IT-konsult i Danmark

Det finns ett par trådstarter i ämnet men ingen som riktigt lyft ordentligt.

Är det så att det är väldigt komplicerat?

Jag står inför möjligheten att arbeta 100% mot en stor kund i Köpenhamn. Boende i Malmö.

Jag har lång erfarenhet att vara anställd i Danmark så jag vet hur det är, om än det var +10 år sen. Därefter har jag arbetat långa perioder som anställd konsult ifrån sverige, men med uppdrag hos kunder i köpenhamn.

Det jag förstått är att reglerna egentligen är snåriga, och att man som anställd i svenskt bolag har en rad regler att förhålla sig till för att uppfylla olika krav.

Jag skulle idealt föredra att fortsätta vara socialförsäkrad i Sverige (pga kommande föräldrarledighet i framtiden skulle vara enklare då).

Sen är det ju en rad skatteregler att förhålla sig till samt en del arbetsrättsliga regler också om jag förstår det rätt.

Min huvudide just nu är att driva eget AB och fakturera en svensk mellanhand som har direktavtalet med kunden ifråga. Kan vara möjligt att fakturera Dansk kund direkt, men det verkar ju besvärligare också?

Alternativ är i mitt fall att ta 100% anställning i ett svenskt bolag som har avtalet med Kunden. Då slipper jag helt bekymra mig om det skattemässiga upplägget kring AB med kund i Danmark.

Men problematiken med arbetstid i Sverige vs Danmark kvarstår väl sannolikt?

Vad gäller egentligen numera kring konsulter anställda i Svenskt konsultbolag, men med långtidskund i köpenhamn? Låt oss säga att det är 100% uppdrag i mer än ett år vi siktar på för att tydligöra.

Finns det någon med konkret erfarenhet av liknande situation/-er?

Bli anställd i Danmark.

Allt är bättre, lön, arbetstid, sjukdagar, föräldraledighet, barnbidrag, mindre skatt, resebidrag osv osv.

2 gillningar

HUR är föräldraledighet bättre i DK?

HUR är skatten mindre?

@Gruff Om du kan köra eget AB och fakturera direkt eller via mäkalre så kör på det upplägget. Du kan skatteplanera och troligtvis få en ganska schysst timpeng.

Eget bolag så du har 40h arbetstid oavsett hur mycket som är mot kund, om du inte väljer att ha mindre arbetstid förstås.

2 gillningar

Man har full lön, inte 80 % som föräldraledig.

Skatten blir lägre med alla avdrag man kan göra. Det finns MÅNGA avdrag speciellt om man pendlar från Sverige.

Karensdag finns ej i Danmark full lön direkt.

De flesta avtal har liknande vab med full lön.

Kolla upp om du kan kvalificera dig för expert-skatt som anställd i Kbh. Det är förmodligen det mest lönsamma för dig, särskilt om du bor kvar i Malmö. Ca 33% skatt med tidsbegränsat.

2 gillningar

På dem lönenivåerna en IT konsult i danmark har, så är inkomstskatten bra mycket högre än i sverige.

Föräldraledighet har lite speciella regler med en förälder i varje land.

Ingen karensdag är korrekt, men det behöver du inte ha som egen företagare iheller :wink:

VAB finns inte i danmark, vissa avtal ger dig möjlighet att vara hemma några dagar men vi pratar inte någon längre peroid.

Det finns 1 reseavdrag.

Löneläget är ett helt annat, du har mer pengar i handen hur du än vänder och vrider på det.

Ja du får ut mer om du har en förälder i vart land än två i Sverige.

Ja ett reseavdrag som gäller oavsett färdmedel, inte bara bil som i Sverige. Väldigt fördelsakrigt jämfört med i Sverige.

Det finns även en mängd andra avdrag.

Danmark kör varianten hög skatt sen gör man mängder med avdrag så blir den inte så hög.

Det

Du kan lyfta bra med pengar ur eget AB med danska kunder.

Nej, dina danska dagar avräknas i sverige. Eventuellt kan mamman vara hemma något mer, men pappan har det definitivt sämre.

Vilka?

Vilka avdrag?

Nope, det skiljer på Tåg/Bil.

1 gillning

Stämmer ej.

Full betalning inte 80 procent. Dvs 20 % mer sen kan modern ta ut resterande svenska dagar när man räknat av sina danska dagar.

Ränta avdragen bättre, litteratur, kläder, rese avdragen är för ALLA färdmedel, de går bara på KM, du kan cykla 3 mil till jobbet och få samma avdrag.

@Gruff om jag förstår dig rätt så har du fått erbjudande om att jobba mot en dansk kund.
Du överväger följande möjligheter
a) Eget aktiebolag som fakturerar den danska kunden.
b) Jobba som underkonsult mot ett annat konsultföretag som i sin tur fakturerar den danska kunden.
c) Jobba som heltidsanställd på ett konsultföretag som fakturerar den danska kunden.

Jag skulle rekommendera dig att antingen köra a) Eget aktiebolag mot den danska kunden
(rådgör med öresunddirekt om skatteregler etc., de har ett kontor vid Malmö C https://share.google/kni7sBkE8kbLITcdc)

Alternativt d) hör om det finns möjlighet till fast anställning hos den danska kunden.
Den danska socialförsäkringen är väldigt bra och it-lönerna är väldigt höga i Köpenhamn.

3 gillningar

Det gör det väl inte?

1 gillning

Avdraget gäller oavsett värdesätt, skateboard kick, springa osv.

Självsäkerheten i detta felsvar får mig att betvivla resten av hans påståenden

1 gillning

Tyvärr flera felaktigheter.

Den största nackdelen jag ser som anställd i Danmark är att jag varken tjänar in tjänstepension i Danmark eller Sverige.

Allt annat är bättre i Danmark. MEN, jag har ingen erfarenhet av det som OP frågar efter så där kan jag inte bidra med något.

1 gillning

Det beror på ditt avtal, finns många Danska avtal med liknande Svensk tjänstepension. Tror jag fick 15 eller 17.5 % extra på min lön.

Visst, men det är inte samma sak. Tjänstepension får ju alla som jobbar i Sverige, i Danmark får man det av att bo i Danmark vilket gör att man som sverige-dansk hamnar i någon typ av tjänstepensions-limbo.

Ber om ursäkt, jag har blandat ihop tjänstepension med Allmän Pension

1 gillning

Det finns många arbetar jobb i Sverige där man inte har tjänstepension.

Du behöver jobba minst 5 år i Danmark för att nå upp till 1/8 av Dansk Folkepension. Någon som kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Nej, det är 100% olika beroende på färdsätt. Tåg och bil ger inte samma avdrag.

Jo, tar du ut 1 dag föräldraledigt i danmark så försvinner den dagen i sverige från mamman.

In 2025, the maximum is DKK 131.49 per hour before tax for maternity benefits (DKK 4,865/37 hours). If your hourly wage is less than DKK 131.49, you will get your usual hourly rate.

Det är mao inte “full betalning” som du hävdar. OM inte din arbetsgivare ger dig extra, föräldralön finns även i sverige i upp till 6 månader (90% av lönen totalt).

Sverige har en av världens, om inte världens bästa föräldrapenningar.

1 gillning