Är sugen på att flytta utomlands och har nu spanat ett på södra Europa. Snubblade in på att Portugal har ett speciellt program, “NHR”, NON-HABITUAL RESIDENT, där man, bland annat betalar 15% skatt på sin inkomst i landet.
Driver idag eget som IT-konsult och har redan kunder som inte har några problem med att jag arbetar från utlandet. Så tänker att varför inte flytta till Portugal och sätta upp ett företag där och arbeta därifrån?
Men detta känns lite “för bra”. Kan jag få en sanity check från er här på forumet?
Jag är medveten om att jag behöver göra mig av med allt som kan räknas som “väsentlig anknytning” till Sverige. Har inga problem att sälja bostaden samt lägga ner mitt bolag här (kan man kanske ha det vilande bara?).
Hitta gärna hål i den här idén då jag försöker hitta alla negative aspekter med att göra såhär!
Om någon vet om liknande “erbjudanden” som detta från andra länder så får ni gärna tipsa om dessa med!
Låter jättebra! Det där med väsentlig anknytning är lurigt men det viktigaste där är ju fastigheter och att de kan kolla på var din (egen eventuella?) familj är bosatt och jobbar osv. En vilande firma vet jag inte men det är ju bara att ringa och fråga
I Spanien har det varit (och är fortfarande) väldigt fördelaktigt med egen firma (Autonomo), med fast egenavgift istället för en del av intjänade. Men det finns planer på att höja detta. Fortfarande under Svenska skattenivåer dock. Vet inte vad det är för sociala avgifter i Portugal dock. Möjligtvis ännu bättre ?
Kolla upp om det finns arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt. Detta finns i Spanien, men beror på vilken del man är bosatt (vissa är noll eller nära noll)
Nej jag googlade på detta för ett tag sen. Vi är intresserade av Andalusien och där är det mycket bättre med gåvo och arvsskatt, och lägre förmögenhetsskatt. Jag tror Madrid har nollad förmögenhetsskatt. Men det kom nog inte från en offentlig sida…
Den nationella regeln är att förmögenhetsskatt börjar från 700kEUR tror jag, men man får göra avdrag för värde på huvudbostad i landet till visst belopp.
Se till att kolla hur det skatteavtal som Sverige har haft med Portugal och som blev uppsagd från 1. Jan 2022 påverkar ditt beslutt. Hittade bland annat detta “För personer som fortfarande anses obegränsat skattskyldiga i Sverige, trots bosättning utomlands, kommer beskattning ske som om de fortfarande bor i Sverige med progressiv skatt upp till ca 52%.”
Det är intressant det där. Men om jag flyttar helt från Sverige och inte längre har kvar jobb, bostad, företag etc. Då borde jag väl inte vara skatteskyldig till Sverige längre?
Tanken för min del är ju att bosätta sig utomlands. Inte bara bo där några månader.
Eftersom du inte skrev det antog jag att du hade kvar svenskt företag och du skrev kring dina kunder att de inte hade något problem med flytten, så jag tänkte du också hade kvar dina svenska kunder
Ja är nog bra att dubbelkolla. Men som jag förstod det så är det lite poängen med NHR systemet/programmet. Att man ska kunna arbeta i Portugal och betala dem lägre skatterna. För att lite attrahera liknande företag och personer som mig, som drar in (relativt till Portugisiska inkomster) rätt höga intäkter internationellt men man ska vilja bosätta sig och betala skatter för detta i landet.
Jag har även läst att Spanien nyligen röstat igenom/lagt fram ett förslag på att sänka skatterna för företag i 5 år inom vissa specifika situationer för att just också attrahera digitala nomader/startups/frilansare till landet. Men det verkar inte vara något som ännu trätt i kraft. Det vore väldigt intressant dock.
Skrev ihop ett lite program som jämförde vad jag får i Sverige kontra Spanien (som autonomo). Utan att optimera alls i det spanska systemet och ändå optimera med utdelningar etc i Svenska så får jag behålla ca 1/3 mer av det fakturerade beloppet. Vilket är rätt bra måste man ju säga!
Ja det borde bli en rätt stor skillnad. Jag tror en stor del av vinsten borde vara egenavgifter i nuvarande spanska systemet. En fix avgift på ca 300-400eur / mån vs 24% schablon i Sverige för egen firma. Minns inte exakt dock, och vet inte hur man räknar arbetsgivaravgift i eget AB.
Jag har sett det också. Jag tror en stor ändring var att göra det enklare för icke EU medborgare att få arbetsvisum på 6 mån men jag tror det kommer mer saker. Det är en del av EU Corona pengarna som ska omsättas i att locka arbetskraft. Under pandemin jobbade tusentals från Kanarieöarna, de hade ett eget initiativ där.
Verkar smart om man vill ha “kollegor” men där alla jobbar i olika företag
Intressant. Men för min egen del som är någorlunda ung och utan familj bosätter jag mig gärna i en någorlunda större stad. Vill gärna kunna träffa nya människor och känna lite “liv”. Kanarieöarna känns lite som pensionnärslivet (no offence till dem som gillar det)
Han nämner NHR och bedömer att Portugal är både fördelaktigt för remote work (skattemässigt) och även har väldigt bra levnadsstandard. Låter helt ok, jag ska hålla koll på NHR i Spanien nu
Uppdatering inte bara till dig men även för andra i tråden.
Efter att ha undersökt att sätta upp ett företag och arbeta i Portugal så visar det sig att skatteförmånerna inte är så väldigt bra.
NHR ger dig 20% inkomstskatt.
Sedan är det 22.5% + 11% social avgifter som ska betalas från detta.
Effektiv skatt på cirka 45%
Alltså inte så optimalt som man hade velat.
Har dock hittat ett annat sätt att sätta upp det på. Men har inte lyckats få en sanity check på det från någon kunnig inom portugisisk skattelag.
Som egen anställd
Räknexempel med total inkomst på ett år: 100,000 EUR
"professional services" coefficient på 75%
Net Income: 75,000 (100,000*0.75)
PIT (personal income tax) 20% med NHR: 15,000 (75,000 * 0.2)
Social Security taxable income – the lower of:
70% of your gross income (100,000 * 0.7 = 70,000) or
IAS @ 435 (12 * 12 * 443.20 = 63820) <--- I detta räkneexempel gäller detta
Social Security at 21.4%: 13657.652 (63,820 * 0.214)
Take home (Gross - PIT - SS = Net): 100,000 - 15,00 - 13657 = 71343
Effektiv total skatt: 28.7% (1 - ( 71343 / 100,000))
Sedan verkar det finnas regler som säger att man inte behöver betala social avgifter första året. Så första året blir då bara precis 20% rakt av under NHR.
Men som sagt, jag har inte kunnat få ett “ok” på detta om jag förstått det rätt så om någon har någon kontakt där nere som håller på med skatter vore det toppen om man kunde slänga ett öga på mina uträkningar.