Sverige det land som värderar ingenjörer lägst, DK bra alternativ

Hej,

Såg en artikel nyligen om lönerna i Danmark för ingenjörer vilket öppnade mina ögon rejält, se länk:

Några bilder från artikeln:

Tycker det är häftigt att andra länder värderar ingenjörer högt, Sverige är ju bland de länder i världen där utbildning lönar sig absolut minst, se länk:
Så lite lönar sig utbildning – Sverige sämst i OECD | Tidningen Näringslivet (tn.se)

Vad tänker vi om Sveriges framtid egentligen? Ska det inte löna sig att studera på högskola?

Hur kommer det sig att våra grannländer värderar till exempel ingenjörer så högt? Tar man ett jobb i Danmark och pendlar mer än 50% så skattar man bara i Danmark och tjänar ungefär det dubbla, ska det vara så stora skillnader?

6 gillningar

Jantelagen?

…eller så handlar mycket av skillnaderna helt enkelt om valutakursen och glöm inte snegla på skattereglerna också:

4 gillningar

…som är en dansk konstruktion. :smiley:

2 gillningar

Glöm heller inte att heltid i Danmark är 37timmar och deras kaffebröd är bättre.

• En som veckopendlat och jobbat i Danmark :smile:
6 gillningar

Har du även lunchen som betald arbetstid? Vissa har det

1 gillning

Ja den svenska kronan är ju lågt värderad, och kollar man grafer över lång tid så sjunker SEK alltid i värde mot nästan alla andra länder, speciellt dollar och euro. Innan var ju en dollar 6 SEK…

Svenska kronans värde nära halverat mot den danska - Ekonomifakta

Och senaste åren har ju SEK fortsatt tappa mot allt annat, speciellt danska kronor:
image

Sen är det inte så stor skillnad i skatter, några procent mer i Danmark, men du får ju fortfarande mycket mer netto om du tjänar 95k SEK i DK jämfört med 55k SEK i Sverige.

2 gillningar

Ja, siffrorna kan jag. Min poäng är inte heller att de kanske värderar ingenjörer högre. Min poäng var att det finns fler bottnar att ta i beaktande än enbart siffrorna.

Min poäng är ju att om du tar med alla bottnar så är det fortfarande en stor skillnad, och en vinstaffär att arbeta på ett danskt bolag som ingenjör.

3 gillningar

Ja, det framgick. Sedan ska du pendla över bron också. Arbetsplatskulturen är annorlunda etc.

Men jag säger inte att det inte är bättre. Jag vill bara belysa det från fler vinklar än enbart siffrorna på bruttolönen.

Ingår avsättning till tjänstepension i lönen? Det vore intressant med en seriös uträkning av alla bottnar kring vad det skulle innebära att bo i sverige och pendla till Danmark. Pendlingstid och kostnader bör i sådana fall också räknas in. Annars kan man ju flytta till Danmark men då lever man dyrare så då måste den aspekten in som en “botten” :slight_smile:

1 gillning

Om vi för ett ögonblick bortser från att du isf måste jobba med danskar på daglig basis, ska du pendla (dyrt, trist och tidsödande), eller bo i Danmark (dyrt, ännu mer danskar)?

8 gillningar
1 gillning

Ja exakt, SEK tappar mot Euro, Dollar och DKK, som är bundet till Euro.

Hur kommer det sig att SEK förlorar så mycket i värde över lång tid? Tror inte omvärlden på Sverige?

Ja tanken är väl att pendla då 2-3 dagar i veckan över bron, tar ju inte många minuter att ta sig in till Danmark från Malmö med omnejd.

Allt tjat om tapp mot DKK. Är ni marknadstajmare också? :wink:

4 gillningar

Utom de dagar tåget strular eller bron är stängd pga vädret.

(Ja, jag är motvalls, men det är bara ett tankespjärn. :crazy_face: )

4 gillningar

Med den extra lönen kanske man har råd med taxi? Nu bor jag inte i Malmö så för min del hade jag bara orkat åka in 1-2 gånger max i veckan om det fanns ett sådant krav.

Tydligen är det tillräckligt många ingenjörer som hellre jobbar för en låg lön i Sverige än en hög lön i Danmark att det blir så stora skillnader. De enda som kan ändra på det är nog ingenjörerna själva.

1 gillning

Framtiden för Sverige är nog att bli Västvärldens “låglöneland” och konkurrera med länder i Östeuropa osv. Jobbar på ett internationellt IT företag och kan meddela att Svenska ingenjörer börjar bli otroligt billiga i jämförelse med t.ex USA/UK/Tyskland. Ska jag vara ärlig har jag inget emot det i nuläget, misstänker att det snart blir sämre tider och det är stor chans att ingenjörerna i Sverige får stanna medans andra länder får gå då vi är så billiga :slight_smile:

5 gillningar