jag påbörjar den här processen, är det något jag missar? Finns det andra alternativ som lämpar sig bättre som ni kan se? Otroligt tacksam för input kring det här, det stressar ihjäl mig att tänka på.
Kanske värt att dubbelkolla med Japansk skatte rådgivare att Japan inte vill beskatta din KF. KF har nämligen en avgift (ej skatt), och vissa länder tar pga detta ut full beskattning på sin sida om det ej är beskattat i Sverige.
Det där är ju verkligen en klok idé, tack för tipset! Jag förstår mig dock inte på KF, för på Avanza står följande:
Hur fungerar skatten på en kapitalförsäkring?
En kapitalförsäkring är ett så kallat schablonbeskattat konto, vilket betyder att du betalar en viss procentsats i skatt per år. Skatten baseras på kontots värde istället för på dina vinster, som för ett aktie- & fondkonto.
Länk: Hur beskattas en kapitalförsäkring? | Avanza
Så enligt det stycket är det ju schablonskatt precis som vanligt och inte en avgift?
Detta stämmer inte, du borde ta upp det med Avanza. Man kan säga att det betalas skatt för KF, men inte av dig, inte i lagens mening. Däremot tar (som jag förstår det) förvaltaren ut en avgift av dig som ska täcka skatten de betalar + lite till.
Så här ser det ut för tex Spanien:
För ISK däremot får du en rad i din egen deklaration som visar att du själv betalar skatt, så det kan inte uppstå samma dubbelbeskattningsproblem där.
Med det du beskriver så kommer du sannolikt att betraktas som begränsat skattskyldig innebärande att ISK hanteras och beskatta som Depå, med allt vad det innebär.
Bor själv utomlands och har flyttat till KF.
Håller helt med @Fnorrbart att du bör kolla hur en KF hanteras i Japan skattemässigt. Det borde inte vara något problem så länge du inte gör uttag ur KF, då kan det ju betraktas som inkomst och beskattas därefter. Men såklart bör du ta reda på vad som gäller mht vinst/kapital beskattning i Japan.
Din japanska arbetsgivare borde kunna hjälpa dig med kontakter som kan svara på det snabbt. KF på engelska heter endowment insurance om du behöver begreppet. Du kan ju alltid googla lite själv också för att skaffa sig en egen uppfattning. Svar i Japan kommer inte alltid så snabbt, men tenderar att vara mycket exakta. I min erfarenhet av Japan
Personligen mht tidsfristen så hade jag inte dragit ut på processen utan försökt få in kapitalt i KF så snabbt som möjligt efter att du fått svar vad som gäller i Japan. Tänker att det kan vara bra att ha marginal så den är igång ett kort tag före du skriver ut dig ur Sverige. Registreringen hos Folkbokföringingen verkar vara det som räknas.
Lycka till & stort grattis till jobbet i Japan! Inte alltid helt lätt men ett fantastiskt land och härliga människor!
Då är det ju väldigt snett att de skriver så. Tack för klargörandet, är så som jag förstått det också av att läsa på andra källor som inte är Avanza.
Har jag klantat mig då som redan skrivit ur mig ur landet och meddelat både Skatteverket och Avanza om det? Vill egentligen flytta över pengarna så fort som möjligt men vill inte flytta pengarna fram och tillbaks innan jag vet vad som gäller för att undvika att det blir extrabeskattning av bara flyttandet. Samtidigt, åker jag på någon extrem skatt nu för att jag har ett ISK som utomlandssvensk för att jag gjort detta i fel ordning?
Jag ska absolut kolla med min arbetsgivare (bra tips!) om det finns möjlighet till lite rådgivning, annars får jag helt enkelt fråga runt på egen hand.