Är 49000 DKK i ingångslön bra eller dåligt?
Jag har fått ett jobberbjudande inom bank och finans i Danmark. Rollen är inom IT.
Jag är ny inom branschen och området.
Bör jag löneförhandla?
Är 49000 DKK i ingångslön bra eller dåligt?
Jag har fått ett jobberbjudande inom bank och finans i Danmark. Rollen är inom IT.
Jag är ny inom branschen och området.
Bör jag löneförhandla?
Eftersom det är du som blivit erbjuden jobbet så är ju frågan om det är bra eller dåligt för dig, vilket är svårt att svara på utan att veta vad du har i lön idag.
När man byter jobb så brukar man ju vilja göra ett lite större hack uppåt i löneutvevklingen än vid en vanlig lönerevision. Måste du flytta till Danmark eller kan du leva och spendera i Sverige? Det är ju nästan 72 000 SEK vilket är en mycket hög inkomst som de flesta svenskar aldrig är i närheten av under sin livstid.
Jobbar man i Danmark så skattar man i Danmark, oavsett om man sedan bor på svenska sidan sundet. Detta är värt att ha med sig när de gäller de högre danska lönerna och det högre danska skattetrycket. Om jag inte missminner mig handlar det väl om att arbetsgivaravgiften hamnar på lönen och sedan dras därifrån (lite förenklat). Sundspendlare får rätta mig om jag minns fel.
Hursomhelst, många danskar flyttade hem för ett gäng år sedan då reglerna ändrades. Gräddfilen hade s a s surnat…
Duh!?
Danskar älskar att förhandla ju!
Du ska förhandla allt in i anställningsavtalet, annars finns det inte. Ska du ha telefon, förhandla in det. Ska du har telefonabonnemang, förhandla in det. Seriöst, förhandla in allt som du förväntar dig ha i tjänsten.
Sett mer en bekant som fått hantera det i efterhand med … just det … nya förhandlingar ![]()
Skulle säga att det är en relativt bra ingångslön även i Danmark på IT men antagligen för att det är finans. Och är det inom finans med avtal så har du oxå 11% pensionsavsättning ovanpå lönen som betalas in oavsett ålder (du bidrar med ca 5% av bruttolön oxå). Sen har du antagligen fått 30+5 dagars semester om det följer finansförbundet.
Lycka till
Väldigt lite information… vad har du för utbildning och tidigare erfarenheter? Ålder? Är det bruttolön eller har du någon pension inräknad?
Det är en bra lön. Du kommer få ut runt 44k sek efter skatt
Men om man bor i Skåne är det bara 15% skatt till Danmark @angaudlinn ![]()
![]()
Svenskarna snor alla mina pengar. Jävla ockupationsmakt! ![]()
Vet inget om ditt löneläge är rimligt men du känner till denna sidan?
Kan du räkna lite på vad som blir kvar efter skatterna är dragna. Just nu är ju DKK rätt högt värderad mot SEK och har varit under många år. Det kan ändra sig.
Låter som en något högre ingångslön inom bank i DK än vad som är normalt. Några av mina mest begåvade medkursare - tillhörde absoluta Europatoppen - fick 45 000 DKK på en mycket eftertraktad graduatetjänst (icke bank/IT dock) år 2021.
Ingångslönerna höjs varje år, inget konstigt att en ingångslön på 45k för 4 år sen är på 49 i år. Min erfarenhet med danska löner är att ingångslönerna är rätt höga och följer inflationen någorlunda okej.
Beror på bank. Danske har iaf legat klart högre än Nordea exempelvis.