Hej! Har fått ett jobberbjudande från amerikanskt mindre bolag, och kommer flytta dit i höst för att bli anställd av dem direkt därifrån på obestämd tid framöver.
Innan visa kommer på plats så kommer jag arbeta ~3-4 månader åt dem på distans, och utvärderar nu mina alternativ. De erbjuder antingen bruttolönen som anställd här i Sverige, eller ungefär 31 % högre lön om jag fakturerar från eget bolag. För svenska förhållanden och kostnader som arbetsgivare tror jag detta påslag är aningen snålt, men i internationell kontext är det nog inte så konstigt.
Det enklaste skulle förstås vara att bara ta jobbet som anställd här i Sverige (via firmor som erbjuder sådant alternativ), trots att både jag och bolaget kommer skatta mycket. Jag har inga särskilda måste-kopplingar till Sverige utan är redo att vara kreativ här för att maximera intjäning i väntan på flytten. Det finns ju alternativ som Portugal som har diskuterats på forumet, och jag funderar på om detta skulle ge mig betydligt högre nettolön, eller om det finns andra liknande alternativ som ger mig bäst bang for the buck för perioden? Jag planerar inte att (nödvändigtvis) lägga 180 dagar i Sverige i år, och skulle på så sätt kunna undvika skatteskyldigheten från dess att jag inte längre är skriven här, om jag förstår det rätt.
Eller kostar det mer än det smakar, i bök? Bruttolönen är ca ~100kSEK per månad
I dagsläget har jag egen firma i Sverige, men inget aktiebolag. Så ett alternativ vore att starta upp detta, om det skulle ge mig stora fördelar.
Hade jag varit i den sitsen hade jag startar ett AB och fakturerat istället för att bli anställd i Sverige.
131k/månad fakturerat och tagit ut lön till brytpunkten i Sverige.
Nu vet jag inte riktigt vad du jobbar med, men 100k brutto i USA är inte i närheten av lika mycket som 100k brutto i Sverige. Jag hade bett om betydligt mer betalt om du ska fakturera från Sverige, närmre det dubbla snarare än 31%.
Sen när du åker till USA slutar du helt enkelt betala ut lön i Sverige från bolaget och sparar pengarna tillsvidare, mest lämpligt på börsen.
Så har du, om du kommer hem igen, råd att plocka ut lön några månader som en buffert vid eventuell flytt.
Om du inte planerar åka hem så ta ut det som utdelning nästa år istället.
Vet inte vilket av det du antyder på.
Men 100k i Sverige inklusive tjänstepension, arbetsgivaravgifter, gratis sjukvård etc går inte riktigt att jämföra med USA där du får betala din egen pension och sjukvård.
Om det är procenten du menar så är den också skev för i USA betalar man inte arbetsgivaravgifter på samma sätt som man gör i Sverige.
Påslag på 31% (131k i detta fallet) räcker inte att plocka ut 100k brutto i Sverige.
Hittills inga tankar kring att bli anställd utomlands, skulle verkligen uppskatta erfarenheter (positiva eller negativa) kring detta. 131k/mån föreställer jag mig skulle kunna bli netto ~105-110k under rätt förutsättningar (?), så helt klart värt att gå igenom lite bök om jag kan få ut 3 * 35kkr extra netto.
Eftersom påslaget inte är tillräckligt för att täcka att ta ut 100k brutto, är det då inte bättre att jag (förutsatt en svensk lösning) blir anställd via en lösning som ger mig 100k brutto som anställd? Eller är det framförallt för att undvika brytpunkten för statlig skatt som kickar in?