Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

Ok! Jag menar bara att de hjälper en med deklaration/ beskattningen, hur man ska yrka (6/12 mån regel, begränsat/obegränsat skattskyldig etc) och sätter ihop ens deklaration som man sedan granskar och skickar in.

Om man har sådan hjälp så borde man kunna fråga dem kring ISK/KF och hur KF skulle hanteras i andra landet mht dubbelbeskattningsavtal … om du förstår vad jag menar?

Om det är ditt första år utomlands så hade jag tagit skattehjälp av en expert. Väl värt pengarna tycker jag första och ev andra året så brukar man sedan själv kunna hantera det. Speciellt om man tänkt bo ute länge och i andra länder.

Själv fick jag hjälp i många år av PWC i Sverige och i utlandet via arbetsgivare. Funkade bra men de är försiktiga med att ge råd som kan betraktas som skatterådgivning för mig när de var anlitade av arbetsgivaren. Så jag fick lirka lite typ. Men det kanske är annorlunda när man själv hyrt in dem. Du kan ju alltid ringa PWC och fråga dem vad det kostar och om de erbjuder sådan tjänst.

Finns också en tråd med @janbolmeson rådgivare för olika tillfällen men jag ser ingen som stämmer perfekt in på ditt behov.

Vad säger du Jan? Vem tror du skulle passa för svensk beskattning/deklarations support och frågor kring ISK kontra KF och hur det påverkar beskattning i 2a landet (i detta fallet Indonesien) ?