Hej.
Jag känner verkligen att jag fastnat i ekkorhjulet och måste göra något nytt. Funderar på flytta till Spanien eller Portugal. Någon här som tagit steget och flyttat ner till värmen? Vill gärna ha för och nackdelar. Är så trött på vintern här
Hej.
Jag känner verkligen att jag fastnat i ekkorhjulet och måste göra något nytt. Funderar på flytta till Spanien eller Portugal. Någon här som tagit steget och flyttat ner till värmen? Vill gärna ha för och nackdelar. Är så trött på vintern här
Flyttat och flyttat vet jag inte, jag brukar bo på lite olika ställen jorden runt beroende på vad som passar och vad jag känner för, särskilt vintertid! Just nu bor jag i södra Portugal sen början av Januari av samma anledning som du nämner, det är kallt i Sverige Vet inte riktigt hur länge jag tänkt stanna dock, 2-12 månader, beror på om det händer något annat kul
Har eventuellt planer på att flytta till Spanien eller Kroatien över sommaren, Maj och framåt.
Vad är det du undrar över?
Fördelar:
Inte kallt
Billigt
Nackdelar:
?
Kan du vara så flexibel med jobb? Sverige är ju väldigt fint på sommarhalvåret. Att bo någon annanstans på vintern är optimalt.
Att byta permanentboende är inte grejen, tycker jag. Det blir vardag överallt. Grejen är själva miljöbytet.
Jag? Isåfall ja, egenföretagare som numer riktar mig åt jobb där jag får jobba remote större delen av tiden Har inga problem att bo i Sverige en period när/om jobbet kräver det dock såklart.
Största problemet jag har just nu med nuvarande jobb är att jag måste befinna mig fysiskt i Europa Hade gärna spenderat min tid på andra sidan atlanten istället.
Allt blir vardag, väldigt snabbt dessutom när man reser som jag gör med inställningen att “Nu ska jag bo här i X antal månader”. Det blir vardag så snabbt så man knappt hinner bete sig som en turist och åka runt och se saker!
Sen påverkar det ju såklart en hel del att jag jobbar 8h om dagen 5 dagar i veckan, man blir lite låst.
Mitt “permanentboende” är uthyrt och kommer förhoppningsvis fortsätta vara det ett par år framöver så länge min BRF går med på det
Intressant. Jag undrar också hur TS har tänkt att överleva.
Tack för svaret.
Jag tänker mer hur det är att inte vara nära vänner och familj. Blir det inte tråkigt i längden? Vad gör man liksom i vardagen? Och även på helgerna när man inte har någon att umgås med?
Personligen föredrar jag Portugal mer än Spanien. Dock bara varit i Portugal 1 gång. Men gillade verkligen Lissabon med kusten. Mer kriminalitet i Spanien om jag inte har hört fel. Vilken bild har du fått av länderna?
Misstänker att du inte har sambo och barn? Om du har hur får du det att gå runt?
Har en ganska stor buffert. Sen är väl tanken att hitta något där eller något hemifrån. Tror att jag kommer sakna kollegor ganska mycket om jag slutar jobba. Du har säkert rätt i att det hade räckt med att flytta utomlands vinterhalvåret. Dock så funderar jag och min tjej på barn. Och då känns detta ganska avlägset. Känns inte snällt mot ett barn att vara halva året i Sverige och halva i ett annat land.
Misstänker du hyr? Har du någon bra sida man kan kolla hyresbostäder?
Jag levde på detta viset i 4-5 år, hade uppehåll något år i Sverige men tröttnade på vardagen och började resa igen. Vänner kommer och hälsar på titt som tätt och jag åker och hälsar på vänner titt som tätt.
När man är ute och reser ensam så hittar man folk att umgås med.
Väldigt lite kriminalitet här vad jag förstått det som. Inte varit så mycket i Spanien på fastlandet så har ingen uppfattning, bodde 5 år på Gran Canaria dock, men inte någon rättvis jämförelse.
Helt riktigt!
Airbnb
Än är det inte försent, passa på innan barnen början skolan. När dom väl börjat blir det betydligt knöligare att ens ta en vecka semester utanför lov veckorna!
Det är jättemånga som verkar ha gjort detta nu efter pandemin. Jag kan nästan bara se fördelar
Nackdelar kan kanske vara:
På alla andra sätt upplever jag att de som flyttat bara ser fördelar.
Skolterminernas månader och vinter är fantastiska vid medelhavet. Barnen trivs bra. Sommarlovet är ok att ha i Sverige.
Hej / Boa Tarde
Det är nu fem år sen jag flyttade ner till Portugal, just pga mörkret och kylan i Sverige. Det var nog mest en tillfällighet att det blev Portugal, ville bara slippa novembermörkret det året och testa om det gick att jobba på distans. Och allt gick över förväntan så jag blev kvar och har inte ångrat en dag. Men hyra lägenhet kan vara svårt, nästan ett måste att köpa sitt boende. Och där skiljer sig priserna åt beroende om det är turistområde eller i inlandet. Likaså med språket, utanför turistområdena, bara portugisiska. Har du barn som gå i skola, i Lissabon finns svenska skolan och i Algarve finns några privatskolor med engelska, annars är den vanliga skolan helt okey om du behärskar språket. Det är överlag billigare i Portugal men det är även lönerna. Byråkratin är lite knölig, så där behöver man ta hjälp för att hitta rätt, allt ifrån deklarationen, husköp, socialförsäkring etc.
Låg skatt och allemansrätt för en naturälskare?
Vad var skälen till detta? Allmän tillgång eller att folk inte hyr ut på längre tid?
Det finns inga kommunala hyresbolag eller större fastighetsägare med hyreslägenheter. Det som finns att hyra är privata hus/lägenheter som hyr ut sitt boende under längre eller kortare tid.
Skatten är nog lägre speciellt om du är en familj för då sambeskattas ni.
Ingen allemansrätt för camping, men det finns gått om vandringsleder och naturområden som är öppna.
Aha, okej. Då är jag med. Ja, kontrakt i första hand är nog svårt på de flesta ställen. Tänkte just snarare på att hyra i andra hand under längre tid. Månader, halvår, år brukar ju finnas att hyra på de flesta ställen. Menar du att det är ett extra litet utbud av även boende att hyra i andra hand?
Bott ca 3 år i Spanien, ångrar inte en sekund att vi flyttade.
Det är bra att få lite perspektiv i livet. Vi svenskar är så otroligt självgoda och tror att allt är så mycket bättre i Sverige…tills man flyttat!
Man lever bara en gång och skulle du ångra dig är det bara att flytta hem!
Funderar också på att flytta till Spanien, från Malta. Den stora nackdelen från mitt perspektiv är att skatterna är så höga, men för den som flyttar från Sverige och livnär sig på arbete borde de väl vara fullt acceptabla. Uppsidan med att testa verkar helt klart större än nedsidan.