Vad tänker vi om Sveriges framtid egentligen? Ska det inte löna sig att studera på högskola?
Hur kommer det sig att våra grannländer värderar till exempel ingenjörer så högt? Tar man ett jobb i Danmark och pendlar mer än 50% så skattar man bara i Danmark och tjänar ungefär det dubbla, ska det vara så stora skillnader?
Ja den svenska kronan är ju lågt värderad, och kollar man grafer över lång tid så sjunker SEK alltid i värde mot nästan alla andra länder, speciellt dollar och euro. Innan var ju en dollar 6 SEK…
Och senaste åren har ju SEK fortsatt tappa mot allt annat, speciellt danska kronor:
Sen är det inte så stor skillnad i skatter, några procent mer i Danmark, men du får ju fortfarande mycket mer netto om du tjänar 95k SEK i DK jämfört med 55k SEK i Sverige.
Ja, siffrorna kan jag. Min poäng är inte heller att de kanske värderar ingenjörer högre. Min poäng var att det finns fler bottnar att ta i beaktande än enbart siffrorna.
Ingår avsättning till tjänstepension i lönen? Det vore intressant med en seriös uträkning av alla bottnar kring vad det skulle innebära att bo i sverige och pendla till Danmark. Pendlingstid och kostnader bör i sådana fall också räknas in. Annars kan man ju flytta till Danmark men då lever man dyrare så då måste den aspekten in som en “botten”
Om vi för ett ögonblick bortser från att du isf måste jobba med danskar på daglig basis, ska du pendla (dyrt, trist och tidsödande), eller bo i Danmark (dyrt, ännu mer danskar)?
Med den extra lönen kanske man har råd med taxi? Nu bor jag inte i Malmö så för min del hade jag bara orkat åka in 1-2 gånger max i veckan om det fanns ett sådant krav.
Tydligen är det tillräckligt många ingenjörer som hellre jobbar för en låg lön i Sverige än en hög lön i Danmark att det blir så stora skillnader. De enda som kan ändra på det är nog ingenjörerna själva.
Framtiden för Sverige är nog att bli Västvärldens “låglöneland” och konkurrera med länder i Östeuropa osv. Jobbar på ett internationellt IT företag och kan meddela att Svenska ingenjörer börjar bli otroligt billiga i jämförelse med t.ex USA/UK/Tyskland. Ska jag vara ärlig har jag inget emot det i nuläget, misstänker att det snart blir sämre tider och det är stor chans att ingenjörerna i Sverige får stanna medans andra länder får gå då vi är så billiga